  • 1. Data: 2024-02-05 07:43:32
    Temat: Re: Tylko do JF -- jądrowa energetyka telefoniczna...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 3 Feb 2024 14:09:06 +0100 (GMT+01:00), Eneuel wrote:
    > https://youtube.com/watch?v=OtOeL_5l2i0&si=FvviMzGBZ
    2xxWsob

    No i nie rozumiem. Najpierw mówi, ze może, za chwile, ze nie moze.

    Ze ta obecna telefonu nie zasili, to ja wiem.

    No ale z drugiej strony Voyager juz cos 50 lat działa na baterii
    jadrowej, i to bardzo starej technologii.

    Ciezkie sa te jego RTG, ale mocy ma kilkaset W.

    A co do liczenia - 1W przez 10 lat to energia 2e27 eV.
    elektrony z rozpadu beta maja rzedu pare tys eV,
    wiec potrzeba nam ok 2e23 rozpadów.
    To sa 3 mole, 200g, przy sprawnosci ... dosc wysokiej.
    Jesli chinczycy osiagaja 2%, to chyba nie ma sie co podniecac.

    Zobacz do 25 minuty.
    Pierwsza bateryjka ma 4.3 kiura plutonu, nie wiem jaką moc.
    Ostatnia z McDD ma 400uW. jakby lepsza technologia pozwolila podniesc
    moc kilka razy ... no to setka takich to ciekawy powerbank.

    J.

  • 2. Data: 2024-02-11 01:04:05
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 5 lut 2024 o 07:43, J.F pisze:

    2xxWsob

    > No i nie rozumiem. Najpierw mówi, ze może, za chwile, ze nie moze.

    IMO mówi, że telefon można zasilić takim ogniwem, ale
    ciągniętym ciężarówką... ;)

    > Ze ta obecna telefonu nie zasili, to ja wiem.
    > No ale z drugiej strony Voyager juz cos 50 lat działa na baterii
    > jadrowej, i to bardzo starej technologii.

    Bo to inna technologia?

    https://nauka.tvp.pl/69471894/modyfikacja-planu-zasi
    lania-przedluza-misje-voyager-2
    Sondy Voyager są w zbyt dużej odległości od Słońca, aby czerpać
    energię z baterii słonecznych. Każda z sond zasilana jest przez
    radioizotopowy generator termoelektryczny zawierający pluton,
    który rozpadając się wydziela ciepło zamieniane na energię
    elektryczną.

    Pluton238 samoistnie świeci.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pluton_(pierwiastek)#/
    media/Plik:Plutonium_pellet.jpg

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Radioizotopowy_generat
    or_termoelektryczny

    trzy izotopy spełniają kryterium niskiej radiacji beta i gamma,
    potrzebują osłon ołowiowych grubości kilku cm. Pluton-238 wymaga
    osłony grubości jedynie kilku mm lub wcale (wystarcza po prostu
    osłona całej baterii)

    polon-210 posiada ogromną wydajność (140 W ciepła/g)

    https://space24.pl/pojazdy-kosmiczne/sondy/prad-dla-
    sond-czy-nasa-grozi-deficyt-promieniotworczego-pluto
    nu-analiza
    łazik Curiosity, który od 2012 r. przemierza i bada powierzchnię
    Marsa. Pojazd ten wyposażono w 4 kg Pu-238

    Wydajność termiczna Pu-238 wynosi 570 W/kg

    5W by starczyło na smartfon? To 10 gramów Plutonu 238.
    Niezbyt ;) dużo. Jak (i z jaką stratą?) to ciepło zamienić w 5V?

    Pluton-238 jest emiterem [cząstek] alfa

    więc nie trzeba ciężkich osłon

    -=-

    Słońce też wykorzystuje jądrową energię -- ponoć
    od 4567 miliardów lat... ;)

    > Ciezkie sa te jego RTG, ale mocy ma kilkaset W.

    IMO smartfon potrzebuje kilka watów.

    > A co do liczenia - 1W przez 10 lat to energia 2e27 eV.

    36524*24*360=315567360 <-- tyle? Ws
    https://www.jednostek-miary.info/przelicznik-jednost
    ek.php
    1.969 615 685 424 8×10^27 Elektronowolt [eV]
    czyli 2E27eV -- IMO OK

    > elektrony z rozpadu beta maja rzedu pare tys eV,
    Być może -- ale skąd miałbym to wiedzieć?

    > wiec potrzeba nam ok 2e23 rozpadów.

    tysiąc to E3?
    27-3 daje 23?

    > To sa 3 mole,

    Być może -- ale skąd miałbym to wiedzieć?

    Masa molowa of Ni (Nikiel) is 58.69340 ? 0.00040 g/mol
    https://pl.webqc.org/molecular-weight-of-Ni.html

    > 200g,

    3*58 daje~200

    > przy sprawnosci ... dosc wysokiej.

    Jakiej? Skąd te 3 mole?

    > Jesli chinczycy osiagaja 2%, to chyba nie ma sie co podniecac.

    LEDki do dzisiaj dają ile? 85%?
    energooszczędna świetlówka rtęciowa daje 25%?
    żarówka daje 3%?
    (im większa moc żarówki -- tym większa sprawność i krótszy żywot)
    fotowoltaiczne ogniwa dają 20%?

    > Zobacz do 25 minuty.

    Mówi o jądrowych ogniwach wypartych przez dzisiejsze
    smartfo_nowe -- tańsze...

    > Pierwsza

    Która jest pierwszą? Ta:
    https://youtu.be/OtOeL_5l2i0?t=1509 25m09s

    > bateryjka ma 4.3 kiura plutonu, nie wiem jaką moc.

    Też nie wiem.
    https://collection.powerhouse.com.au/object/413497
    Pu238

    https://orau.org/health-physics-museum/collection/mi
    scellaneous/pacemaker.html
    p...@o...org
    > Ostatnia z McDD ma 400uW.
    https://youtu.be/OtOeL_5l2i0?t=1525

    Mówi, że jądrowe ogniwa zostały zastąpione chemicznymi...

    > jakby lepsza technologia pozwolila podniesc
    > moc kilka razy ... no to setka takich to ciekawy powerbank.

    -=-

    IMO prelegent/autor filmu nadaje coś na kształt:
    - RTG nadają się,
    ale
    - ogniwa podobne do fotowoltaicznych nie nadają się.

    -=-

    Skąd mam wziąć 3 mole? (jak wyliczyć, że 3)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel$gmail.com '.O_'

  • 3. Data: 2024-02-12 10:33:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 11 Feb 2024 01:04:05 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > IMO mówi, że telefon można zasilić takim ogniwem, ale
    > ciągniętym ciężarówką... ;)

    > Bo to inna technologia?

    Nie az taka bardzo inna.

> [...]
    > osłona całej baterii)
    >
    > polon-210 posiada ogromną wydajność (140 W ciepła/g)

    I czas półropadu 138 dni.

    To nie do voyagera, i nawet z trudem na baterie do telefonu ...

> [...]
    > Marsa. Pojazd ten wyposażono w 4 kg Pu-238
    >
    > Wydajność termiczna Pu-238 wynosi 570 W/kg

    Z nadmiarem chyba. 5W ładowarka starcza (nie zawsze), i nie ładuje
    całą dobę..

    > To 10 gramów Plutonu 238.
    > Niezbyt ;) dużo. Jak (i z jaką stratą?) to ciepło zamienić w 5V?

    No wlasnie nie wiadomo, czy ciepło. Moze większosc energii w tych
    alpha ...

    > Słońce też wykorzystuje jądrową energię -- ponoć
    > od 4567 miliardów lat... ;)

    4.5 mld

    > 36524*24*360=315567360 <-- tyle? Ws
    10*365*24*3600 albo
    10*365*86400

    > https://www.jednostek-miary.info/przelicznik-jednost
    ek.php
    > 1.969 615 685 424 8×10^27 Elektronowolt [eV]
    > czyli 2E27eV -- IMO OK

    > Być może -- ale skąd miałbym to wiedzieć?

    Bo tak jest :-)

    > tysiąc to E3?
    > 27-3 daje 23?

    pare/nascie tys to E4.

    > Być może -- ale skąd miałbym to wiedzieć?

    To sie liczy :-)

    > Masa molowa of Ni (Nikiel) is 58.69340 ? 0.00040 g/mol
    > https://pl.webqc.org/molecular-weight-of-Ni.html

    > 3*58 daje~200

    > Jakiej? Skąd te 3 mole?

    3 mole to by wystarczyly przy sprawnosci bliskiej 100%

    > LEDki do dzisiaj dają ile? 85%?

    Chyba jeszcze długo nie ...

    > energooszczędna świetlówka rtęciowa daje 25%?
    > żarówka daje 3%?

    Jakos tak.

    > (im większa moc żarówki -- tym większa sprawność i krótszy żywot)

    Nie - im większa moc, tym grubszy drut i bardziej wytrzymały.
    Chyba, ze duzo swiatła potrzeba, to wtedy moze byc żywot planowo
    krótki.

    > fotowoltaiczne ogniwa dają 20%?

    > Mówi o jądrowych ogniwach wypartych przez dzisiejsze
    > smartfo_nowe -- tańsze...

    > Która jest pierwszą? Ta:
    > https://youtu.be/OtOeL_5l2i0?t=1509 25m09s

    Tak.

> [...]
    > - ogniwa podobne do fotowoltaicznych nie nadają się.
    > -=-
    > Skąd mam wziąć 3 mole? (jak wyliczyć, że 3)

    Nie dasz rady i nie stać cię :-(

    J.