  • 1. Data: 2023-03-24 11:39:35
    Temat: Rozładowanie kondensatora
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    3300 uF, 50 V.

    https://www.tme.eu/Document/89a7fa2cbb02d5b26d3fee80
    fe696788/EEUHD1H100B.PDF

    Podają Ripple current 1770 mA. Ale to dla pracy ciągłej.

    Czy mogę bezkarnie ładować do tych 50 V i go rozładowywać przez cewkę
    (400 zwojów, co daje 0,5 Ohma).
    Coil gun. Czyli do zabawy, kilka rozładowań na minutę.

    Robert

  • 2. Data: 2023-03-24 13:48:44
    Temat: Re: Rozładowanie kondensatora
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > (400 zwojów, co daje 0,5 Ohma).
    > Coil gun. Czyli do zabawy, kilka rozładowań na minutę.

    Kiedyś potrzebowałem sprawdzić, czy przez koralik ferrytowy mogę
    przepuścić impulsy 25A to właśnie jakiś elektrolit posłużył mi za źródło.
    Ograniczeniem ripple current jest pewnie określony przyrost temperatury
    kondensatora. Te impulsy co kilkadziesiąt sekund nie podniosą chyba tej
    temperatury tyle co 100 impulsów po 1,7A na sekundę.

    400 zwojów ma jakąś indukcyjność, która spowolni narastanie prądu i udar
    prądowy nie będzie aż tak potężny jak by wychodziło z uwzględnienia tylko R.

    Ile kondensator pożyje to nie wiem, ale zabawa ma zwykle to do siebie,
    że nie trwa wiecznie.
    P.G.

  • 3. Data: 2023-03-24 14:21:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > (400 zwojów, co daje 0,5 Ohma).
    > Coil gun. Czyli do zabawy, kilka rozładowań na minutę.

    Nie wiem ile on kosztuje ale na pewno na aledrogo znajdziesz kondesator
    impulsowy dostosowany do takiej pracy.
    Tu przykłady
    https://allegro.pl/oferta/kondensator-elektrolityczn
    y-3900uf-500v-epcos-13463519659
    albo taki
    https://allegro.pl/oferta/wysokopradowy-kondensator-
    epcos-250uf-750v-13041001541
    "Kondensator może pracować przy prądzie ciągłym 40A oraz przy prądzie
    impulsowym 2000A. Ma bardzo małą indukcyjność i opór wewnętrzny."

    ma też baterię kondensatorów :)
    https://allegro.pl/oferta/bateria-kondensatorow-1200
    0uf-450v-itelcond-13457035142

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2023-03-24 14:41:52
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    Cześć,
    Stała czasowa dla takiego układu RC = 1,65 ms jeżeli zignorujesz
    indukcyjność.

    Po 1 x RC kondensator będzie już w ponad 70% rozładowany.
    Po 5 x RC prąd będzie prawie zerowy.

    Energia w układzie to 4,125 J.

    Czyli w czasie 5 x RC energia zostanie zamieniona na pracę w całości (
    przynajmniej przy minimalnej indukcyjności ).

    Ponieważ praca to moc razy czas to policz sobie ile średnio mocy się
    wydzieli w układzie.

    Niestety nie wiadomo jaka jest rezystancja szeregowa kondensatora i jak
    wydzielona moc się podzieli. Nieznana jest indukcyjność , ani wpływ
    wyładowania na przemieszczenie rdzenia i zmianę indukcyjności etc.

    Do tego dochodzi jeszcze gasnący rezonans RLC ...

    Polecam LT Spice i symulację układu.

    Można też przyjąć że średnio 400 - 500 W przez 10ms w całym układzie
    niczego nie zniszczy, bo w większości wydzieli się w rezystancji cewki.
    Takie rozładowanie kila razy na minutę to nawet tego nie podgrzeje.

    Uważać na przepięcia , łuk i nie wysadzić chałupy.

    Powyższe obliczenia to raczej tak PI * drzwi , żeby pokazać że nie
    otworzy się raczej portal do innego wymiaru.

    No chyba żeby jednak :)

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 5. Data: 2023-03-24 17:48:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 24 marca 2023 o 11:39:21 UTC+1 Robert Wańkowski napisał(a):
> [...]
    > (400 zwojów, co daje 0,5 Ohma).
    > Coil gun. Czyli do zabawy, kilka rozładowań na minutę.

    Popatrz jak zrobili takie coś profesjonaliści. Tam nie ma cewek tylko szyny w których
    płynie prąd.widzialem w necie film jak ktoś zrobił na wzór i podobieństwo do
    wojskowego w rozmiarze ciężkiego karabinu maszynowego. Strzelał czymś co przypominało
    kołek do betonu. To coś miało założona zwore z miedzi. Przebijało blachy w
    samochodzie osobowym na wylot. Znaczy się strzelił z kilkudziesięciu metrów w drzwi z
    jednej strony i dziura wylotowa była po drugiej stronie samochodu. Zasilanie było w
    bagażniku samochodu i zajmowało cały spory bagażnik.

  • 6. Data: 2023-04-06 00:40:31
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-03-24 o 14:41, Adam Górski pisze:
> [...]
    >
    > Powyższe obliczenia to raczej tak PI * drzwi , żeby pokazać że nie
    > otworzy się raczej portal do innego wymiaru.

    Na takiej cewce (coś koło 600 zwojów fi 1,5 mm alu drutu na rurce fi 10
    mm aluminiowej mam 1,7 ohma i chyba 10 mH (jeżeli dobrze policzyłem), 70
    mm długość cewki, drutu coś koło 100 mb)

    https://cdn.discordapp.com/attachments/8398042317745
    02924/1093299416846315530/Screenshot_20230406-002106
    .png

    z kondensatorem 5 mF naładowanym do 25 V przy rozładowaniu kondensatora
    przez cewkę gwóźdź fi 5 mm i długości 70 mm wylatuje, bez szału, ale
    wyskakuje.

    Ale gdy dałem C 20 mF i 30 V, to chyba rozładowanie trwa zbyt długo i
    gwóźdź grzęźnie w cewce.

    Myślałem aby zrobić dłuższą cewkę, ale nie wiem o ile. Dlatego najpierw
    chciałbym spróbować z długością impulsu rozładowania.

    Nie bardzo wiem jak podłaczyć MOSFET-a do transoptora.
    Przekaźnik służy do ładowania C, nie wiem jakie R3 i R2 (czy w ogóle tam
    sa potrzebne).

    https://cdn.discordapp.com/attachments/8398042317745
    02924/1093296251010822175/image.png

    Robert

  • 7. Data: 2023-04-24 14:24:40
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Robert Wańkowski wrote:

    > Czy mogę bezkarnie ładować do tych 50 V i go rozładowywać przez cewkę
    > (400 zwojów, co daje 0,5 Ohma).
    > Coil gun. Czyli do zabawy, kilka rozładowań na minutę.

    A jak nie przeżyje, to co zrobisz? Kupisz drugi? :-D Bo chyba tylko
    takie ryzyko tu zachodzi...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2023-04-24 14:26:51
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Zenek Kapelinder wrote:

    > Popatrz jak zrobili takie coś profesjonaliści. Tam nie ma cewek tylko szyny w
    których płynie prąd.

    To jest railgun, a OP pyta o coilgun. Zasada niby ta sama, ale
    konstrukcja zupełnie inna.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2023-04-24 17:00:09
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > A jak nie przeżyje, to co zrobisz? Kupisz drugi? :-D Bo chyba tylko
    > takie ryzyko tu zachodzi...

    Raczej będę szukał rozwiązania coby takie coś drugi raz nie nastąpiło.
    Jak własnie teraz, gdy spalił się mosfet, o którym pisałem w wątku obok
    "Sterowanie MOSFET-em"

    Po kilkuset próbach z kondensatorami nic się nie stało.

    Robert

  • 10. Data: 2023-04-24 18:34:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 24 kwietnia 2023 o 14:26:52 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):

    > To jest railgun, a OP pyta o coilgun. Zasada niby ta sama, ale
    > konstrukcja zupełnie inna.
    >
    > Pozdrawiam, Piotr
    I jedno rozwiązanie działa a drugie nie działa. To po dorobić takie co nie działa?