    Date: Thu, 6 Apr 2023 00:40:31 +0200
    Subject: Re: Rozładowanie kondensatora
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-03-24 o 14:41, Adam Górski pisze:
    > Cześć,
    > Stała czasowa dla takiego układu RC = 1,65 ms jeżeli zignorujesz
    > indukcyjność.
    >
    > Po 1 x RC kondensator będzie już w ponad 70% rozładowany.
    > Po 5 x RC prąd będzie prawie zerowy.
    >
    > Energia w układzie to 4,125 J.
    >
    > Czyli w czasie 5 x RC energia zostanie zamieniona na pracę w całości (
    > przynajmniej przy minimalnej indukcyjności ).
    >
    > Ponieważ praca to moc razy czas to policz sobie ile średnio mocy się
    > wydzieli w układzie.
    >
    > Niestety nie wiadomo jaka jest rezystancja szeregowa kondensatora i jak
> [...]

    Na takiej cewce (coś koło 600 zwojów fi 1,5 mm alu drutu na rurce fi 10
    mm aluminiowej mam 1,7 ohma i chyba 10 mH (jeżeli dobrze policzyłem), 70
    mm długość cewki, drutu coś koło 100 mb)

    https://cdn.discordapp.com/attachments/8398042317745
    02924/1093299416846315530/Screenshot_20230406-002106
    .png

    z kondensatorem 5 mF naładowanym do 25 V przy rozładowaniu kondensatora
    przez cewkę gwóźdź fi 5 mm i długości 70 mm wylatuje, bez szału, ale
    wyskakuje.

    Ale gdy dałem C 20 mF i 30 V, to chyba rozładowanie trwa zbyt długo i
    gwóźdź grzęźnie w cewce.

    Myślałem aby zrobić dłuższą cewkę, ale nie wiem o ile. Dlatego najpierw
    chciałbym spróbować z długością impulsu rozładowania.

    Nie bardzo wiem jak podłaczyć MOSFET-a do transoptora.
    Przekaźnik służy do ładowania C, nie wiem jakie R3 i R2 (czy w ogóle tam
    sa potrzebne).

    https://cdn.discordapp.com/attachments/8398042317745
    02924/1093296251010822175/image.png

    Robert