  • 11. Data: 2022-12-22 06:46:44
    Temat: Re: Spalony silnik AC ze szczotkami -- z pralki
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > Przeciętna chłodnica samochodowa...

    Pomoże równie dobrze ja zamówienie mszy w kościele w intencji silnika :)

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 12. Data: 2022-12-22 07:12:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 22 grudnia 2022 o 01:29:20 UTC+1 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
    > Przeciętna chłodnica samochodowa...
    > --
    > `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    > (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
    > `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,t
    > -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/...
    Doskonały pomysł z chłodnicą. Jak zrobisz to zrób proszę kilka zdjec żeby inni nie
    wywazali otwartych drzwi.

  • 13. Data: 2022-12-22 07:29:17
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

> [...]
    >
    > Na Allegro otrzymałem numer:
    >    41026818
    > zamiennika.

    > Być może wirnik też jest już przegrzany, ale początkowo widziałem
    > śliczną izolację na wirniku i niemal czarną na stojanie. Oczywiście
    > tak wyglądały uzwojenia na zewnątrz -- wewnątrz zapewne jest gorzej.
    >
    > Teraz *chyba* część uzwojeń wirnika też jest zbyt ciemna.
    > (choć daleko tej ciemności do koloru stojana!!!)
    > Prałem kilkanaście razy od czasu, gdy poczułem smród.
    > Początkowo nie wiedziałem, że to śmierdzi silnik, bo
    > sprawdziłem, że pełny cykl bez ubrań nie daje smrodu...

    Smród palonego silnika jest dosyć charakterystyczny i świadczy o jego
    spaleniu. Pora się z nim pożegnać :)

    > Pralka wg producenta łyka 7 kg bawełny, ale mieści znacznie
    > mniej -- slim, 40 cm głębokości. Tyle tylko, że prałem z dodatkową
    > ilością wody. (można tak ustawić, by zużywała więcej wody)
    >
    > Więc z mej strony przeciążeń raczej nie było.
    >
    > Pamiętam jednak, że bęben czasami startował z ogromnym trudem.
    > (być może z powodu kurczących się szczotek)

    > Uszkodziła się -- czyli spaliła się?
    > Jak inaczej mogła zostać uszkodzona?

    Pęknięcie lub przetarcie się izolacji przewodów między sobą.
    Trudne do zmierzenia.

    > Allegro oferuje podobne silniki po kilka dych -- ale nie takie same.
    >
    > -=-
    >
    > Czy jednak warto nawet za 5 dych kupić używany?
    > Jak długo by pociągnął? -- to raczej pytania retoryczne...

    Czasem może być lepszy niż nowy.

    > BTW złomu -- zastanowiłem się nad złomowaniem miedzi, ale
    > uznałem, że dostałbym co najwyżej kilkanaście pln... Co
    > najwyżej zaspokoiłbym swą ciekawość co do stanu wewnętrznych
    > uzwojeń...

    Nic byś nie zobaczył:)

    > Jako małe dziecko dowiedziałem się, że silnik jest do przewiniecie,
    > gdy choć jeden raz uruchomi się termiczne zabezpieczenie... Na moje
    > pytanie o sens takiego zabezpieczenia nie dostałem odpowiedzi...
    > Kilkadziesiąt lat temu przewijano silniki bardzo często i bardzo
    > chętnie... Wówczas traktowałem to jako babranie się w odchodach...
    > Dziś -- jako pasję, hobby, desperację... Alternator w samochodzie
    > mam ,,zregenerowany''...

    Przewijanie może być droższe od silnika:)
    Chyba że sam stojan, ale wg mnie nie warto.

  • 14. Data: 2022-12-22 07:30:48
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 21.12.2022 o 21:33, Mirek pisze:

    > No nie wiem - ja miałem do czynienia z pralką, która czasami wywalała z
    > hukiem bezpieczniki.
    > Cudem udało mi się ją przyłapać jak zapalił się łuk wzdłuż komutatora -
    > ŁUP!!! i wywaliło.
    > Wyczyściłem komutator (nie był specjalnie brudny ani szczotki nie
    > zużyte), pomierzyłem, sprawdzałem też elementy obok triaka i przekaźnika
    > sterującego silnikiem - wszystko wydawało się być w porządku, ale nadal
    > działo się to samo.

    Wirnik miał zwarcia zwojeń. Silnik do wyrzucenia.
    To częste uszkodzenie w takich silnikach.

  • 15. Data: 2022-12-22 09:15:48
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > Wg Jutuby zwykle są oddzielne wyprowadzenia szczotek i stojana,
    > więc same silniki nie są szeregowe, ale istotnie są uruchamiane
    > poza pralkami (w celu ich sprawdzenia) jako szeregowe.

    > Tak je podłączają Jutuberzy.

    Powiem więcej: Inaczej się nie da :)
    Oddzielne wyprowadzenia uzwojeń służą tylko do przełączania kierunków
    obrotów i ew. zmianie mocy.

  • 16. Data: 2022-12-22 10:33:10
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 22 gru 2022 o 09:15, Wiesiaczek pisze:

    > Powiem więcej: Inaczej się nie da :)

    Co wówczas, gdy połączymy równolegle?

    > Oddzielne wyprowadzenia uzwojeń służą tylko do
    > przełączania kierunków obrotów i ew. zmianie mocy.

    Jak wygląda sterowanie mocą?
    Jak wygląda zmiana rpm?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 17. Data: 2022-12-22 10:35:20
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 22 gru 2022 o 07:12, Zenek Kapelinder pisze:

    > Doskonały pomysł z chłodnicą. Jak zrobisz to zrób proszę
    > kilka zdjec żeby inni nie wywazali otwartych drzwi.

    Może lepsze byłyby techniczne rysunki?
    Może od razu gotowce do drukarki 3D?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 18. Data: 2022-12-22 10:46:50
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 22 gru 2022 o 07:29, Wiesiaczek pisze:

    > Smród palonego silnika jest dosyć charakterystyczny i świadczy
    > o jego spaleniu. Pora się z nim pożegnać :)

    Owszem. A że jest wstydliwy -- trudno wydłubać zeń miedź...
    Można by wydłubać, przetopić i zbudować radiatory lub obudowy?
    Może chłodnice ;) do chłodzenia pralki... Temperatura topnienia
    miedzi to 1085°C zaś glinu -- tylko 660°C, więc domowymi metodami
    niełatwo przetopić. Skup wiele nie zapłaci za złom...

    > Pęknięcie lub przetarcie

    Druty grzeją się i studzą, co nakłania ;) je do wzajemnego ocierania się?

    > się izolacji przewodów między sobą.
    > Trudne do zmierzenia.

    Na pewno nie mam czym mierzyć.

    > Czasem może być lepszy niż nowy.

    Mimo lat życia?

    > Nic byś nie zobaczył:)

    Być może zobaczyłbym zespawane druty...

    > Przewijanie może być droższe od silnika:)

    Skoro na obudowie jest ponad 100°C -- łożyska zapewne też długo nie
    pociągną, więc co pozostaje?... -- plastykowa kostka połączeniowa
    (bez elektrycznych styków -- też zapewne mocno przegrzanych)
    i obudowa/korpus silnika oraz wkręty mocujące silnik w pralce?

    > Chyba że sam stojan, ale wg mnie nie warto.

    Wirnik jest wewnątrz, więc na oko mocniej musi ucierpieć, ale być
    może ma lepsze izolacje niż wirnik.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2022-12-22 15:39:27
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > Co wówczas, gdy połączymy równolegle?

    Przy normalnym napięciu po prostu się spali, ale gdy się odpowiednio
    dobierze napięcie, ma szanse się obracać, ale pożytku z tego nie będzie.
    Również, taki silnik może pracować również zasilany prądem stałym.
    Dla ciekawości: Można też uruchomić silnik zupełnie pozbawiony uzwojenia
    stojana:)

    > Jak wygląda sterowanie mocą?
    > Jak wygląda zmiana rpm?

    Moc może być regulowana np. tak, że uzwojenie stojana składa się z kilku
    cewek i przełączanie ich da taki efekt.

    Ze zmianą obrotów jest prościej: Wystarczy zamienić ze sobą przewody
    idące do szczotek.

  • 20. Data: 2022-12-22 15:40:03
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 21 gru 2022 o 16:38, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Pralki mi nie żal -- pracowała wytrwale (często piorę a po praniu
    > dodatkowo płuczę i wiruję na 1200 rpm) ponad 12 lat, choć producent
    > zaplanował ją na 7 lat, ale trawi/zżera ;) mnie ciekawość.

    Nowa pralka miała przyjechać pomiędzy 10 godziną a 20;
    o 10:09 zadzwonił kurier i zapowiedział przybycie za 2 do 3 kwadransów;
    do 11:10 zakończyła się transakcja;
    do 12:50 odłączyłem starą pralkę, podłączyłem nową,
    sparowałem z telefonem i uruchomiłem...

    Teraz poznaję możliwości...
    Sterowanie z telefonu -- OK. Także via LTE.
    (czyli można kontrolować spoza mieszkania)
    Tzn. pralka nie ma LTE, ma jedynie 2.4 GHz WiFi, ale telefon ma LTE.

    Drzwiczki są blokowane na czas pracy, ale chwilę po
    skończeniu prania są odblokowywane -- wg mnie to zaleta.

    -=-

    Pralka zmieściła się na styk. Zwróciłem starszą, której rozpadł się
    obciążnik (przeciwwaga) ponad 12 lat temu. Tę średnią (ze spalonym
    silnikiem -- dotychczasową główną bohaterkę tego wątku) z trudem
    upchnąłem w miejsce najstarszej, ale do pełni szczęścia
    zdemontowałem drzwiczki...

    -=-

    Słuchawki nie sięgają zbyt wysoko :) -- do rozmów OK.
    Dwa urządzenia naraz? -- laptop i smartfon? -- raczej
    niekoniecznie, ale jeszcze popróbuję. :) Mogę słuchać
    muzyki z laptopa i ,,dzwonić'' -- muzyka jest wówczas
    wyciszana na czas trwania połączenia.

    Raczej nie mogę słuchać naraz muzyki i z laptopa, i ze smartfonu.

    Ze smartfonem połączyły się bez trudu; gorzej z laptopem...
    Nie wiem, jaką wersję BT mam w laptopie. Słuchawki mają
    BT 5.1 a smartfon ma BT 5.0, co trochę boli energetycznie...

    Może trzeba je jakoś ustawić, by wydobyć wyższe częstotliwości...

    Akumulator szybko ucieka. Miały starczyć na 50 godzin, ale
    chyba aż tyle nie pociągną.

    -=-

    Teraz najlepsze -- wyświetlacz istotnie duży, ale dwakroć ;) czerwony...
    Pralka Made in Russia... Naklejka z przodu pralki niechlujnie przyklejona.

    Poprzedniczka (ze spalonym silnikiem) wyglądała znacznie przyzwoiciej.
    Na tabliczce miała napis Made in Italy.

    -=-

    Nie widzę ani nntp.aioe.org, ani news.aioe.org, więc nie wiem,
    kiedy ten post wejdzie na grupki.

    --

    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/.p