  • 1. Data: 2016-01-26 15:10:53
    Temat: Sterowanie grupowe mocą grzałki a moc chwilowa
    Od: Marek <f...@f...com>

    Mam grzałkę o mocy ok 100kW sterowaną grupowo. Gdy ma ustawioną moc
    poniżej 100% to sterownik w pewnym zakresie czasu załącza ją 100%
    mocy a w innym jest 0% (wyłączona). Wiadomo. Monitoruję parametry
    rejestrowane przez licznik energii (z którego są naliczane opłaty
    przez dostawcę prądu). Jednym z parametrów jest moc chwilowa. Co
    ciekawe ta wartość zawsze pokrywa się z "wirtualną" mocą ustawioną
    przez sterowanie grupowe. O ile zmniejszony pomiar energii kWh (w
    czasie) jest zrozumiały to dlaczego licznik wskazuje też mniejszą moc
    chwilową a nie 100%? Licznik podaje też kilka innych mocy, ale to są
    wartości uśrednione w 15 minutach, tutaj nie mam wątpliwości.
    Natomiast ten parametr "moc chwilowa" jednak też jest uśredniony w
    czasie skoro podaje wartości mniejsze, dlaczego?
    Oczywiście jak grzałka włączona zostanie na 100% mocy przez dłuższy
    czas to moc chwilowa z licznika zgodna jest z mocą grzałki. Podczas
    pracy grzałki na obniżonej mocy (grupowo) w czasie jej cyklu off->on
    jej temperatura nadal jest wysoka, stąd prąd jaki przez nią płynie
    nie ulega zmianie tj. jej opór temperaturowy raczej się nie zmienia.
    Wykres mocy chwilowej w czasie na podstawie danych z licznika:

    http://83.220.108.211/bins/gmoc.jpg

    Na samym początku widać moc załączoną 100%, później parę minut po
    godz 2:00 sterownik grupowy zaczyna swoją pracę on/off. Moc chwilowa
    odczytywana z licznika jak widać drastycznie maleje...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-01-26 18:26:48
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-01-26 o 15:10, Marek pisze:
> [...]
    > minutach, tutaj nie mam wątpliwości. Natomiast ten parametr "moc
    > chwilowa" jednak też jest uśredniony w czasie skoro podaje wartości
    Bo grupowe sterowanie obejmuje b. krótkie odcinki czasu, pewnie
    pojedyncze okresy, dlatego moc spada a licznik mocy chwilowej mierzy moc
    przez wiele okresów, dlatego on także uśrednia wyniki.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 3. Data: 2016-01-26 19:11:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 26 Jan 2016 18:26:48 +0100, janusz_k <J...@o...pl> wrote:
    > Bo grupowe sterowanie obejmuje b. krótkie odcinki czasu, pewnie
    > pojedyncze okresy, dlatego moc spada a licznik mocy chwilowej
    mierzy moc
    > przez wiele okresów, dlatego on także uśrednia wyniki.

    To ze uśrednia to oczywiste, pytanie było dlaczego uśrednia.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2016-01-26 20:14:41
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 26.01.2016 19:11, Marek wrote:
    > mierzy moc
    >
    > To ze uśrednia to oczywiste, pytanie było dlaczego uśrednia.

    Trochę uśredniać musi, inaczej nawet przy pracy na pąłną moc
    na wykresie widziałbyś sinus na 100Hz ;-)

    Może to też być celowa decyzja. Na pewno filtr powinien
    być większy niż częstotliwość próbkowania.

    pzdr
    bartekltg

  • 5. Data: 2016-01-26 21:59:14
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 26 stycznia 2016 19:11:28 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
    > mierzy moc
    >
    > To ze uśrednia to oczywiste, pytanie było dlaczego uśrednia.

    bo inaczej łapałby impulsy wielokilowatowe nieodpowiadające (statystycznie)
    charakterystyce odbioru

    b.

  • 6. Data: 2016-01-27 11:46:17
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 26.01.2016 o 19:11, Marek pisze:
    > mierzy moc
    >
    > To ze uśrednia to oczywiste, pytanie było dlaczego uśrednia.

    A może też poszczególne fazy różnie załącza, co widać szczególnie przy
    dochodzeniu do właściwej temperatury?

  • 7. Data: 2016-01-27 12:05:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 27 Jan 2016 11:46:17 +0100, t-1 <t...@t...pl> wrote:
    > A może też poszczególne fazy różnie załącza, co widać szczególnie
    przy
    > dochodzeniu do właściwej temperatury?

    Na dochodzeniu jest full power. Przecież widać to na wykresie. Ale
    faktycznie po dojściu grzałki są dodatkowo odłączane od sterowania
    grupowego by wyrównyać ich temperaturę, co tłumaczy ten grzebień na
    wykresie po dojściu. Ale mimo to widać ewidentnie rampę w dół.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2016-01-27 12:26:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bartekltg" napisał w wiadomości grup
    On 26.01.2016 19:11, Marek wrote:
    >Trochę uśredniać musi, inaczej nawet przy pracy na pąłną moc
    >na wykresie widziałbyś sinus na 100Hz ;-)

    To taka mac, ze pwnie trzy fazy, wiec moc niby stala.

    >Może to też być celowa decyzja. Na pewno filtr powinien
    >być większy niż częstotliwość próbkowania.

    probkowanie jest prawdopodobnie czeste. Nawet z 10kHz.
    Usredniac po okresie jest sens, usredniac w 1s tez jest sens, a to juz
    moze sterownikowi grupowemu wystarczyc.
    Na obrazku widze, ze moc istotnie skacze, wiec prawdopodobnie jednak
    okresy sterownika i licznika sie nie pokrywaja.

    J.

  • 9. Data: 2016-01-27 12:49:47
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 27.01.2016 o 12:05, Marek pisze:
> [...]
    > grupowego by wyrównyać ich temperaturę, co tłumaczy ten grzebień na
    > wykresie po dojściu. Ale mimo to widać ewidentnie rampę w dół.

    Na wykresie to ja widzę tylko moc i godzinę.
    A domniemywać mogę, że odpowiednia temperaturę piec osiągnął dopiero ok.
    3:30. gdy wykres mocy się stabilizuje.
    Głupi byłby konstruktor pieca, gdyby zastosował tylko sterowanie ON/OF.
    Tam musi być jakiś człon PID skąd wynika mniejsza moc średnia w okresie
    stabilizacji temperatury.
    Inną sprawą jest o co pytasz.
    Licznik dostawcy prądu z założenia nie podaje mocy chwilowej. Przecież
    ze sposobu podawania wyniku wynika, że uśrednia ją za okres swego
    impulsowania.
    Chyba zliczasz te impulsy lub czas między impulsami?
    Więc zobacz jaka jest stała licznika a będziesz wiedział w jakim okresie
    całkuje dla danej mocy.

  • 10. Data: 2016-01-27 16:27:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 27 Jan 2016 12:49:47 +0100, t-1 <t...@t...pl> wrote:
    > A domniemywać mogę, że odpowiednia temperaturę piec osiągnął
    dopiero ok.
    > 3:30. gdy wykres mocy się stabilizuje.

    Gdzie się stabilizuje? Po 100% mocy zaczyna się rampa w dół, moc
    wyraźnie maleje uśredniając grzebień). Zresztą moc wyjściowa z pid
    zawsze maleje przy podtrzymaniu temperatury aż do końca procesu, taka
    cecha pieca.

> [...]
    ON/OF.
    > Tam musi być jakiś człon PID skąd wynika mniejsza moc średnia w

    Oczywiście, że jest pid, ale to nie zmienia faktu, że sterowanie
    grupowe z wyjscia pid jest on off przy rozdzielczości 10ms on = 1%
    mocy.
    Oprócz tego jest jeszcze jeden off ignorujacy moc zadaną z pid jeśli
    tempetatura danej grzałki wyprzedza grzałkę wyżej (chodzi o
    równomierne grzanie).
    Ale to nie istotne, interesuje mnie tylko pomiar licznika.

    --
    Marek