  • 1. Data: 2022-06-29 18:07:53
    Temat: Router UPC
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    Mam pytanko do użytkowników routerów od UPC. Jest pomysł, żeby
    zablokować WiFi w routerze UPC, podłączyć dodatkowy router, ustawić
    strefę DMZ w routerze UPC i cały ruch przekierować do routera
    dodatkowego i z niego wystawić WiFi. W tym dodatkowym routerze można
    skonfigurować odpowiednie limity, ograniczenia, itd. dla dzieci. Ale
    jest pytanie czy twardy reset routera UPC nie przywróci mu ustawień
    początkowych czyli włączonego WiFi oraz domyślnego hasła?
    Czy ten plan ma szansę powodzenia jeśli dzieciak to sprytny nastolatek?
    Pytam, bo nie mam do takiego routera dostępu, a osoba która mnie prosi o
    pomoc nie ogarnia takich spraw, więc nim wymyślę rozwiązanie chciałbym
    zbadać ten pomysł. Ktoś coś?

    --
    pzdr
    Roman

  • 2. Data: 2022-06-29 19:00:12
    Temat: Re: Router UPC
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 29 Jun 2022 18:07:53 +0200, Roman Tyczka napisał(a):

> [...]
    > Pytam, bo nie mam do takiego routera dostępu, a osoba która mnie prosi o
    > pomoc nie ogarnia takich spraw, więc nim wymyślę rozwiązanie chciałbym

    Mie wiem, jakie routery teraz ma UPC.
    Kilka (kilkanaście?) lat temu zlecałem im ustawienie routera w tryb bridge.
    Wtedy router udaje modem i nic nie można zrobić. Jedyna możliwość: podpiąć
    jedno tylko urządzenie, które będzie na adresie WAN, ale wystarczy, że
    sprytny dzieciak nie będzie znał ustawień WAN i też nic nie zrobi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2022-06-30 08:00:43
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 29.06.2022 19:00, Adam wrote:
> [...]
    > jedno tylko urządzenie, które będzie na adresie WAN, ale wystarczy, że
    > sprytny dzieciak nie będzie znał ustawień WAN i też nic nie zrobi.

    Czyli w takim trybie adres publiczny dostaje ten dodatkowy router?
    A połączenie pomiędzy routerami działa nadal normalnie po skrętce?
    I pytanie ostatnie: co masz na myśli, że dzieciak nie będzie znał
    ustawień WAN? O jakie konkretnie ustawienia chodzi?

    --
    pzdr
    Roman

  • 4. Data: 2022-06-30 14:10:29
    Od: Cypisek <c...@r...pl>

    Przychodzi Roman Tyczka i tupta:

> [...]
    > jest pytanie czy twardy reset routera UPC nie przywróci mu ustawień
    > początkowych czyli włączonego WiFi oraz domyślnego hasła?

    Przywraca domyślne wi-fi i hasła.

  • 5. Data: 2022-06-30 16:55:25
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 30.06.2022 14:10, Cypisek wrote:

    > Przywraca domyślne wi-fi i hasła.

    No właśnie tego się obawiałem, dzięki za potwierdzenie... szkoda.

    --
    pzdr
    Roman

  • 6. Data: 2022-07-01 02:59:59
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2022-06-30 o 16:55, Roman Tyczka pisze:

    > No właśnie tego się obawiałem, dzięki za potwierdzenie... szkoda.

    Jeśli nie często to dużo wysiłku z wpisaniem swoich haseł nie ma.

    --
    animka

  • 7. Data: 2022-07-02 19:48:59
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-06-30 o 08:00, Roman Tyczka pisze:

> [...]
    > I pytanie ostatnie: co masz na myśli, że dzieciak nie będzie znał
    > ustawień WAN? O jakie konkretnie ustawienia chodzi?

    Nie ma "połączenia pomiędzy routerami", gdyż urządzenie UPC działa w tej
    konfiguracji jako modem kablowy. Twój router otrzymuje od zewnątrz adres
    zewnętrzny. Zetknąłem się z przypadkiem, że trzeba było sklonować MAC
    modemu na routerze. Oczywiście twardy reset urządzenia UPC przywróci
    fabryczną konfigurację.
    Ja kupiłem sejf i chowam laptopa i smartfona dzieciaka do sejfu i wydaję
    tylko wtedy, kiedy ma zgodę na korzystanie.

  • 8. Data: 2022-07-02 23:37:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Jul 2022 19:48:59 +0200, Poldek napisał(a):

> [...]

    Niestety, nie widzę Twojego postu, więc tu odpowiadam, być może tylko na
    fragment.

    Wielu dostawców internetu (w tym także swego czasu UPC oraz do niedawna
    Orange) swoje urządzenia mogło konfogurować albo jako (w uproszczeniu)
    router, albo jako bridge czy też gateway.
    Do routera możesz wpinać kilkadziesiąt swoich urządzeń, wszystkie dostają
    adresy wewnętrzne.
    Natomiast to samo urządzenie (lub inne) w trybie brigde/gateway wystawia
    adres dostępowy, albo publiczny, albo prywatny. Jest to najczęściej tylko
    jeden adres. Więc albo podłączasz swój router, który rozdziela internet na
    wielu klientów (przy okazji robiąc NAT), albo podłączasz tylko jednego
    klienta, np. pecet.

    Skrętka to tylko medium. Może działać po skrętce, po świetle, po radiu - w
    zależności od obu urzadzeń i możliwości ich skonfigurowania.

    W trybie dostępu IP dostajesz konkretny adres, adres bramki i maskę.
    W trybie PPPoE, PPTP itp dostajesz adres, użytkownika i hasło.

    > Nie ma "połączenia pomiędzy routerami", gdyż urządzenie UPC działa w tej
    > konfiguracji jako modem kablowy. Twój router otrzymuje od zewnątrz adres

    Mylisz pojęcia. Modem w "routerach", który od strony WAN jest połączony
    kablem koncentrycznym robi tylko za konwerter medium, a reszta urządzenia
    to NAT, router, serwer DHCP itd.
    Oczywiście są przypadki, że dostawca daje tylko czysty modem, który
    wystawia jeden adres z możliwością połączenia najczęściej PPPoE i
    użytkownik podpina skrętką modem do swojego routera.
    Pierwsze modemy Neostrady łączyło się kablem USB z komputerem.
    SDI przez którką chwilę miało podobnie, jeszcze wcześniej były też takie
    dla ADSL.

    > zewnętrzny. Zetknąłem się z przypadkiem, że trzeba było sklonować MAC
    > modemu na routerze. Oczywiście twardy reset urządzenia UPC przywróci

    Sklonowanie MAC to co innego - bardzo prymitywne zabezpieczenie urządzenia
    dostawcy internetu, aby nie można było stosować dowolnych urządzeń
    użytkownika.

    > fabryczną konfigurację.

    Nie tyle fabryczną, co zaprogramowaną przez dostawcę internetu - ale to też
    różnie bywa.
    Jeśli dostawca router ustawi w tryb gateway lub bridge, to najczęściej ten
    tryb pojawia się po resecie. Użytkownik nie ma dostępu do pełnego resetu
    "fabrycznego".

    > Ja kupiłem sejf i chowam laptopa i smartfona dzieciaka do sejfu i wydaję
    > tylko wtedy, kiedy ma zgodę na korzystanie.

    Nie prościej w routerze ustawić limity dostępu dla poszczególnych urządzeń?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2022-07-03 01:46:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-29, Roman Tyczka <r...@h...you.spammer> wrote:

> [...]
    > jest pytanie czy twardy reset routera UPC nie przywróci mu ustawień
    > początkowych czyli włączonego WiFi oraz domyślnego hasła?

    A nie można tego routera gdzieś fizycznie wyizolować? jakaś kasetka na
    pięniążki np. czy cóś. Generalnie chyba niewiele jest urządzeń, których
    sprytny nastolatek nie będzie w stanie ruszyć o ile ma do nich fizyczny
    dostęp.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2022-07-03 08:54:46
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 02.07.2022 23:37, Adam wrote:

    > Niestety, nie widzę Twojego postu, więc tu odpowiadam, być może tylko na
    > fragment.

    O, to ciekawe, nie zmieniałem konfiguracji i nadaję przez serwer
    neostrady. Ty widzę z chmurka.net, może synchronizacja szwankuje.

> [...]
    > jeden adres. Więc albo podłączasz swój router, który rozdziela internet na
    > wielu klientów (przy okazji robiąc NAT), albo podłączasz tylko jednego

    To jasne

    > Skrętka to tylko medium. Może działać po skrętce, po świetle, po radiu - w
    > zależności od obu urzadzeń i możliwości ich skonfigurowania.

    Ok

    > W trybie dostępu IP dostajesz konkretny adres, adres bramki i maskę.
    > W trybie PPPoE, PPTP itp dostajesz adres, użytkownika i hasło.

    I UPC który tryb Ci niegdyś oferowało? I czy twardy reset te ustawienia
    kasował i wracało do trybu IP?

> [...]
    > tryb pojawia się po resecie. Użytkownik nie ma dostępu do pełnego resetu

    A ten tryb to UPC jest w stanie ustalić zdalnie czy musi technik
    przyjechać do domu?

    Dzięki za odpowiedzi!

    --
    pzdr