eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaStrojenie nadajnika-odbiotnika w.cz. a potencjał grawitacyjny › Re: Strojenie nadajnika-odbiotnika w.cz. a potencjał grawitacyjny
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Strojenie nadajnika-odbiotnika w.cz. a potencjał grawitacyjny
    Date: Tue, 6 Oct 2020 09:59:42 +0200

    W dniu 2020-10-05 o 22:11, Marek pisze:
    > Nawiązując do wyliczeń przedstawionych na tym filmie:
    > https://youtu.be/xhLtP_eeU6Q
    >
    > Fala e.m. próbująca opuścić potencjał grawitacyjny Ziemi traci energię,
    > przez co wydłuża długość  fali co w efekcie daje stosunek częstotliwości
    > 6.95*10^-10.
    > Dla nadajnika pracującego na 10GHz odbiornik poza Ziemią będzie musiał
    > być strojony na 10Ghz -6.95Hz. Czy ten efekt uwzględnienia się przy
    > projektowaniu układów nadawczo-odbiorczych komunikujących się z
    > urządzeniami poza ziemią?
    > Czy w praktyce kanały są i tak szersze, więc ta różnica nie ma większego
> [...]

    Pierwsze skojarzenie (bez zaglądania do linka):
    Czy to jest inny opis faktu, że z dala od pola grawitacyjnego Ziemi czas
    biegnie inaczej?
    Jeśli nie to chyba trzeba by przy takich rozważaniach uwzględnić też ten
    czas.
    Podobno GPS by nie za bardzo działał, gdyby zegary na satelitach nie
    uwzględniały innego biegu czasu. To mi sugeruje, że to może być bardziej
    znaczący czynnik wpływający na częstotliwość.
    P.G.