  • Data: 2021-01-07 22:13:29
    Temat: Re: Spieszmy się kochać Windows
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > I nagle zmieniła politykę czy tylko wyciska dalej co się da z licencji?

    A już jest powód, żeby zmieniać politykę? Ta nasza dyskusja na pewno takim powodem
    nie jest.

    > Ależ zobaczymy. Nie można też wykluczyć że nvidia ma interes w NIE
    > dawaniu rdzeni ARMa konkurencji.

    Może tak być. Ale, ale... Kto jest ich konkurencją? Producenci embedded? Od kiedy?
    Producenci embedded będą dla nich nowym dochodowym klientem a nie konkurencją.

    > Nie, nic takiego nie istnieje jak "otwarte projekty darmowe" dotyczące
    > rynku embedded. Ja nie mówie o miganiu diodą z RISC. Ja mówie o grubych
    > graczach którzy projektują choćby dla lotnictwa czy medycyny. Tam nie ma
    > nic za friko. NIC.

    No dobra. To po co komu ten RISC-V?
    Na rynku, na którym NIC nie jes darmowe, NIKT nie oczekuje, że będzie taniej. Taka
    dziwna, rozumiesz, społeczność.
    Po prostu się wlicza koszty w cenę produktu, na całej długości łańcucha. Ostatecznie
    i tak płaci podatnik, jeśli mówimy o tych konkretnych branżach. Więc kogo obchodzi
    RISC-V?

    > POSIX nie jest "bardzo dobrą abstrakcją" bo sam jest bardzo niedobry z
    > punktu widzenia embedded. To nie do tego.

    Uuu, to nie dość, że już poobrażałeś wszystkich (że psychiczni) to teraz jeszcze
    POSIX niedobry.
    Czy nie ustaliliśmy już w tych dyskusjach, że tylko my dwaj robimy dobrze?

    > używanie POSIXa w embedded jest komplenie bez sensu w
    > większosci zastosowań. FreeRTOS składa się z wątków, schedulera, jakiś
    > mutexów i tyle.

    No, i każda z tych rzeczy może mieć API POSIX. Bo niby w czym funkcja
    xSemaphoreCreateMutex jest lepsza od pthread_mutex_init?
    Ja wiem, w czym jest gorsza. Otóż kod działający na POSIX nie kompiluje się na
    FreeRTOS. I trzeba robić "abstrakcje", co jest o tyle idiotyczne, że POSIX już jest
    abstrakcją. No ale po co projekty mają być tanie, skoro mogą być drogie?

    > POSIXa też się zawija w abstrakcję w swoim kodzie.

    No właśnie się pytam, po co? Rozumiem, że rejestr w mikrokontrolerze do mrugania
    LEDem można opakować, bo w każdym uC się mruga inaczej. Ale po co zawijać coś, co już
    jest przenośną, niezależną od implementacji abstrakcją? To jest chore.

    > Abstrakcji nie szukasz w 3-rd party. Abstrakcję robisz u siebie.

    Albo korzystam ze standardów. Takim standardem jest POSIX.

    > Własnie
    > po to aby od detali posix-nie posix nie uzależniać się w swoim kodzie,
    > poza adapterami do konkretnego OSu.

    Dalej mylisz pojęcia (żadna nowość, w sumie):

    https://en.wikipedia.org/wiki/POSIX

    "The Portable Operating System Interface (POSIX) is a family of standards specified
    by the IEEE Computer Society for maintaining compatibility between operating
    systems."

    Ostatnie 4 słowa są kluczowe.
    A teraz mam robić abstrakcję do tej abstrakcji, bo każdy januszowy RTOSik musi
    koniecznie mieć ourMutexCreate()?

    > Nie jest przenośny. Jest vendor-lockin. Tutaj vendorem jest POSIX

    Czyli dalej, uporczywie, mylisz pojęcia. POSIX nie jest vendorem. Vendorem jest np.
    Texas Instruments. Albo np. Ja&Szwagier Sp. z o.o. Natomiast POSIX jest standardem,
    dzięki któremu programy łatwiej[*] jest przenosić z jednego OSa na drugiego.

    [*] Co oczywiście nie przeszkadza OSom konkurować parametrami albo ficzerami, ani
    programom korzystać z ich unikalnych ficzerów. Tylko że wtedy programy stają się
    nieprzenośne na życzenie, a nie z przymusu.

    > I nagle przestają działać.

    USB-C przestanie działać?
    Może inaczej: któro ze złącz w powyższym Macu, które można znaleźć też na pececie
    windowsowym, przestanie działać?
    Bo chyba chodziło o to, że w Macu jest mniej złącz, niż w pececie? Czy o co chodziło?

    > Nie są, a Mac przeskoczył na ARMa i reszta 3rd-party zrobiła to chwile
    > potem.

    Nie, nie zrobiła. Właśnie w tym rzecz. I ten proces będzie trwał bardzo długo, dla
    niektórych pewnie się nigdy nie skończy.
    I dlatego Apple ma w ofercie obie platformy *równocześnie*. Bo naprawdę nie da się
    przekompilować cudzego kodu.

    > Rozmawiamy o embedded i zmienach embedded cpu.

    No i ja dalej tej zmiany w najbliższym czasie nie widzę. Rozszerzenie oferty, może i
    tak. Ale to żadna rewolucja, bo i tak wszyscy producenci mają różne alternatywy, dla
    różnych segmentów rynku. Po prostu będzie jeszcze większy bałagan.