    From: titanus <t...@g...kom>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Sterownik rolet - trochę nietypowo.
    Date: Thu, 15 Sep 2022 17:58:35 +0200

    > Hmm, ale właściwie czego potrzebujesz?
    > Systemu, w którym 40 pilotów będzie mogło na raz nadawać i będzie to odebrane?

    Tak.

    > Bo cała reszta też bez sensu - choć wiem, klient nasz pan (czy też nasz bałagan ;)
    > Piloty (i rolety) po całym budynku-bunkrze, a odbiorniki tylko w piwnicy?
    Tak.

    > I również między piwnicą a roletami lecą kable od czujników oraz
    zasilająco-załączające 230V?

    Czujniki krańcowe wbudowane są w sam napęd. Do każdego napędu idzie
    osobny kabel zasilający ( TYLKO ) właśnie z piwnicy. Prowadzony jest
    dwoma pionami (4 rury karbowane 50mm2 z odejściami na każdym pionie,
    dodatkowo w tych rurach jest oczywiście zasilanie każdego piętra, tona
    skrętek i kabli do czujników wszelkich + alarmówki - w sensie miejsca na
    dodatkowe kable praktycznie BRAK i nie ma gdzie dołożyć).

    > I cała ta wymagana "bezprzewodowość" to tylko te piloty - debilne, bo pewnie będą
    ginąć,
    > albo ktoś zabierze i będzie robił głupie kawały otwierając (samemu siedząc np. w
    kiblu)
    > roletę w czyimś pokoju...

    Jak na razie nikt jeszcze na taki "pomysł" nie wpadł.

    > I co właściwie robi ten sterownik wago?

    Był "zaplanowany" jako sterownik czasowy dla rolet (zmierzchowy +
    świtowy - stąd potrzebny zewnętrzny serwer czasu (zmiany czasu
    lato/zima), dodatkowo reagować na temperaturę w pokojach od południa i
    regulować odpowiednio rolety, reagować na tzw master pilot, udostępniać
    do zewnętrznej aplikacji dane z położenia rolet (co finalnie okazało się
    niemożliwe do zrealizowania w przypadku tych konkretnych napędów) oraz
    dawać możliwość sterowania niezależnego rolet z apki.
    Miał być również podłączony do centrali alarmowej, czyli w razie pożaru
    reagować zamknięciem role w celu ograniczenia dopływu tlenu, oraz
    otwierać rolety na sygnał tzw "strażaka".
    Ogólnie sterować priorytetyzacją sygnałów.

    > Bo te centrale od pilotów to chyba przełączają przekaźnik jak leci sygnał od
    pilota?
    > W sumie mogłyby od razu załączać silnik - no może problem z tymi czujnikami krańca.

    Wyjaśnione wyżej.

    > Pomysł z apką na telefon nie jest zły - jedyną trudność widzę w wyborze tej
    odpowiedniej z 40 rolet.
    > Jeśli osobne piloty - ostatnio miałem styczność z LoRa, wydaje się niezłe do tego
    celu radiowo,
    > ale minus to potrzeba serwera aplikacjnego.

    A no właśnie.

    --
    Pozdrawiam - titanus