  • 71. Data: 2022-12-25 22:56:58
    Temat: Re: Spalony silnik AC ze szczotkami -- z pralki
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 25 gru 2022 o 17:56, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Mnie nie wkurzy -- mogę nawet spokojnie zaczekać, aż
    > pralka weźmie trochę wody, zanim zacznę powolne wlewanie...

    Leje :) na ubrania z góry -- z fartucha, więc w odpływ niewiele zejdzie...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/...

  • 72. Data: 2022-12-28 13:37:29
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 22 gru 2022 o 21:35, Wiesiaczek pisze:

    > Sieciowych?! To jakiś nowy rodzaj silnika? :)
    > Chyba nie wiesz, o czym piszesz.

    Na sieciową częstotliwość -- 50 Hz w Polsce.

    Falowniki/inwertery dają żądaną częstotliwość
    umożliwiającą sterowanie... Wygodę zapewniają
    trójfazowe silniki. W mieszkaniowej sieci nie
    ma zazwyczaj trzech faz -- w warsztatach itp.
    miejscach (czasami elektryczne kuchenki chcą)
    są, lecz rzecz jasna w Polsce to 400 V 50 Hz,
    z przesunięciem 2?/3 (120°) między fazami, co
    daje 230 V 50 Hz między dowolną fazą i zerem.

    https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:AN
    d9GcQ-oPPD3l-G-H7Ogem7QIvYQyczan4N3OfcQmpQJYAqTxqPgv
    cIEKtJCiEv14jK4omve9hnZAx-a2U3ocMlpttFh90_v-XVcWMm82
    76jjE_BeWBfJRpYhjjug&usqp=CAE

    http://blog.krzysiekw.pl/wp-content/uploads/2013/04/
    current_new-600x272.png

    Są różne silniki AC -- w tym także indukcyjne/bezszczotkowe...

    https://elektronikab2b.pl/technika/21354-silniki-ind
    ukcyjne-i-synchroniczne-z-magnesami-stalymi-jak-dzia
    laja
    <-- nie czytałem,
    ale gdybym czytał, też nie mógłbym wypowiadać się na temat wartości
    zamieszczonych treści na wskazanej stronie, jako że nie znam się na
    silnikach...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 73. Data: 2022-12-28 14:01:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 28 Dec 2022 13:37:29 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> [...]
    > umożliwiającą sterowanie... Wygodę zapewniają
    > trójfazowe silniki. W mieszkaniowej sieci nie
    > ma zazwyczaj trzech faz -- w warsztatach itp.

    Nie trzeba - falownik zrobi.
    Nie trzeba zreszta trzech - mozna 2.

    J.

  • 74. Data: 2022-12-28 16:44:50
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 28 gru 2022 o 14:01, J.F pisze:

    > Nie trzeba - falownik zrobi.

    Zrobi, co mu (budową) każesz.
    (tak myślę -- nie znam się na tym, zwłaszcza
    na: pralkach, lodówkach, klimatyzatorach itp...)
    Sterując inwerterem -- otrzymamy pożądane kształty,
    częstotliwości i wartości napięć... Tylko podłączyć
    do silnika! -- dobrze myślę?

    > Nie trzeba zreszta trzech - mozna 2.

    Trójfazowe są najlepsze, dlatego od ,,zawsze'' są trzy fazy.

    https://www.google.com/search?q=fazi+muppet&client=o
    pera&hs=DDc&sxsrf=ALiCzsamUUQKPMp0sf3Ihd27PHfO0AKk2g
    :1672240379874&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEw
    iI48juzJz8AhUhl4sKHYBDCwsQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1366&bi
    h=696&dpr=1
    <-- ale to chyba inne Fazi... ;)

    Pamiętam z czasów dziecięcych trójfazowy silnik sieciowy na wsi
    napędzający różne maszyny rolnicze. Najpierw łączono uzwojenia
    w gwiazdę, później (gdy silnik nabrał obrotów) w trójkąt, czyli
    sterowano skokowo szybkością za pomocą zasilającego napięcia.
    (220 V gwiazdy vs 380 V trójkąta -- wówczas chyba takie było
    w Polsce; od dawna jest 230 V i 400 V)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Układ_trójfazowy#/medi
    a/Plik:Trójkat_gwiazda.svg

    W trójkącie nie ma zera w ogóle, ale *chyba* w gwieździe też nie
    płynie prąd?... (przy spełnionych założeniach symetrycznych)
    Pamiętam, że zerowy bolec był znacznie cieńszy niż fazowe.

    Obsługant tamtego silnika nie żyje od ponad sześciu
    lat -- był prawnikiem; jego żona -- od dwóch tygodni...

    Inwerterowe rzecz jasna nie stosują gwieździstych połączeń,
    gdyż inwertery mogą dać różne napięcia i różna częstotliwości...

    Trójfazowość jest także stosowana w samochodowych alternatorach.
    Tu także trzy fazy są ponoć najlepszym rozwiązaniem.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 75. Data: 2022-12-28 17:00:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 28 Dec 2022 16:44:50 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> [...]
    > Sterując inwerterem -- otrzymamy pożądane kształty,
    > częstotliwości i wartości napięć... Tylko podłączyć

    Ale musisz od początku wiedziec ile faz potrzebujesz,
    i taki falownik miec. Jednofazowy nie zrobi 3f :-)

    > Trójfazowe są najlepsze, dlatego od ,,zawsze'' są trzy fazy.

    3f maja zalety, ale to jakby 3 falowniki, wiec 3x drozsze :-)

> [...]
    > w gwiazdę, później (gdy silnik nabrał obrotów) w trójkąt, czyli
    > sterowano skokowo szybkością za pomocą zasilającego napięcia.

    To nie byla regulacja szybkosci - to był soft start :-)
    Nieruchomy silnik duzo prądu ciagnie, wiec jak mozna "zmniejszyc
    napięcie", to sie zmniejsza.

    Przy czym ma wtedy mniejszy moment, wiec nie do wszystkiego sie
    nadaje.

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Układ_trójfazowy#/medi
    a/Plik:Trójkat_gwiazda.svg

    > W trójkącie nie ma zera w ogóle, ale *chyba* w gwieździe też nie
    > płynie prąd?... (przy spełnionych założeniach symetrycznych)

    W symetrycznej gwiezdzie prad zerowy nie plynie, wiec nie trzeba go
    podłączac, ale ...

    > Pamiętam, że zerowy bolec był znacznie cieńszy niż fazowe.

    pełnił jednak rolę uziemiajaco-ochronną.
    I raczej nie powinien być cienszy.

    Tu nawet jakby grubszy
    https://www.tme.eu/pl/details/025-6/zlacza-wielofazo
    we-iec-60309/pce/

    > Inwerterowe rzecz jasna nie stosują gwieździstych połączeń,
    > gdyż inwertery mogą dać różne napięcia i różna częstotliwości...

    Wiec moga i na gwiezdzie pracowac.

    > Trójfazowość jest także stosowana w samochodowych alternatorach.
    > Tu także trzy fazy są ponoć najlepszym rozwiązaniem.

    Trudno powiedziec, bo jak spojrzysz na ten swoj spalony silnik DC,
    to faz na wirniku tam bylo sporo.

    3 fazy maja zalety, a wiecej ... zalety te same, a koszta wieksze.

    Niektore krokowe sa 5-f.

    J.

  • 76. Data: 2022-12-28 19:54:26
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 28 gru 2022 o 17:00, J.F pisze:

    > Ale musisz od początku wiedziec ile faz potrzebujesz,
    > i taki falownik miec.

    Co twórca budową każe -- to falownik funkcją musi. ;)

    > Jednofazowy nie zrobi 3f :-)

    Nawet 3 oddzielne jednofazowe raczej nie dadzą trójfazowości...
    (gdyż trzeba czymś rozsunąć fazy co 2pi/3)

    > 3f maja zalety, ale to jakby 3 falowniki, wiec 3x drozsze :-)

    Owszem, ale zakładamy, iż potrafimy ;) budować falowniki.
    Trzy oddzielne muszą dogadać się ze sobą, aby stosownie
    rozsunąć te fazy -- raczej to jeden, ale trójfazowy?...

    Tylko pytam. Nawet do końca nie wiem, czy falownik==inwerter?

    > To nie byla regulacja szybkosci - to był soft start :-)

    Tak -- soft start. Ale ów soft start dawał właśnie małą szybkość.
    Miałem wówczas parę lat -- usłyszałem trójkąt i gwiazda... Nie od
    razu załapałem, o co chodzi -- trzeba mi było wytłumaczyć...

    > Nieruchomy silnik duzo prądu ciagnie, wiec jak mozna "zmniejszyc
    > napięcie", to sie zmniejsza.

    Owszem -- taki to miało cel.

    > Przy czym ma wtedy mniejszy moment, wiec nie do wszystkiego sie
    > nadaje.

    To już trudniejsza sprawa -- nie umiem regulować, o czym piszę.

    Niby proste -- niższe napięcie daje niższy prąd, więc i niższą moc, ;)
    ale to wadliwe rozumowanie, gdyż w silniku mamy indukcyjność oraz
    pojemność, a rezystancja uzwojenia bywa niemal żadna i o prawdziwym
    oporze decyduje coś, co zależeć potrafi także od obrotów wirnika...
    ?Na domiar złego? użyteczna moc może być mała, ale prąd może płynąć
    duży z uwagi na niski współczynnik mocy, czyli przesunięcie prądu
    względem napięcia...

    Tu już zdecydowanie chętniej zamienię się w tak zwany słuch.
    Wiem, że sterowanie silnikiem AC jest trudna, i że są różne
    silniki AC, różnie sterowane...

    Wiem też, że bywają dodatkowe uzwojenia startowe i kondensator.

    a/Plik:Trójkat_gwiazda.svg

    > W symetrycznej gwiezdzie prad zerowy nie plynie, wiec nie trzeba go
    > podłączac, ale ...

    Ale praktyka mija się z teorią?...

    > pełnił jednak rolę uziemiajaco-ochronną.
    > I raczej nie powinien być cienszy.

    Był -- nawet zapytałem, dlaczego, skoro zabiera prąd z trzech grubych
    naraz. :) Nie obyło się bez rysunku i liczenia a chyba nawet do
    podstawówki wówczas nie chodziłem...

    > Tu nawet jakby grubszy
    > https://www.tme.eu/pl/details/025-6/zlacza-wielofazo
    we-iec-60309/pce/

    Pamiętam, że był zdecydowanie cieńszy i że ,,na dobrą sprawę'' ;)
    mogłoby go w ogóle nie być w gwieździe a w trójkącie go nie ma,
    to znaczy pełnić może co najwyżej rolę ochronną, o ile silnik
    nie ma uziemienia -- wówczas *chyba* miały dosłowne uziemienie...
    Zerowanie w mieszkaniach to znacznie późniejsze czasy a zerowanie
    zabezpieczone różnicowoprądówkami -- jeszcze późniejsze...

    Mieszkałem w domu z uziemieniem -- zerowe przewody miały topikowe
    bezpieczniki; u rodziców w mieszkaniu jest zerowanie (na zerze
    brak zabezpieczenia) ale bez różnicowoprądowego wyłącznika;
    natomiast u mnie pełny (ale tylko na trzy przewody -- czyli
    jedna faza) wypas...

    > Wiec moga i na gwiezdzie pracowac.

    Niby mogą, ale chyba pracują w trójkącie.

    > Trudno powiedziec, bo jak spojrzysz na ten swoj spalony silnik DC,

    DC?

    > to faz na wirniku tam bylo sporo.

    Nie pojmuję.

    > 3 fazy maja zalety, a wiecej ... zalety te same, a koszta wieksze.

    > Niektore krokowe sa 5-f.

    Krokowe są w ogóle różne.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/...

  • 77. Data: 2022-12-29 06:10:26
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > Co twórca budową każe -- to falownik funkcją musi. ;)

    > Nawet 3 oddzielne jednofazowe raczej nie dadzą trójfazowości...
    > (gdyż trzeba czymś rozsunąć fazy co 2pi/3)

    Ale wam się fajnie plecie:)
    Oczywiście że falownik zrobi 3 fazy z jednej, bo od tego jest.
    Stąd nazwa: falownik.
    Nawet z prądu stałego np. z akumulatora zrobi 3 fazy:)

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 78. Data: 2022-12-29 11:46:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Dec 2022 06:10:26 +0100, Wiesiaczek wrote:

    > Ale wam się fajnie plecie:)
    > Oczywiście że falownik zrobi 3 fazy z jednej, bo od tego jest.
    > Stąd nazwa: falownik.
    > Nawet z prądu stałego np. z akumulatora zrobi 3 fazy:)

    Ale falownik z wyjsciem 1f, nie zrobi 3f, chocbys mu nawet
    aktualizacje firmware zrobil :-)

    A falownik 3f ... 2.5 raza drozszy, przy malej mocy :-)

    J.

  • 79. Data: 2022-12-29 12:47:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale falownik z wyjsciem 1f, nie zrobi 3f, chocbys mu nawet
    > aktualizacje firmware zrobil :-)
    >
    > A falownik 3f ... 2.5 raza drozszy, przy malej mocy :-)

    Jakiś miesiąc temu kupowałem falownik 3f zasilany z jednej fazy.
    Moc 2,2 kW, więc chyba nie taki mały. Poniżej 400 zł, co mi się
    specjalnie drogo nie wydaje.

    --
    Jarek

  • 80. Data: 2022-12-29 14:56:06
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 29 gru 2022 o 06:10, Wiesiaczek pisze:

    > Ale wam się fajnie plecie:)
    > Oczywiście że falownik zrobi 3 fazy z jednej, bo od tego jest.
    > Stąd nazwa: falownik.
    > Nawet z prądu stałego np. z akumulatora zrobi 3 fazy:)

    Bezpośrednio trzy z jednej? Wg mnie najpierw wyprostuje do
    DC i oczyści napięcie, po czym z tego stałego zrobi 3 fazy
    stosownie przesunięte względem siebie...

    --