  • 1. Data: 2020-10-05 22:11:14
    Temat: Strojenie nadajnika-odbiotnika w.cz. a potencjał grawitacyjny
    Od: Marek <f...@f...com>

    Nawiązując do wyliczeń przedstawionych na tym filmie:
    https://youtu.be/xhLtP_eeU6Q

    Fala e.m. próbująca opuścić potencjał grawitacyjny Ziemi traci
    energię, przez co wydłuża długość fali co w efekcie daje stosunek
    częstotliwości 6.95*10^-10.
    Dla nadajnika pracującego na 10GHz odbiornik poza Ziemią będzie
    musiał być strojony na 10Ghz -6.95Hz. Czy ten efekt uwzględnienia się
    przy projektowaniu układów nadawczo-odbiorczych komunikujących się z
    urządzeniami poza ziemią?
    Czy w praktyce kanały są i tak szersze, więc ta różnica nie ma
    większego znaczenia...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2020-10-05 22:29:44
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Marek wrote on 05.10.2020 22:11:

    > Czy w praktyce kanały są i tak szersze, więc ta różnica nie ma
    > większego znaczenia...

    Myślę, że efekt Dopplera przebija to o kilka rzędów wielkości.

  • 3. Data: 2020-10-05 22:38:20
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
> [...]
    > urządzeniami poza ziemią?
    > Czy w praktyce kanały są i tak szersze, więc ta różnica nie ma większego

    Jak najbardziej są szersze.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2020-10-05 23:00:52
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Zbych <a...@o...pl> wrote:

    > Myślę, że efekt Dopplera przebija to o kilka rzędów wielkości.

    Pytanie czy Doppler ma znaczenie, jeśli komunikujemy się z orbitą
    geostacjonarną.

    --
    Kawal dla studentow zdajacych sesje (moze znany, nie wiem):
    Wchodzi student na egzamin do profesora. Otwiera walizke, wyciaga trzy

  • 5. Data: 2020-10-05 23:10:43
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Arnold Ziffel wrote on 05.10.2020 23:00:

    > Pytanie czy Doppler ma znaczenie, jeśli komunikujemy się z orbitą
    > geostacjonarną.

    Na orbicie geostacjonarnej masz satelity komunikacyjne i myślę, że pasmo
    ich transmisji jest tak duże, że przesunięciem 10^-10 to nikt sobie tam
    głowy nie zawraca.

  • 6. Data: 2020-10-06 09:59:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-10-05 o 22:11, Marek pisze:
> [...]
    > urządzeniami poza ziemią?
    > Czy w praktyce kanały są i tak szersze, więc ta różnica nie ma większego

    Pierwsze skojarzenie (bez zaglądania do linka):
    Czy to jest inny opis faktu, że z dala od pola grawitacyjnego Ziemi czas
    biegnie inaczej?
    Jeśli nie to chyba trzeba by przy takich rozważaniach uwzględnić też ten
    czas.
    Podobno GPS by nie za bardzo działał, gdyby zegary na satelitach nie
    uwzględniały innego biegu czasu. To mi sugeruje, że to może być bardziej
    znaczący czynnik wpływający na częstotliwość.
    P.G.

  • 7. Data: 2020-10-06 12:04:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
> [...]

    >urządzeniami poza ziemią?
    >Czy w praktyce kanały są i tak szersze, więc ta różnica nie ma

    W praktyce kanaly sa szerokie, a kwarce czy inne generatory maja blad
    pare rzedow wiekszy, wiec odbiornik i tak musi sie dostroic
    automatycznie.
    Poza tym zauwaz, ze "poza Ziemia" to raczej o satelity chodzi - a tam
    zegary zwalniaja z tytulu przedkosci.
    Ale i tak jest odchylka ... minimalna.

    Ale .. szerokosc kanalu w starym GSM jaka byla - 200kHz ?
    2k/1.8G = 111ppm, kiepski kwarc ma np 50ppm ...

    J.

  • 8. Data: 2020-10-06 12:07:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Pierwsze skojarzenie (bez zaglądania do linka):
    >Czy to jest inny opis faktu, że z dala od pola grawitacyjnego Ziemi
    >czas biegnie inaczej?

    Tak.

> [...]
    >uwzględniały innego biegu czasu. To mi sugeruje, że to może być
    >bardziej znaczący czynnik wpływający na częstotliwość.

    Ale to wlasnie ten sam czynnik.
    Plus satelity GPS sie poruszaja, co relatywnie spowalnia ich zegary.

    J.

  • 9. Data: 2020-10-06 12:57:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-10-06 o 12:07, J.F. pisze:

    > Ale to wlasnie ten sam czynnik.

    OK.

    > Plus satelity GPS sie poruszaja, co relatywnie spowalnia ich zegary.

    Tego to do końca nie ogarniam, ale wiem, że brakuje mi zapewne
    podstawowych informacji - czyli patrzę na wszystko w przestrzeni
    3-wymiarowej nie umiejąc ogarnąć wyobraźnią przestrzeni 4 wymiarowej.

    Kto i na jakiej podstawie decyduje, czy to satelita 'bardziej' się
    porusza, czy Ziemia aby ustalić gdzie jak mają chodzić zegary.
    Porusza względem czego.
    Jak względem Słońca to czy satelita okrążając Ziemię czasem nie porusza
    się szybciej a czasem wolniej niż Ziemia i jego zegar nie powinien raz
    być przyspieszany a raz zwalniany.
    Podobnie będzie jak dodamy do tego ruch obrotowy galaktyki, gromady
    galaktyk i co tam może jeszcze większego jest.

    Czy jakby zatrzymać Ziemię w ruchu dookoła Słońca i zatrzymać obrót
    galaktyki i gromady galaktyk itd. to może zegary na ziemi by tak
    przyspieszyły, że mielibyśmy od razu koniec Wszechświata?
    P.G.

  • 10. Data: 2020-10-06 14:37:07
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 05/10/2020 21:11, Marek wrote:
> [...]
    > urządzeniami poza ziemią?
    > Czy w praktyce kanały są i tak szersze, więc ta różnica nie ma większego

    7Hz to bardzo mało. Byc może efekt byłby zmierzalny nadając coś do
    Es'hail-2 (geostacjonarny satelita z transponderem dla HAMów na
    pokładzie) ale musiały by być spełnione warunek ze wzorce czasu w
    nadajniku, satelicie i odbiorniku musiały o rząd wielkości stabilniejsze
    niż te 7Hz.

    gdzieś znalazłem jakąś pracę tłumaczącą dlaczego to nie wpływa na GPS
    ale jeszcze przez to nie przebrnąłem:

    https://arxiv.org/pdf/1307.6525.pdf

    c.