  • Data: 2011-10-31 22:04:18
    Temat: Re: Regulator Napięcia
    Od: Gr4N4c1K <granacik@wy_ciac.poczta.onet-dot-pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 31-10-2011 o 21:38:46 Czarek Daniluk <c...@n...com>
    napisał(a):

    > Czym się różni alternator we włochu/japońcu/niemcu od tego który jest w
    > CZ ?? w.g mnie wszystkie mają takie same wyprowadzenia :P 3 fazy, zero i
    > czasami środek faz :P
    >
    > Pozdrawiam !

    ano bardzo dobrze różnicę widać gołym okiem...

    są alternatory trójfazowe ze wzbudzeniem, takie jak w 99.9% obecnych
    samochodów i w CZ/JAWA. regulator służy do sterowania prądem płynącym
    przez uzwojenie wirnika. stąd też dwie szczotki i komutator w postaci
    dwóch oddzielnych pierścieni na wirniku im większy prąd wzbudzenia tym
    większe napięcie generuje uzwojenie stojana i większą oddaje moc.
    generalnie takie rozwiązanie ma najlepszą sprawność bo alternator generuje
    tyle prądu ile potrzebują odbiorniki. ale też bardziej skomplikowany
    mechanicznie. do pełni szczęścia w obwodzie znajduje się prostownik
    zamieniający prąd zmienny z trzech faz na prąd stały.

    drugi rodzaj to alternator z wirnikiem wyposażonym w magnesy stałe...
    zazwyczaj wirnik robi jednocześnie za koło zamachowe. magnesy obracają się
    na zewnątrz stojana z uzwojeniami, z rzadka wewnątrz (mała jawka). proste
    rozwiązanie mechaniczne okupione jest pewną wadą. mianowicie wraz ze
    wzrostem obrotów wzrasta napięcie i w pewnym momencie gdzieś tą nadwyżkę
    trzeba puścić. zazwyczaj w gwizdek i dla tego regulatory posiadają duże
    radiatory. po prostu nadmiar prądu zamieniany jest w ciepło. tutaj
    alternator może mieć uzwojenie jedno, dwu lub trójfazowe. jeszcze się
    trafia dwupołówkowe. no i do tego odpowiedni prostownik i stabilizator
    napięcia.

    pozdrawiam