  • 1. Data: 2022-07-17 22:39:31
    Temat: Re: Regulator częstotliwości.
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/07/2022 19:12, titanus wrote:
    > Pytanie brzmi czy da się jednak trochę prościej ? Np autotrafo
    > sterowane np silnikiem krokowym i coś co zastąpi solenoid? W
    > sensie ustabilizuje tylko częstotliwość?

    Wygenerowanie AC z innego AC, zmieniając częstotliwość, to bardzo trudne
    zadanie. Raczej bez falownika się nie obejdze. Z metod "łatwych" to
    kiedyś stosowano silniki pierścieniowe napędzane innymi silnikami z
    regulacją obrotów. Takie obrotowe trafo. Idę o zakład że nie szukasz
    takich rozwiązań.

    Innymi słowy AC->DC->AC jest najłatwiejszym sposobem. Jak chcesz
    przycebulaczyć, to falowniki stosowane w instalacjach fotowoltaicznych
    są tanie i pracują pi*drzwi w odpowiednim zakresie napiec we/wy.
    Pozostaje pytanie, czy potrafią pracować z DC nie majacym
    charakterystyki panelu. Nie wiem.

  • 2. Data: 2022-07-17 22:50:57
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 17/07/2022 21:39, heby wrote:

> [...]
    > są tanie i pracują pi*drzwi w odpowiednim zakresie napiec we/wy.
    > Pozostaje pytanie, czy potrafią pracować z DC nie majacym

    tylko ze falowniki PV (przynajmniej te on-grid) będą się synchronizować
    częstotliwością do sieci więc nie załatwi to jego problemu.
    Są jeszcze falowniki tzw hybrydowe tzn takie, które działają z 3 źródeł
    (PV, AC, Bateria) przełączając sobie je "w locie" ale też nie wiem czy w
    przypadku wykrycia AC nie będzie się na siłe synchronizował.

    Chyba że mówimy o zwykłym falowniku 12/24/48V ale wtedy trzeba by
    zapewnić w miare stabilne to DC bo one z reguły mają jakąś automatykę do
    monitorowania baterii.

    c.

  • 3. Data: 2022-07-17 23:05:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/07/2022 22:50, Cezar wrote:
    > tylko ze falowniki PV (przynajmniej te on-grid)

    Mowa o off-grid. Takie stosowane na łodziach itp.

  • 4. Data: 2022-07-18 18:57:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Jul 2022 22:39:31 +0200, heby wrote:

> [...]
    > kiedyś stosowano silniki pierścieniowe napędzane innymi silnikami z
    > regulacją obrotów. Takie obrotowe trafo. Idę o zakład że nie szukasz

    A moze? To w miare latwo ogarnąc laikowi :-)

    > Innymi słowy AC->DC->AC jest najłatwiejszym sposobem.

    Nie ma jakiegos 3f->3f, bez DC po drodze ?

    > Jak chcesz
    > przycebulaczyć, to falowniki stosowane w instalacjach fotowoltaicznych
    > są tanie i pracują pi*drzwi w odpowiednim zakresie napiec we/wy.

    ale czemu "przycebulaczyc" ?

    Nie wiem o jakiej mocy kolega mysli, i chyba 1f,
    ale taki falownik PV bedzie tanszy niz "do motoru" ?

    Jeszcze mozna przetwornice samochdową, albo starego UPS wykorzystac,
    choc o wersje "true sinus" raczej trudniej ...

    J.

  • 5. Data: 2022-07-18 19:27:59
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/07/2022 18:57, J.F wrote:
    > A moze? To w miare latwo ogarnąc laikowi :-)

    Zakładając 230V/16A to będzie z 3.5kW jak nic. Taki silnik jest duży i
    głośny. A trzeba mu podpiąc jeszcze drugi.

    > Nie ma jakiegos 3f->3f, bez DC po drodze ?

    Z DC po drodze to chyba łatwiejsze.

    > ale czemu "przycebulaczyc" ?

    Falowniki do paneli domowych są produkowane masowo i tanie.

    Czego nie można powiedzieć o falownikach przemysłowych. Może i masowe
    ale ie tanie ;)

    > Nie wiem o jakiej mocy kolega mysli, i chyba 1f,
    > ale taki falownik PV bedzie tanszy niz "do motoru" ?

    Mowa o kilku kW. To sie mieści perfekcyjnie w zakresie instalacji PV, a
    z okolic 3kW to widziałem nawet gdzieś falownik na jacht, gotowy,
    offline oczywiśće ;). Gdzie, nie pamiętam. Majątku nie kosztował, choć
    dziwne, bo kogo stać na jacht o powierzchni 3kW w panelach... no ale
    podobno nadawał się też na domek w puszczy w/g producenta ;)

    > Jeszcze mozna przetwornice samochdową, albo starego UPS wykorzystac,
    > choc o wersje "true sinus" raczej trudniej ...

    Problemem jest to DC które wyjdzie z konwersji AC na wejściu. 300-400V
    jak nic, ale to akurat zakres napiec PV.

  • 6. Data: 2022-07-18 21:58:51
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2022-07-17 o 22:39, heby pisze:

    > Wygenerowanie AC z innego AC, zmieniając częstotliwość, to bardzo trudne
    > zadanie.

    ...ale nie nie wykonalne :) i o takie mi właśnie chodzi.

    Myślałem nad triakami i układem wygładzającym - gdzie same impulsy
    sterujące byłyby "opracowywane" (dla 1f) w trybie potrójnego komparatora
    ze sprzężeniem zwrotnym. Problemem są układy pracujące z napięciami
    zmiennymi rzędy 220-230VAC oraz dobra/stała częstotliwość odniesienia.
    Częstotliwość wejściową porównujemy z częstotliwością odniesienia,
    nakładamy częstotliwość wyjściową i ponownie porównujemy w ptk 2. I tak
    do skutku aż na wyjściu będzie ten sam przebieg jak na w sieci.

> [...]
    > kiedyś stosowano silniki pierścieniowe napędzane innymi silnikami z
    > regulacją obrotów. Takie obrotowe trafo. Idę o zakład że nie szukasz

    Mieliśmy kiedyś spawarkę wirową na starym zakładzie, 3F: po wpięciu w
    gniazdo 63A i pierwszej próbie uruchomienia zabezpieczenia liniowe BM
    125A poszły z dymem :) Okazało się, że blisko 400 kg "bydle" potrzebuje
    zabezpieczeń 250A na wejściu a sama "dawała" do 630A na wyjściu :D - No
    nic tylko okręty spawać :)

> [...]
    > są tanie i pracują pi*drzwi w odpowiednim zakresie napiec we/wy.
    > Pozostaje pytanie, czy potrafią pracować z DC nie majacym

    Cebulaczyć może i trochę chciałbym :), ale bardziej chodzi mi na razie o
    rodzaj rozwiązań tego problemu, obejmujących jak najmniejszą MOŻLIWĄ
    ilość elementów wykonawczych.

    Zasadniczo pracuję obecnie przy instalacjach fotowoltanicznych on-grid i
    tam jednak 50Hz sieciowe to must-have. Pracowałem również z falownikami
    silnikowymi od 1,5 do 30KW i nie pamiętam z nich praktycznie żadnego
    ustawienia umożliwiającego pracę tylko z jednym parametrem V/F/I. Zawsze
    była korelacja co najmniej 2 jeśli chodzi o sterowanie wyjścia.

    Jestem również w stanie opracować jakieś płytki prototypowe w np
    easyEDA, ale problemem jest dobór odpowiednich podzespołów. Tych
    pracujących w zakresie napięć stałych 2-30/48V jest masa, natomiast tych
    do pracy stricte sieciowej - raczej jak na lekarstwo.

    Skłaniam się więc w tym aspekcie tego projektu NIESTETY, do opcji
    AC->DC->AC, ale tylko dlatego, że nie widzę na rynku nic, co byłoby
    chociaż zbliżone rozwiązaniem do tego czego potrzebuję.

    Stąd cały post do ludzi, którzy napewno wiedzą więcej odemnie. ;-D

  • 7. Data: 2022-07-18 22:18:04
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/07/2022 21:58, titanus wrote:
    > ...ale nie nie wykonalne :) i o takie mi właśnie chodzi.

    Nie napisałeś do czego to ma być. Może wcale nie musisz miec na wyjsciu
    50Hz. Prawdę mówiąc, jak bym nagle miał w gniazdku 100Hz, to niewiele
    urządzeń w domu przestało by działać poprawnie.

    Skąd masz tą energię i po co chcesz mieć na wyjsciu 50Hz?

  • 8. Data: 2022-07-18 22:40:17
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2022-07-18 o 22:18, heby pisze:

> [...]
    > urządzeń w domu przestało by działać poprawnie.
    >
    > Skąd masz tą energię i po co chcesz mieć na wyjsciu 50Hz?

    ...Na razie źródłem odniesienia jest agregat. Tu sprawa wydaje się jasna
    do momentu gdy pracuje "solo". Jedno/dwa obciążenia wpięte poza siecią
    i pozamiatane.

    Problemem jest próba wpięcia tego ustrojstwa do sieci (gdy jest dostępny
    licznik dwukierunkowy), a padł np falownik on grid (to oczywiście TYLKO
    sytuacja hipotetyczna). Synchronizacja tego ustrojstwa z siecią to
    ciekawe wyzwanie :)

    W przyszłości planuję jednak zamianę agregatu na prądnicę
    magnetoelektryczną, ale to dopiero powijaki.

    W sumie więc potrzebuję urządzenia które będzie mi "nadzorowało" sieć
    główną, element prądotwórczy pasywny (instalacja fotowoltaniczna),
    akumulatory i element prądotwórczy aktywy (agregat/prądnica) i
    odpowiednio to przełączało.

    Jednak spokojnie - nie od razu Rzym zbudowano - na początek chcę właśnie
    zbudować nadzorcę, który będzie w stanie odłączyć sieć główną, załączyć
    np. akumulatory i w tym czasie włączyć agregat/prądnicę, zsynchronizować
    ten ostatni z siecią i np w "zerze" załączyć całość spowrotem do sieci (
    o ile będzie dostępna) i wyłączyć/przełączyć zasilanie zapasowe na główne.

    Upraszczając: wstępnie chcę sprawdzić "możliwości produkcyjne" agregatu/
    prądnicy w warunkach "garażowych" i umożliwić płynne przełączenie
    obciążeń. Jeśli okaże się choć "zachęcające" pójdę krok dalej.

    Nie zamierzam jednak - w miarę możliwości - wyważać otwartych drzwi, czy
    wymyślać koła na nowo - jeśli tylko takie rozwiązania są na rynku za w
    miarę rozsądne pieniążki.

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 9. Data: 2022-07-18 23:03:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/07/2022 22:40, titanus wrote:
> [...]
    > główną, element prądotwórczy pasywny (instalacja fotowoltaniczna),
    > akumulatory i element prądotwórczy aktywy (agregat/prądnica) i

    Myślę, że do czasu aż będziesz miał 10 wyłączeń dziennie, to urządzenie
    jest bez sensu.

> [...]
    > o ile będzie dostępna) i wyłączyć/przełączyć zasilanie zapasowe na główne.

    Co wymaga utrzymania ciągłego 3.5kW?

    > Upraszczając: wstępnie chcę sprawdzić "możliwości produkcyjne" agregatu/
    > prądnicy w warunkach "garażowych" i umożliwić płynne przełączenie
    > obciążeń. Jeśli okaże się choć "zachęcające" pójdę krok dalej.

    No ale co zasilasz? Dom?
    1) Lodówka wytrzyma kilka godzin
    2) Pralka zacznie tam, gdzie skończyła
    3) Zmywarka to samo
    4) Laptop ma własny UPS wbudowany
    5) W telewizorze nie bedzie teleranka, ale czy to ważne?

    > Nie zamierzam jednak - w miarę możliwości - wyważać otwartych drzwi, czy
    > wymyślać koła na nowo - jeśli tylko takie rozwiązania są na rynku za w
    > miarę rozsądne pieniążki.

    Nigdy Ci się nie zwrócą.

    Kupiłem awaryjnie agregat. W razie kryzysu pociągnę przedłużacz przez
    okno do tych 2 urządzeń, które są super ważne i finito. No dobra,
    zrobiłem osobną instalację pod agregat, ale niezależną. Wiec jedynie nie
    muszę ciągnąc przez okno. Ale poza tym, nie zamierzam nic wiecej robić.
    Nigdy mi się nie zwróci.

  • 10. Data: 2022-07-19 17:20:18
    Temat: Re: Regulator cz?stotliwo?ci.
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    titanus <t...@g...kom> wrote:

    > Cebulaczy? mo?e i troch? chcia?bym :), ale bardziej chodzi mi na razie o
    > rodzaj rozwi?za? tego problemu, obejmuj?cych jak najmniejsz? MO?LIW?
    > ilo?? element?w wykonawczych.

    To jest latwe: AC->DC to 1 dioda w prostowniku jednopolowkowym.
    DC->AC to jednotranzystorowy wzmacniacz klasy C. Ale rozmiary
    i koszt obwodu rezonansowego 50 Hz oznaczaja ze jest to
    zupelnie niepraktyczne.

    <snip>
    > Sk?aniam si? wi?c w tym aspekcie tego projektu NIESTETY, do opcji
    > AC->DC->AC, ale tylko dlatego, ?e nie widz? na rynku nic, co by?oby
    > chocia? zbli?one rozwi?zaniem do tego czego potrzebuj?.

    Nie wiem czy zauwazylec ze przy pradzie jednofazowym masz fundamentaly
    problem: jak napiecie wejsciowe przechodzi przez 0 to moc chwilowa
    na wejsciu to 0. Przy wyjsciu innej czestotliwosci w tym czasie
    moc chwilowa na wyjsciu bedzie niezerowa. Czyli musisz rozwiazac
    problem magazynowania energii. Wspolczesnie najtanszym odpowiednim
    magazynem energii sa kondensatory elektrolityczne, co w zasadzie
    wymusza DC jako etap posredni.

    Problem z magazynowanie energii prawie znika przy pradzie trojfazowym,
    bo wtedy moc chwilowa jest stala.

    Jesli interesuja Ciebie rozwiazania praktyczne to nie mozna sie
    ograniczac do patrzenia na elementy wykonawcze: MOSFET jest
    tanszy od dlawika 50 Hz porownywalnej (nie za duzej) mocy. Dlatego
    mostek 4 elementowy jest najprostszym _praktycznym_ rozwiazaniem
    jednofazowym. a mostek 6 elementowy jest najprostszym
    rozwiazaniem trojfazowym.

    --
    Waldek Hebisch