eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaSamohamownośc przekładni slimakowych w szeregu › Re: Samohamownośc przekładni slimakowych w szeregu
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed8.news.xs4all.nl!news-out.netn
    ews.com!news.alt.net!fdc2.netnews.com!peer03.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlne
    d.com!peer03.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfee
    d.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news
    .neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    References: <9...@g...com>
    In-Reply-To: <9...@g...com>
    Subject: Re: Samohamownośc przekładni slimakowych w szeregu
    Date: Mon, 20 Dec 2021 12:54:20 +0100
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Importance: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
    Lines: 46
    Message-ID: <61c06eeb$0$23913$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 82.143.187.50
    X-Trace: 1640001260 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 23913 82.143.187.50:64363
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 3275
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:46754
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "Wharton" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:937a225b-93ee-4d02-8267-a4e87c479508n@g
    ooglegroups.com...
    >Projektuję maszynę do obracania wielkich odlewów (ok 14-20 TON).
    >Owa maszyna obraca odlewy, których środek ciężkości (COG) nie pokrywa
    >się z osią obrotu.
    >Dajmy na to, że dobrałem przekładnie poprawnie pod katem mocy i
    >przeniesienia napędu.

    >Jest jednak taka rzecz: Obracam odlew z pozycji wyjściowej, COG jest
    >poniżej osi obrotu, o 180 stopni, gdzie COG jest powyżej osi obrotu -
    >jest to dla mnie tzw. punkt niestabilności, bo COG może przesunąć się
    >na drugą stronę i raptownie przyspieszyć masę, co grozi zniszczeniem
    >maszyny, niebezpieczeństwem dla operatora i Bóg wie co jeszcze.
    >Maszyna musi mieć możliwość zatrzymania się w dowolnym momencie.
    >Planuję od tego momentu użyć pozytywnego hamulca pneumatycznego do
    >kontroli prędkości obrotu.

    >Maszynę napędza ślimakowy motoreduktor pneumatyczny i poprzez kolejną
    >przekładnię ślimakową przekazuje napęd na rolki pokryte "gumą".

    >Teraz tytułowe zagadnienie: przekładnie o wysokiej sprawności

    Slimakowe ?

    >nie zapewniają samohamowności (ew. zapewniają ją w szczegorlnych
    >warunkach zależnych od zużycia przekładni, prędkości),
    >ale czy dwie przekładnie ślimakowe w szeregu zapewnią taką
    >samohamowność, przy założeniu, że obroty są niewysokie, a maszyna
    >będzie użytkowana mniej niż 5000h/rok?

    IMO - przekladnie slimakowe czesto są samohamowne.
    Ale jesli nie sa ... to i dwie w szeregu nie będą, chyba ze opory
    ruchu odpowiednio duze, i sie okaze, ze musisz np 50Ton sily przyłożyc
    do obrotu.

    Ale z tej samohamownosci kolejny problem wynika - zatrzymujesz silnik,
    a rozpedzona masa chce sie dalej poruszac.
    A przekladnia nie pozwala - i gdzies powstaje udar sily.

    Normalnie sie z tym walczy stosujac silnik o odpowiednio duzej inercji
    wlasnej.
    Ale u Ciebie ... moze predkosc mala, moze te gumowe rolki wystarcza do
    tlumienia, moze pneumatyczny motor ma duzą inercje i slabe hamowanie.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: