    From: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: SSD - wpływ zajętego miejsca
    Date: Fri, 10 Jul 2020 20:13:57 +0200

    Wcale nie przypadkiem, dnia 10 Jul 2020 17:05:03 GMT
    doszła do mnie wiadomość <5f089fbf$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    od pueblo <n...@n...pl> :
    >Witaj pioruns, 10 lip 2020 w

    >Dlatego napisałem, że OS będzie mieć problemy

    Może boleć, nawet HDD -> dyski SMR:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Shingled_magnetic_reco
    rding

    >Dla jasności. Miałem na myśli wykorzystanie całej pojemności dostępnej
    >dla użyt. na system plików i pilnowanie żeby jej nie zapełnić powyżej
    >80%. W sumie nawet nie pomyślałem, że można po prostu zostawić jakiś
    >procent niespartycjonowany.

    Lepiez jest zostawić jakiś obszar niespartycjonowany, jest wtedy gwarancja, że obszar
    będzie składał się z całych wolnych bloków(blok podzielony jest na strony o wielkości
    4-16KiB) wobec czego zapis blokowy będzie szybszy(w obrębie strony występują wolne
    bloki
    jeden za drugim, nie trzeba skakać z zapisami po odległych stronach).

    >Chyba napisałeś tylko o zużyciu, co nie wydaje mi się problemem, bo
    >wydaje mi się że przeciętny user b. długo nie zajedzie takiego dysku
    >ilością R/W.
    >Ale jakoś nie wychwyciłem nic odnoście konieczności bądź jej braku
    >pzostawienia w ten czy inny sposów jakiegoś % wolnej przestrzeni.
    >Mama rozumieć, że to oczywista oczywistość? Czy zależy właśnie od klasy
    >sprzętu?
    >W międzczasie dowiedziałem się o istnieniu Over-provisioning
    >https://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification#O
    ver-provisioning

    >I tu mi przyszło głupie pytanie do głowy - dlaczego są pojemności typu
    >240, 250, 256? Czy np. dysk 240 ma tę samą realną pojemność co 256, tylko
    >ma więcej wolnej przestrzeni (Overprovisioning) zostawionej przez
    >producenta?

    Oczywiście, producenci dają różne OP i różne ilości sektorów zapasowych.
    Poza tym firmware też ma swoje tabele danych, czasami dość spore, które to tabele
    powinny
    znajdować się w obszarach zarezerwowanych, wyłączonych z przechowywania danych
    usera(przykładowo tabele wykorzystywane przez FTL, normalnie wczytywane do RAM
    kontrolera
    SSD i uaktualniane po każdym zapisie, tak w uproszczeniu, bo jest wiele tabel FTL aby
    dysk nie musiał zapisywać na flash jednej, ogromnej tabeli, tylko małą tabele
    opisującą
    obszar, do którego trafił zapis).

    >To świetnie. Czy w ssd też jest tak, że jest jakaś pula komórek(bad
    >sectorów), które mogą być do wyczerpania tej puli podmienione?
    >A propos bad sectorów i smart. Nadal nie wiem, czy jeśli dysk hdd
    >raportuje realokowane sektory, to znaczy, że ta niewidoczna pula
    >zapasowych się wyczerpała, czy każde takie zdarzenie. To nie jest takie
    >pewne, bo chyba nawet jak Smart pokazuje realokację, to bywa że pełny
    >skan dysku jest czysty i nie pokazuje badów.

    HDD raportuje reallokowane sektory zawsze, bez względu na ich ilość, sektorów
    zapasowych
    może być kilka tysięcy, sektory złe zapisane są w dwóch tabelach, fabrycznie złe,
    które
    pojawiły się w czasie produkcji i w drugiej te, które wysiadły w czasie eksploatacji
    usera.
    Translator sięga do tych tabel i podstawia adresy dobrych sektorów przy
    zapisie/odczycie(jeśli wystąpiła reallokacja i sektor jest przeadresowany, to te
    tabele
    zawierają adresy fizycznego sektora złego i adres odpowiadającego mu sektora z puli
    zapasowej).
    Wszystko to jest sporym uproszczeniem, bo sprawa nie jest tak prosta, firmware dysku
    HDD
    czy SSD to często kawał skomplikowanego kodu.