  • 71. Data: 2017-03-27 15:34:22
    Temat: Re: Rezystor na zasilaniu op-ampa
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-03-24 o 16:28, Adam Wysocki pisze:

    > Zmienię, zobaczę.

    No i jak rezultaty?

    Pozdrawiam

    DD

  • 72. Data: 2017-03-28 08:09:12
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > No i jak rezultaty?

    Po zamianie jest lepiej, ale nadal nie idealnie. Nie piszczy już. Czasem
    wzbudza się na dużo niższej częstotliwości, ale HPF skutecznie to blokuje.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 73. Data: 2017-03-28 08:17:13
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Tu nie masz części w.cz. Tu wszystko jest m.cz.

    Tak, umownie nazwałem tak część radiową, niefortunnie w tym przypadku, ale
    jakby z automatu.

    > Rozdzielenie masą nie jest takie pewne. Masa to też ścieżka i płynie
    > przez nią prąd. Traktowanie masy jako powierzchni ekwipotencjalnej nie
    > jest najlepszym pomysłem. Nawet gdybyś miał tam grubą blachę to i tak
    > płynąłby tam jakiś prąd.

    Zwróciłem na to uwagę przy projektowaniu, tzn. tak poprowadziłem masę,
    żeby spore prądy w części mocy nie płynęły przez część sygnałową.

    > Jak już to należy takie ścieżki maksymalnie od siebie odsunąć.

    Bo sprzężenie pojemnościowe? Przy tych częstotliwościach ono chyba nie ma
    dużego znaczenia?

    > OK, ale nie używaj tu takich skrótów, bo one coś konkretnego oznaczają i
    > są mylące. Jak już, to możesz mówić o części małosygnałowej i mocy albo
    > jakoś tak.

    Racja.

> [...]
    > Jeżeli robisz "rozejście" masy na stabilizatorze, to tam bym zaczął, ale
    > nie musi to być najlepsze miejsce. Nie jest też wykluczone że kilka
    > punktów dołączenia będzie gorszych niż jeden, ale to wymaga prób albo
    > dobrego przemyślenia jak gdzie i co płynie (a naprawdę jednego i
    > drugiego). Łącznie z pojemnościami od powierzchni masy do ścieżek.
    > A że każdy projekt to kupa różnych kompromisów - to trzeba kombinować i
    > mieć nadzieję że się nie będzie wzbudzać. A w którymś momencie i tak
    > pewnie trzeba będzie powiedzieć sobie że układ może mieć wzmocnienia

    Chyba na razie tak to zostawię, bo to i tak będzie kompromis i tak...
    jeśli będę robił kolejną wersję (a to nie jest wykluczone), to wezmę
    większą obudowę i część sygnałową wrzucę osobno (niekoniecznie na osobnej
    PCB, ale na zupełnie osobnym fragmencie) i zaekranuję z obu stron, a
    gniazda antenowe będą po drugiej stronie obudowy niż reszta.

    > Tzn nie jest do niczego dołączona.
    > Wtedy jest gorzej niż gdyby jej nie było.

    Tzn. zakładam, że ekran powinien być dołączony do masy, ale nie powinny
    płynąć nim żadne prądy, zgadza się?

    > Tylko żeby nie było wątpliwości - nie przyglądałem się płytce dokładnie
    > i piszę "ogólnie" na podstawie tego, co piszesz. Nie mam ani Eagle ani
    > Autotraxa, zresztą może nie o to chodzi.

    Ok :)

    > I chyba powinieneś poprawić ustawienia na serwerze, bo podane przez
    > Ciebie bezpośrednie odnośniki do .jpg nie działają (działają z
    > http://www.chmurka.net/r/explorer/).

    Hmm. Byłem pewien że je skopiowałem, a nie przeniosłem :) Poprawione,
    dzięki.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 74. Data: 2017-03-28 14:16:41
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-03-28 o 08:09, Adam Wysocki pisze:

    > Po zamianie jest lepiej, ale nadal nie idealnie. Nie piszczy już. Czasem
    > wzbudza się na dużo niższej częstotliwości, ale HPF skutecznie to blokuje.

    A ta dużo niższa częstotliwość to jaka? Tak pi razy oko? Bo warto
    wiedzieć skąd się bierze, tzn podłączyć równolegle do któregoś z dużych
    kondensatorów drugi podobny i zobaczyć czy się zmienia.

    Pozdrawiam

    DD

  • 75. Data: 2017-03-28 22:52:43
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > A ta dużo niższa częstotliwość to jaka? Tak pi razy oko?

    Spectrum Lab pokazuje 280-300 Hz. Przy zwiększaniu wzmocnienia
    częstotliwość spada. Nagrane niestety telefonem, bo musiałem wyjść z domu,
    żeby to nagrać (w domu 50 Hz całkowicie zatyka odbiornik i nic innego nie
    słychać).

    http://www.chmurka.net/r/explorer/wzbudzanie.png (zrzut ze spectrum lab)
    http://www.chmurka.net/r/explorer/wzbudzanie.mp4 (audio z telefonu, ciche)

    > Bo warto wiedzieć skąd się bierze, tzn podłączyć równolegle do któregoś
    > z dużych kondensatorów drugi podobny i zobaczyć czy się zmienia.

    Obstawiasz któryś konkretny? To muszą być te duże elektrolity, skoro taka
    niska częstotliwość?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 76. Data: 2017-03-29 22:41:47
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-03-28 o 22:52, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    >
    > Obstawiasz któryś konkretny? To muszą być te duże elektrolity, skoro taka

    Co powodowało zmiany dźwięku? Bo ja słyszę wzbudzenia na 2
    częstotliwościach. Pierwsze podejrzenie co do dolnej skierowałbym na
    zasilanie. Górna - nie wiem, ale najpierw spróbowałbym drugą stronę
    płytki podłączyć w innym miejscu do masy, albo i w kilku? Ale też może
    przez zasilanie lecieć - jak masz słabe elektrolity to może być warto
    dać równolegle ceramika jakiegoś. I jeszcze może warto spróbować inaczej
    wyprowadzić kable od głośnika - odlutować i nawet nie tnąc ścieżek
    doprowadzić bezpośrednio do LM-a. Tak, żeby odejść jak najdalej od
    wejścia. Tak naprawdę to takie ogólne rady, miejsc w których coś się
    może dziać jest parę i na różne sposoby można z tym wszystkim walczyć.

    Pozdrawiam

    DD