    Date: Fri, 14 Oct 2022 18:19:20 +0200
    Subject: Re: Tanio czyli na prad :-)
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: nadir <n...@h...org>

    W dniu 14.10.2022 o 11:33, J.F pisze:

    > No nie wiem. W UK bilet na autokar znacznie tanszy by niz na pociąg.

    Nie wykluczam, że są miejsca gdzie będzie tak jak piszesz. Zresztą w UK
    jeżdżą po odwrotnej stronie drogi, to dlaczego ceny mają u nich nie być
    poodwracane?
    Ale co do zasady bilet na kolej jest, nie tylko u nas, tańszy niż na
    autobus na podobnej trasie. Od siebie do Poznania nawet EC/IC pojadę
    taniej, szybciej i wygodniej niż autobusem. Inna sprawa, że do dworca
    kolejowego mam jednak znacznie dalej niż do autobusowego.

    > Metro chyba najdrozsze, ale ma inne zalety.
    > W duzych miastach.

    No wykopki kosztują, ale na powierzchni nie ma już miejsce to trzeba iść
    pod ziemię lub jak w przypadki Wuppertalu wyżej nad.

    > No i teraz nie wiem - zrobią mi metro ...
    > -przystanki bedą tak samo czesto? Jak tak samo, to bedzie szybciej
    > jezdzic? A jak dalej od siebie ... to ile strace na dojscie?
    >
    > -metro bedzie tak samo czesto kursowac? Czy kolejne pare minut strace
    > na czekaniu?

    Jak już jest rozwinięta w mieście sieć tramwajowa i uzupełniona
    autobusową, to metro tak średnio się spina ekonomicznie. No o na 100%
    nie będzie przystanków nawalone jak dla tramwajów.

    > Natomiast w drugą strone:
    > -wprowadzili na swiatlach priorytet tramwaju, i nie moge z osiedla
    > wyjechac. Bo wypuszczaja po 3 samochody.

    Masz się zniechęcić do samochodu i przesiąść na a komunikację miejską.

    > -jakby wiecej ludzi jezdzilo ... to by chyba musialy jezdzic co
    > minute. To juz bym wcale nie wyjechal. A wydluzyc tramwaj trudno.

    Dlatego puszcza się jeden tramwaj za drugim a Ty musisz stać.

    > -Metro ma dluzsze sklady.
    > -dluzsze sklady to tez oszczednosc na motorniczych ... choc ciekawe,
    > czy potrzebni są w metrze ...

    Akurat w metrze to motorniczy już jest w ogóle nie potrzebny. Nawet w
    Polsce testowano autonomiczne tramwaje, a co dopiero metro. Gdzieś
    czytałem/słyszałem, że na świecie, może w Chinach, a może Japonii
    działają autonomiczne metra albo kolejki podmiejskie. Ale siedzi w nich
    człowiek tylko dlatego, żeby pasażerowie nie czuli strachu/dyskomfortu.

    > Wychodzi mi na to, ze krytyczne jest wlasnie te ~600 tys mieszkancow,
    > plus potrzeby komunikacyjne, plus Odra i tory kolejowe, ktore
    > utrudniaja prowadzenie dróg ... Niemcy zrobili 100 mostow, wladza
    > ludowa tylko jeden odbudowala, nowa wladza 2 zbudowala i trzeci konczy

    Metro w Warszawie budowano kilkadziesiąt lat i nadal chyba coś tam
    dobudowują, raczej wątpię żeby jeszcze jakieś miasto w Polsce
    zdecydowało się na metro. No chyba, że na wzór Moskwy, Petersburga czy
    Kijowa zorganizuje się przy okazji schrony na wypadek wojny. Tylko, że
    możemy przed tą wojną nie zdążyć.