  • 11. Data: 2017-03-08 19:49:50
    Temat: Re: Rezystor na zasilaniu op-ampa
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-03-07 14:36, Adam Wysocki wrote:

    > Odświeżę temat, bo odpuściłem go wtedy, a teraz do niego wracam :)

    > Nie będzie wtedy asymetrii zasilania? W końcu R13 może wprowadzać
    > spadki...

    Odpuść sobie (daj 0 omów) ten R13. Spadnie na nim 1.4V (max. 2.5V).
    TL08x nie zaleca się zasilać < 10V. Niczego sensownego ten rezystor w
    tym układzie nie robi.

    > Nie mogę nigdzie dostać TLE2426 w normalnej cenie. Czy klasyczny układ
    > sztucznej masy na op ampie (dzielnik + wtórnik), jak tu, wystarczy?
    >
    > https://i.stack.imgur.com/pNmSy.jpg

    Wystarczy.

    > Wtedy pominąłbym 33n, który jest na wyjściu TLE.
    >
    > Czy obecność innych pojemności na wyjściu tego wtórnika (C3 8.2p, C16
    > 4.7n) nie zaszkodzi mu?

    Nie.

    > Op ampa do dzielnika zasilać sprzed R13 czy za?

    Jeśli już się uprzesz na ten R13, to oczywiście zasilać Opampa musisz
    przed R13. Natomiast referencję możesz podłączyć dowolnie.

  • 12. Data: 2017-03-08 19:57:35
    Od: Pcimol <...@...com>

    > Bez znaczenia, ja bym dał tl082 dwa wzm w jednej obudowie ze wspólnym
    > zasilaniem.

    W takim przypadku (TL082) napiecie spadnie o ~3V. Jesteś pewien, ze te
    opampy pracują przy zasilaniu 6V?

    Jeśli dałby LM386, na R13 spadnie ~5.5V. Jesteś pewien, że TL081 robi
    cokolwiek sensownego przy zasilaniu 3.5V?

  • 13. Data: 2017-03-08 20:18:22
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-08 o 19:57, Pcimol pisze:

    > W takim przypadku (TL082) napiecie spadnie o ~3V. Jesteś pewien, ze te
    > opampy pracują przy zasilaniu 6V?
    Jak da dwa to powinien zmniejszyć opornik na zasilaniu, poza tym jest
    cała kupa lepszych wzmacniaczy chodzących od 3V, może zmienić np na
    microchipa.

    > Jeśli dałby LM386, na R13 spadnie ~5.5V. Jesteś pewien, że TL081 robi
    > cokolwiek sensownego przy zasilaniu 3.5V?

    TL081 to ogólnie dość marny wzm więc nie ma o co kopi kruszyć.

    Pozdr
    Janusz

  • 14. Data: 2017-03-09 10:37:16
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > Czyżbyśmy mówili o różnych schematach? Na tym z linku kilka linijek
    > wyżej C4 jest do plusa a R8 ma się nijak do wyjścia LINE.

    C4 jest na schemacie z linku (moim), R8 na "ich schemacie", miałem na
    myśli oryginalny tutaj: http://www.vlf.it/romero2/E202_V1.1.png

    U siebie pominąłem ten rezystor, dlatego pisałem o nim na oryginalnym
    schemacie.

    Natomiast C4 (na moim schemacie)... tak, jest do plusa (za rezystorem),
    ale jego minus jest na masie. Idea jest taka, żeby razem z R7 filtrował
    zasilanie. Jak inaczej byś go podłączył?

    > Raczej po to, aby uniknąć łomotu przy przełączaniu S2. W Twoim schemacie
    > powoduje to zmianę napięcia na wejściu opampa.

    Hmm, chodziło o to, czemu do masy prawdziwej, a nie sztucznej, nie o 10uF
    :)

    > Spokojnie możesz tak zrobić.

    A gdyby jeszcze bardziej uprościć i zrobić po prostu dzielnik z dwóch
    rezystorów 22M, jeden do plusa i jeden do masy? 22M, bo zakładam że dla AC
    linie zasilające i tak są zwarte przez C4, więc impedancja na wejściu
    będzie 11M - dobrze myślę?

    Najlepiej jak narysuję:

    http://www.chmurka.net/r/explorer2.png

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 15. Data: 2017-03-09 16:50:46
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-03-09 o 10:37, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > myśli oryginalny tutaj: http://www.vlf.it/romero2/E202_V1.1.png
    >
    > U siebie pominąłem ten rezystor, dlatego pisałem o nim na oryginalnym

    No to się wyjaśniło :-)
    R8 jest potrzebny dla stabilności opampa który nie lubi być obciążany
    pojemnością.

    > Natomiast C4 (na moim schemacie)... tak, jest do plusa (za rezystorem),
    > ale jego minus jest na masie. Idea jest taka, żeby razem z R7 filtrował
    > zasilanie. Jak inaczej byś go podłączył?

    Nie, ale to już wiemy.

    > Hmm, chodziło o to, czemu do masy prawdziwej, a nie sztucznej, nie o 10uF
    > :)

    I tu też masz pojemnościowe obciążenie opampa, może to powodować problem
    ze stabilnością. Oczywiście, można dać rezystor na wyjściu opampa, ale
    to niweczy podstawową zaletę sztucznej masy na opampie. W tym układzie w
    ogóle nie bawiłbym się w opampa, tylko zrobiłbym sztuczną masę na trzech
    opornikach i dwóch kondensatorach.

> [...]
    > rezystorów 22M, jeden do plusa i jeden do masy? 22M, bo zakładam że dla AC
    > linie zasilające i tak są zwarte przez C4, więc impedancja na wejściu

    Działać będzie, ale to jest sposób na wpuszczanie zakłóceń z plusa na
    wejście, ponadto duże oporniki szumią. Z zasady tak nie robię. Jednak,
    biorąc pod uwagę, że jest to układ do gitary z asymetrycznym wyjściem,
    to i tak nie da się uzyskać wysokiej jakości sygnału.

    P.P.

  • 16. Data: 2017-03-10 08:53:01
    Od: Pcimol <...@...com>

    > Spokojnie możesz tak zrobić.

    No nie bardzo.
    Wyłaczenie HPF (zwarcie C16) spowoduje obciążenie dzielnika rezystancją
    R4 (3.3k) do punktu masy pozornej. Dzielnik musiałby być na
    rezystancjach rzędu dziesiątków omów.

  • 17. Data: 2017-03-10 09:08:43
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-03-08 20:18, Janusz wrote:

    > Jak da dwa to powinien zmniejszyć opornik na zasilaniu, poza tym jest
    > cała kupa lepszych wzmacniaczy chodzących od 3V, może zmienić np na
    > microchipa.

    Tylko co ten opornik (R7) w ogóle robi w tym układzie?
    Jakoś nie czaję idei przyświecającej projektantowi.
    Szczególnie stosując opampy serii TL08x, które raczej lubią wyższe
    napięcia zasilania.

  • 18. Data: 2017-03-10 12:20:12
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-03-10 o 08:53, Pcimol pisze:

    > No nie bardzo.
    > Wyłaczenie HPF (zwarcie C16) spowoduje obciążenie dzielnika rezystancją
    > R4 (3.3k) do punktu masy pozornej. Dzielnik musiałby być na
    > rezystancjach rzędu dziesiątków omów.

    Różnica potencjałów na stykach wyłącznika HPF powinna być bardzo mała,
    wynika ona z napięcia niezrównoważenia opampa i jego wzmocnienia. Nie
    powinno więc być problemów. Wartości rezystorów dzielnika dałbym 47k do
    100k.

    P.P.

  • 19. Data: 2017-03-10 18:53:45
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-10 o 09:08, Pcimol pisze:

    > Tylko co ten opornik (R7) w ogóle robi w tym układzie?
    Chyba pytasz o R13 na zasilaniu opampa, daje filtrację zasilania.
    A R7 z kondesatorem zapobiega wzbudzeniom wzm mcz.

    > Jakoś nie czaję idei przyświecającej projektantowi.
    > Szczególnie stosując opampy serii TL08x, które raczej lubią wyższe
    > napięcia zasilania.
    Ja się w ogóle zastanawiam czy one przy 5-6V będą działać, bo pdf milczy
    w tym temacie, min napięcie jakie znalazłem to +-5V.
    A dla autora wątku proponowałbym zamiast R13 dać LM78L05 i wzm podwójny
    MCP6282 który jest R2R, fety na wejściu, niskie szumy. Drugi dać jako
    aktywną masę. Wersja smd kosztuje 4zł w TME.

    Pozdr
    Janusz

  • 20. Data: 2017-03-10 19:13:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-10 o 12:20, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > wynika ona z napięcia niezrównoważenia opampa i jego wzmocnienia. Nie
    > powinno więc być problemów. Wartości rezystorów dzielnika dałbym 47k do
    To nic nie da, wzm będzie "widział" w ujemnym sprzężeniu zamiast 3k3
    to wypadkową 3k3 + równoległe z dzielnika, spowoduje to że ten stopień
    nie będzie miał odpowiedniego wzmocnienia, nie na darmo w orginale był
    aktywny dzielnik i taki tu też trzeba dać.

    Pozdr
    Janusz