-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed8.news.xs4all.nl!news-out.netn
ews.com!news.alt.net!fdc2.netnews.com!peer03.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlne
d.com!peer03.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfee
d.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news
.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
References: <9...@g...com>
In-Reply-To: <9...@g...com>
Subject: Re: Samohamownośc przekładni slimakowych w szeregu
Date: Mon, 20 Dec 2021 12:54:20 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Importance: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
Lines: 46
Message-ID: <61c06eeb$0$23913$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 82.143.187.50
X-Trace: 1640001260 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 23913 82.143.187.50:64363
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 3275
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:46754
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Wharton" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:937a225b-93ee-4d02-8267-a4e87c479508n@g
ooglegroups.com...
>Projektuję maszynę do obracania wielkich odlewów (ok 14-20 TON).
>Owa maszyna obraca odlewy, których środek ciężkości (COG) nie pokrywa
>się z osią obrotu.
>Dajmy na to, że dobrałem przekładnie poprawnie pod katem mocy i
>przeniesienia napędu.
>Jest jednak taka rzecz: Obracam odlew z pozycji wyjściowej, COG jest
>poniżej osi obrotu, o 180 stopni, gdzie COG jest powyżej osi obrotu -
>jest to dla mnie tzw. punkt niestabilności, bo COG może przesunąć się
>na drugą stronę i raptownie przyspieszyć masę, co grozi zniszczeniem
>maszyny, niebezpieczeństwem dla operatora i Bóg wie co jeszcze.
>Maszyna musi mieć możliwość zatrzymania się w dowolnym momencie.
>Planuję od tego momentu użyć pozytywnego hamulca pneumatycznego do
>kontroli prędkości obrotu.
>Maszynę napędza ślimakowy motoreduktor pneumatyczny i poprzez kolejną
>przekładnię ślimakową przekazuje napęd na rolki pokryte "gumą".
>Teraz tytułowe zagadnienie: przekładnie o wysokiej sprawności
Slimakowe ?
>nie zapewniają samohamowności (ew. zapewniają ją w szczegorlnych
>warunkach zależnych od zużycia przekładni, prędkości),
>ale czy dwie przekładnie ślimakowe w szeregu zapewnią taką
>samohamowność, przy założeniu, że obroty są niewysokie, a maszyna
>będzie użytkowana mniej niż 5000h/rok?
IMO - przekladnie slimakowe czesto są samohamowne.
Ale jesli nie sa ... to i dwie w szeregu nie będą, chyba ze opory
ruchu odpowiednio duze, i sie okaze, ze musisz np 50Ton sily przyłożyc
do obrotu.
Ale z tej samohamownosci kolejny problem wynika - zatrzymujesz silnik,
a rozpedzona masa chce sie dalej poruszac.
A przekladnia nie pozwala - i gdzies powstaje udar sily.
Normalnie sie z tym walczy stosujac silnik o odpowiednio duzej inercji
wlasnej.
Ale u Ciebie ... moze predkosc mala, moze te gumowe rolki wystarcza do
tlumienia, moze pneumatyczny motor ma duzą inercje i slabe hamowanie.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 20.12.21 14:32 a a
- 20.12.21 15:40 Wharton
- 20.12.21 16:45 PeJot
- 20.12.21 16:50 Robert Tomasik
- 20.12.21 17:31 a a
- 20.12.21 22:06 Robert Tomasik
- 21.12.21 08:00 Wharton
- 22.12.21 21:05 Tomasz Gorbaczuk
- 22.12.21 22:58 a a
- 23.12.21 01:54 Zenek Kapelinder
- 23.12.21 11:28 J.F
- 23.12.21 13:02 WM
- 23.12.21 14:13 J.F
- 23.12.21 18:00 WM
- 23.12.21 21:53 WM
Najnowsze wątki z tej grupy
- Metrologia
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Komin do wiaty
- Ryby i kawitacja
- Ekspres do kawy i glony
- popcorn polymer
- Manualny wtrysk paliwa...
- Szafka
- Domowy koncentrator tlenu
- Od słoika po rakiety
- Rewolucja
- Synchronizacja zegarów miejskich w XIX wieku
- Zbieraczka do wkrętów lub gwoździ
Najnowsze wątki
- 2024-05-16 Samo rozładowywanie baterii trakcyjnej w elektryku.
- 2024-05-16 Warszawa => Senior PHP Developer (Symfony) <=
- 2024-05-16 Warszawa => Interactive/Experience Designer <=
- 2024-05-16 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-16 Zabrze => Junior HelpDesk <=
- 2024-05-16 Warszawa => Technical Lead ( (Java Background)) <=
- 2024-05-16 Szczecin => Senior DevOps Engineer <=
- 2024-05-16 Szczecin => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-05-16 Śledztwo bodnatury "jak wyrok"? ["likwidator" Polskiego Radia donosi]
- 2024-05-16 Citi... zmiany warunków umowy o kartę kredytową Citibank?
- 2024-05-16 prawo jazdy z Nepalu
- 2024-05-15 Mini Netykieta polskich grup i list dyskusyjnych
- 2024-05-15 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-15 Millenium czyli DEBILE bankowości
- 2024-05-15 Warszawa => Frontend Developer - React <=