    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Router UPC
    Date: Sat, 2 Jul 2022 23:37:34 +0200

    Dnia Sat, 2 Jul 2022 19:48:59 +0200, Poldek napisał(a):

> [...]

    Niestety, nie widzę Twojego postu, więc tu odpowiadam, być może tylko na
    fragment.

    Wielu dostawców internetu (w tym także swego czasu UPC oraz do niedawna
    Orange) swoje urządzenia mogło konfogurować albo jako (w uproszczeniu)
    router, albo jako bridge czy też gateway.
    Do routera możesz wpinać kilkadziesiąt swoich urządzeń, wszystkie dostają
    adresy wewnętrzne.
    Natomiast to samo urządzenie (lub inne) w trybie brigde/gateway wystawia
    adres dostępowy, albo publiczny, albo prywatny. Jest to najczęściej tylko
    jeden adres. Więc albo podłączasz swój router, który rozdziela internet na
    wielu klientów (przy okazji robiąc NAT), albo podłączasz tylko jednego
    klienta, np. pecet.

    Skrętka to tylko medium. Może działać po skrętce, po świetle, po radiu - w
    zależności od obu urzadzeń i możliwości ich skonfigurowania.

    W trybie dostępu IP dostajesz konkretny adres, adres bramki i maskę.
    W trybie PPPoE, PPTP itp dostajesz adres, użytkownika i hasło.

    > Nie ma "połączenia pomiędzy routerami", gdyż urządzenie UPC działa w tej
    > konfiguracji jako modem kablowy. Twój router otrzymuje od zewnątrz adres

    Mylisz pojęcia. Modem w "routerach", który od strony WAN jest połączony
    kablem koncentrycznym robi tylko za konwerter medium, a reszta urządzenia
    to NAT, router, serwer DHCP itd.
    Oczywiście są przypadki, że dostawca daje tylko czysty modem, który
    wystawia jeden adres z możliwością połączenia najczęściej PPPoE i
    użytkownik podpina skrętką modem do swojego routera.
    Pierwsze modemy Neostrady łączyło się kablem USB z komputerem.
    SDI przez którką chwilę miało podobnie, jeszcze wcześniej były też takie
    dla ADSL.

    > zewnętrzny. Zetknąłem się z przypadkiem, że trzeba było sklonować MAC
    > modemu na routerze. Oczywiście twardy reset urządzenia UPC przywróci

    Sklonowanie MAC to co innego - bardzo prymitywne zabezpieczenie urządzenia
    dostawcy internetu, aby nie można było stosować dowolnych urządzeń
    użytkownika.

    > fabryczną konfigurację.

    Nie tyle fabryczną, co zaprogramowaną przez dostawcę internetu - ale to też
    różnie bywa.
    Jeśli dostawca router ustawi w tryb gateway lub bridge, to najczęściej ten
    tryb pojawia się po resecie. Użytkownik nie ma dostępu do pełnego resetu
    "fabrycznego".

    > Ja kupiłem sejf i chowam laptopa i smartfona dzieciaka do sejfu i wydaję
    > tylko wtedy, kiedy ma zgodę na korzystanie.

    Nie prościej w routerze ustawić limity dostępu dla poszczególnych urządzeń?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam