    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: SSD - wpływ zajętego miejsca
    From: pueblo <n...@n...pl>
    Date: 10 Jul 2020 17:05:03 GMT

    Witaj pioruns, 10 lip 2020 w
    news:rea2a3$8a1$1$pioruns@news.chmurka.net napisałeś/aś:

    > Możesz mieć HDD zapełniony w 100% i
    > jego to nie boli.

    Dlatego napisałem, że OS będzie mieć problemy

    > TRIM - a więc wolne
    > miejsce w twoim systemie plików, czy to NTFS czy Ext4, jest tym
    > wolnym, nie zajętym obszarem z punktu widzenia kontrolera. I on tego
    > miejsca używa, tak samo jak używa tego twojego 20% wolnego.

    Dla jasności. Miałem na myśli wykorzystanie całej pojemności dostępnej
    dla użyt. na system plików i pilnowanie żeby jej nie zapełnić powyżej
    80%. W sumie nawet nie pomyślałem, że można po prostu zostawić jakiś
    procent niespartycjonowany.

    Chyba napisałeś tylko o zużyciu, co nie wydaje mi się problemem, bo
    wydaje mi się że przeciętny user b. długo nie zajedzie takiego dysku
    ilością R/W.
    Ale jakoś nie wychwyciłem nic odnoście konieczności bądź jej braku
    pzostawienia w ten czy inny sposów jakiegoś % wolnej przestrzeni.
    Mama rozumieć, że to oczywista oczywistość? Czy zależy właśnie od klasy
    sprzętu?
    W międzczasie dowiedziałem się o istnieniu Over-provisioning
    https://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification#Ov
    er-provisioning

    I tu mi przyszło głupie pytanie do głowy - dlaczego są pojemności typu
    240, 250, 256? Czy np. dysk 240 ma tę samą realną pojemność co 256, tylko
    ma więcej wolnej przestrzeni (Overprovisioning) zostawionej przez
    producenta?

    > Kontrolery SSD w dzisiejszych czasach to robią, na bieżąco swapują
    > sektory, jeśli któryś sektor "leży" z zapisanymi danymi za długo i
    > potrzebuje za dużo ECC (korekcji błędów), aby w ogóle zostać
    > odczytany, to zostaje nadpisany ponownie/zwolniony z użytku itd.

    To świetnie. Czy w ssd też jest tak, że jest jakaś pula komórek(bad
    sectorów), które mogą być do wyczerpania tej puli podmienione?
    A propos bad sectorów i smart. Nadal nie wiem, czy jeśli dysk hdd
    raportuje realokowane sektory, to znaczy, że ta niewidoczna pula
    zapasowych się wyczerpała, czy każde takie zdarzenie. To nie jest takie
    pewne, bo chyba nawet jak Smart pokazuje realokację, to bywa że pełny
    skan dysku jest czysty i nie pokazuje badów.