  • 1. Data: 2022-09-13 20:19:45
    Temat: Sterownik rolet - trochę nietypowo.
    Od: titanus <t...@g...kom>

    Witajcie ponownie. ;-)

    Kolejny "dziwny" temat.

    Dostałem już jakiś czas temu "do zrobienia" temat sterownika rolet - w
    budynku firmowym.

    Jeden z właścicieli bardzo upierał się na sterowaniu BEZPRZEWODOWYM 40
    napędów 230VAC :) ... twierdził, że nie chce kabli i koniec. Dodatkowo
    sam sterownik miał być TYLKO I WYŁĄCZNIE od WAGO w wersji 857 (bodajże -
    2xLAN, 1xRS).

    Do do sterownika to zabrało mi trochę rozwiązanie problemów typu: "co
    autor miał na myśli" umieszczając w 6 miejscach w 6 osobnych
    bibliotekach procedury obsługi zewnętrznego zegara czasu - oczywiście w
    niekompatybilnych formatach każdy :) ...itp.

    Natomiast sterowanie bezprzewodowe 2 kierunkowych silników wraz z 2
    punkami "przeciążeniowymi" (poz max góra i dół) to już lekki hardcore.

    O ile rozwiązania typu centrala alarmowa są to już dla 40 punktów
    sterowniczych zrobiło się "za krótko".

    I tu jest problem: o ile jeden pilot i jeden przycisk da się obsłużyć
    bez problemu (komunikacyjnie), to już np 8 czy 10 pilotów i 20
    przycisków w jednym czasie - to wyzwanie.

    Na obecną chwilę nie znam rozwiązanie zapewniającego taką
    symultaniczność. Może wy ?

    Sterowanie sekwencyjne na razie działa na 2 centralach CH20, ale to
    bardzo kuleje. Piloty w paśmie 433Mhz - 2 przyciskowe (zasil z bat 9V)

    W sumie jako rozwiązanie przychodzi mi na myśl budowa czegoś "od nowa"
    ale z 40 odbiornikami...tylko że płyta bazowa to już raczej musi być
    chyba modułowa + gniazda na odbiorniki i jakieś multipleksery.

    Macie może jakieś pomysły ?

    Altlantis postem o programowaniu PICA 80 Mhzowego podsunął mi w/w
    pomysł, ale jak dla mnie to chyba trochę "pod górkę".

    Co sądzicie. ??

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 2. Data: 2022-09-13 22:13:08
    Temat: Re: Sterownik rolet - trochę nietypowo.
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/09/2022 20:19, titanus wrote:
    > to już np 8 czy 10 pilotów i 20
    > przycisków w jednym czasie - to wyzwanie.

    A czy to krytyczne, że powinno w takim wypadku, jednym na bilion -
    zadziałać?

    > Na obecną chwilę nie znam rozwiązanie zapewniającego taką
    > symultaniczność. Może wy ?

    Nie ma sensu. Ktoś sobie wciśnie jeszcze raz. To tylko głupia roleta.

    > Macie może jakieś pomysły ?

    Rzuć informacją co to dokładnie za napędy są i jaki mają moduł radiowy.
    Może ktoś wpadnie na to, że da się je sterować np. z radia 433
    popędzanego jakimś gotowym sonoff i wtedy już z górki bo reszta klocków
    gotowa.

  • 3. Data: 2022-09-14 17:02:26
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2022-09-13 o 22:13, heby pisze:

    > A czy to krytyczne, że powinno w takim wypadku, jednym na bilion -
    > zadziałać?

    Niby nie, ale w lecie nieraz zdarzało się, że ludzie się denerwowali,
    "bo jak naciskam to nie działa". Jak całe biuro przyszło rano i każdy
    chciał sobie rolety od południa ustawić... ;-)

    Generalnie rolety można ustawić na odpowiadającej użytkownikowi
    wysokości i do tego trzeba obsługi symultanicznej.

    > Nie ma sensu. Ktoś sobie wciśnie jeszcze raz. To tylko głupia roleta.

    Prawie się zgadzam, ale z punktu widzenia użytkownika już nie
    koniecznie. ;-)

> [...]
    > Może ktoś wpadnie na to, że da się je sterować np. z radia 433
    > popędzanego jakimś gotowym sonoff i wtedy już z górki bo reszta klocków

    Napędy zdaje się takie:
    https://allegro.pl/oferta/silnik-do-rolet-zewnetrzny
    ch-inel-fi40-n-10-11865996710
    (co do firmy na pewno, ale nie jestem pewien czy to wersja N10, czy N20)

    Piloty: http://www.elmes.pl/sites/default/files/produkty/mtx
    xx_4.jpg

    2 centrale: http://www.elmes.pl/pl/produkty/odbiornik-20-kanalow

    To wszystko spięte:
    https://www.elektrykasklep.pl/towar/750-852-wago-ste
    rownik-eco-sieci/

    ...razem z 10 poczwórnymi modułami wejścia i 10 poczwórnymi modułami
    wyjścia.

    Zasilone 2 zasilaczami 24VDC dla central i jednym 24VDC do sterownika.

    Sterownik steruje przekaźnikami załączającymi odpowiedni kierunek
    obrotów każdego silnika rolet. Piloty zaprogramowane dla (każdego
    pomieszczenia) każdej rolety - czasem w pomieszczeniu rolety są 2 lub 3.

    Program reaguje na sygnał każdego pilota, ale centrala obsługuje max
    jeden kod przycisku na zdaje się 200ms (jakieś zabezpieczenie
    programowe) - stąd całość kuleje.

    ...i dlatego planuję coś "swojego".

    Tylko teraz pytanie: trochę poczytałem o Keyloq i wydaje się to w miarę
    sensowne - jednak mam obawy o zasięgi: budynek 4 kondygnacyjny z grubymi
    żelbetowymi ścianami ok 0,5m) i stropami (ok 30 cm - nie, nie żartuję -
    montowałem tam oświetlenie - makabra). Odbiorniki (centrale są w
    piwnicy) i 433 jeszcze na samej górze jakoś daje radę - Keyloq chyba się
    przez taki pancerz nie przebije.

    Efektywnie można by pójść jeszcze niżej: pasmo 27Mhz chyba się na to
    nadaje, ale układów dyskretnych jak na lekarstwo.

    Co na to grupa ?

    --
    pozdrawiam - titanus

  • 4. Data: 2022-09-14 22:23:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/09/2022 17:02, titanus wrote:
    > Co na to grupa ?

    Użyj apki na telefon ;)

    To jest zupełnie bez sensu funkcjonalnie, ale za to jakie bajeranckie...

    Innymi słowy sugeruje podpięcie przez Wifi, jakieś proste ukłądy
    wykonawcze na sonoff do sterowania przekaźnikami i trywialna aplikacja
    lub gotowiec z okolicy HA lub Domoticz działający "jak pilot".

    Kompletnie bez sensu. Wiem.

    Ale wymagania też :/

  • 5. Data: 2022-09-15 11:31:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Hmm, ale właściwie czego potrzebujesz?
    Systemu, w którym 40 pilotów będzie mogło na raz nadawać i będzie to odebrane?

    Bo cała reszta też bez sensu - choć wiem, klient nasz pan (czy też nasz bałagan ;)
    Piloty (i rolety) po całym budynku-bunkrze, a odbiorniki tylko w piwnicy?
    I również między piwnicą a roletami lecą kable od czujników oraz
    zasilająco-załączające 230V?

    I cała ta wymagana "bezprzewodowość" to tylko te piloty - debilne, bo pewnie będą
    ginąć,
    albo ktoś zabierze i będzie robił głupie kawały otwierając (samemu siedząc np. w
    kiblu)
    roletę w czyimś pokoju...

    I co właściwie robi ten sterownik wago?
    Bo te centrale od pilotów to chyba przełączają przekaźnik jak leci sygnał od pilota?
    W sumie mogłyby od razu załączać silnik - no może problem z tymi czujnikami krańca.

    Pomysł z apką na telefon nie jest zły - jedyną trudność widzę w wyborze tej
    odpowiedniej z 40 rolet.
    Jeśli osobne piloty - ostatnio miałem styczność z LoRa, wydaje się niezłe do tego
    celu radiowo,
    ale minus to potrzeba serwera aplikacjnego.

  • 6. Data: 2022-09-15 17:58:35
    Od: titanus <t...@g...kom>

    > Hmm, ale właściwie czego potrzebujesz?
    > Systemu, w którym 40 pilotów będzie mogło na raz nadawać i będzie to odebrane?

    Tak.

> [...]
    Tak.

    > I również między piwnicą a roletami lecą kable od czujników oraz

    Czujniki krańcowe wbudowane są w sam napęd. Do każdego napędu idzie
    osobny kabel zasilający ( TYLKO ) właśnie z piwnicy. Prowadzony jest
    dwoma pionami (4 rury karbowane 50mm2 z odejściami na każdym pionie,
    dodatkowo w tych rurach jest oczywiście zasilanie każdego piętra, tona
    skrętek i kabli do czujników wszelkich + alarmówki - w sensie miejsca na
    dodatkowe kable praktycznie BRAK i nie ma gdzie dołożyć).

> [...]
    ginąć,
    > albo ktoś zabierze i będzie robił głupie kawały otwierając (samemu siedząc np. w

    Jak na razie nikt jeszcze na taki "pomysł" nie wpadł.

    > I co właściwie robi ten sterownik wago?

    Był "zaplanowany" jako sterownik czasowy dla rolet (zmierzchowy +
    świtowy - stąd potrzebny zewnętrzny serwer czasu (zmiany czasu
    lato/zima), dodatkowo reagować na temperaturę w pokojach od południa i
    regulować odpowiednio rolety, reagować na tzw master pilot, udostępniać
    do zewnętrznej aplikacji dane z położenia rolet (co finalnie okazało się
    niemożliwe do zrealizowania w przypadku tych konkretnych napędów) oraz
    dawać możliwość sterowania niezależnego rolet z apki.
    Miał być również podłączony do centrali alarmowej, czyli w razie pożaru
    reagować zamknięciem role w celu ograniczenia dopływu tlenu, oraz
    otwierać rolety na sygnał tzw "strażaka".
    Ogólnie sterować priorytetyzacją sygnałów.

    > Bo te centrale od pilotów to chyba przełączają przekaźnik jak leci sygnał od
    pilota?
    > W sumie mogłyby od razu załączać silnik - no może problem z tymi czujnikami krańca.

    Wyjaśnione wyżej.

> [...]
    celu radiowo,
    > ale minus to potrzeba serwera aplikacjnego.

    A no właśnie.

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 7. Data: 2022-09-15 18:36:40
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/09/2022 17:58, titanus wrote:
    > A no właśnie.

    To jakieś małe Pi chodzace w szafce w piwnicy....

  • 8. Data: 2022-09-15 18:45:06
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 15 września 2022 o 18:36:59 UTC+2 heby napisał(a):
    > To jakieś małe Pi chodzace w szafce w piwnicy....

    Pi i Pi.
    Masz zapasy? Wiesz, gdzie kupić?

  • 9. Data: 2022-09-15 19:55:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/09/2022 18:45, Dawid Rutkowski wrote:
    > Pi i Pi.
    > Masz zapasy?

    Mam.

    > Wiesz, gdzie kupić?

    Nie muszę. Są alternatywy:

    https://allegro.pl/listing?string=terminal%20wyse

    Niektóre z nich maja wielkośc 2x pi (np. C00x) i moc obliczeniową
    wystarczającą do odpalenia takiego softu.

  • 10. Data: 2022-09-15 21:15:16
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 15 września 2022 o 19:55:20 UTC+2 heby napisał(a):
    > Mam.

    Toś szczęściarz, ale i tak się skończą ;P

    > Nie muszę. Są alternatywy:
    >
    > https://allegro.pl/listing?string=terminal%20wyse
    >
    > Niektóre z nich maja wielkośc 2x pi (np. C00x) i moc obliczeniową
    > wystarczającą do odpalenia takiego softu.

    Hmm, to jest x86? Jak jeszcze z legacy to niezłe.
    Z dellami miałem jazdę z debilnym BIOSem - z pendrive'a (i chyba z CD) odpalał legacy
    Linuxa (instalkę slackware 13.0.0.0.0) - ale z dysku po zainstalowaniu nie chciał,
    tylko UEFI.
    No ale to wszystko polizingowe.
    Może nie tak poniszczone jak laptopy, ale nie nówki.