  • 1. Data: 2021-11-16 00:44:02
    Temat: Ujemna potęga
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Co przyświecało idei zastosowania ujemnej potęgi (-1) zamiast ukośnika?
    np. obr/min vs obr^-1

    Robert

  • 2. Data: 2021-11-16 11:06:11
    Temat: Re: Ujemna potęga
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Co przyświecało idei zastosowania ujemnej potęgi (-1) zamiast ukośnika?
    > np. obr/min vs obr^-1
    >
    > Robert
    Prędkość obrotowa to radiany na sekundę, czyli 1/s = s^-1 .

    WM

  • 3. Data: 2021-11-16 11:51:55
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2021-11-16 o 11:06, WM pisze:

    > Prędkość obrotowa to radiany na sekundę, czyli 1/s = s^-1 .

    No tak, pokręciłem. W tym przykładzie chodzi mi o częstotliwośc obrotów.
    To co jest na tabliczkach znamionowych silników elektrycznych.
    obr/min, obr?min-1.
    Dlaczego nieraz stosuje się zapis z potęgą -1.
    Matematycznie wiem o co chodzi, ale w praktyce dlaczego używa się tego
    zapisu?

    Robert

  • 4. Data: 2021-11-16 12:23:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Nov 2021 11:51:55 +0100, Robert Wańkowski wrote:

> [...]
    > Dlaczego nieraz stosuje się zapis z potęgą -1.
    > Matematycznie wiem o co chodzi, ale w praktyce dlaczego używa się tego

    Matematycznie to samo ... ciekawe - sa jakies wytyczne, ze potega
    lepsza?

    A moze sie niektorzy gubili przy bardziej skomplikowanych
    wyliczeniach?

    Jest tez dzial fizyki zwany analizą wymiarową, tam tez juz czesto
    potegi w uzyciu, co troche z wygody wynika - szczegolnie, jak sie
    obliczenia bardziej skomplikowane robia.

    A moze chcieli sobie nawiasow zaoszczedzic, ale to przy innych danych,
    np g/(kWh) bo g/W*h czy g/Wh to troche dwuznaczny.

    No i WM dobrze pisze - radian nie ma wymiaru :-)

    J.

  • 5. Data: 2021-11-16 13:56:47
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-11-16 o 12:23, J.F pisze:

> [...]
    > np g/(kWh) bo g/W*h czy g/Wh to troche dwuznaczny.
    >
    > No i WM dobrze pisze - radian nie ma wymiaru :-)

    HP stosował w kalkulatorach RPN (reverse Polish notation).
    Zapis taki był jednoznaczny i nie wymagał używania nawiasów i kresek
    ułamkowych.
    Czemu to się nie przyjęło powszechnie?

    WM

  • 6. Data: 2021-11-16 14:22:32
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2021-11-16 o 12:23, J.F pisze:
    > No i WM dobrze pisze - radian nie ma wymiaru:-)
    O to chodzi, że:
    nie 1380 obr/min
    a 1380 /min czy też 1380*min-1 czy też 1380*1/min?

    Robert

  • 7. Data: 2021-11-16 14:22:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Nov 2021 13:56:47 +0100, WM wrote:

    > HP stosował w kalkulatorach RPN (reverse Polish notation).
    > Zapis taki był jednoznaczny i nie wymagał używania nawiasów i kresek
    > ułamkowych.
    > Czemu to się nie przyjęło powszechnie?

    No coz - zawsze to wymaga dodatkowego myslenia, a konkurencja
    wprowadzila kalkulatory z nawiasami.

    Ale glownie to chyba to, ze ludzie przesiedli sie z obliczeniami na
    komputery osobiste, i RPN przestala byc potrzebna.
    A z czasem i kalkulatory ... choc naukowe ciagle sa w sprzedazy ...

    J.

  • 8. Data: 2021-11-16 14:35:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Nov 2021 14:22:32 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    > O to chodzi, że:
    > nie 1380 obr/min
    > a 1380 /min czy też 1380*min-1 czy też 1380*1/min?

    ciagle jeszcze masz podawane obroty, a radian to nie obrot.

    Jakby przejsc na radiany ...

    8670 rad/min czy
    8670/min, 8670*1/min, 8670 min^1.

    czy 144 rad/s
    lub
    144/s, 144*1s, 144 s^-1
    hm ...

    Ale to zmiana jednostki, nie sposobu zapisu.

    J.

  • 9. Data: 2021-11-16 15:48:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale to zmiana jednostki, nie sposobu zapisu.

    Takie luźne skojarzenie z tą dyskusją -- można zauważyć, że zużycie
    paliwa (np. przez samochód) określa się w jednostkach pola powierzchni,
    czyli na przykład w metrach kwadratowych (dm^3/km da się do tego
    sprowadzić). Na początku tak podana wartość wydaje się całkiem od czapy,
    ale po chwili zastanowienia widać w tym sens i dobre zobrazowanie tego
    zużycia. To jest pole przekroju rurki z paliwem, rozpiętej wzdłuz trasy,
    z której samochód byłby zasilany.

    Jarek

    --
    Naukowcy radzieccy obliczyli, że gdyby zebrać wodę ze wszystkich oceanów
    i wlać ją do rurki o średnicy jednego centymetra, to miałaby ona taką

  • 10. Data: 2021-11-16 16:03:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Nov 2021 15:48:53 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > ale po chwili zastanowienia widać w tym sens i dobre zobrazowanie tego
    > zużycia. To jest pole przekroju rurki z paliwem, rozpiętej wzdłuz trasy,

    ROTFL :-)

    Ale jakbysmy tak mieli reaktor fuzyjny ... srednica lejka na dziobie
    rakiety zbierajacej protony z wiatru slonecznego?

    Czy nawet w samolotach - paliwo mamy na pokladzie, ale tlen trzeba
    zebrac z otoczenia ...

    Podobne ale mniej smieszne - rezystancja drutu zalezy od jego dlugosci
    i przekroju. I wspolczynnika rezystywnosci, ktory jest w ohm*mm^2/m
    czyli ohm*metr.
    Co by to normalnie mialo znaczyc?

    W ukladach scalonych warstwy polprzewodnika czy metalizacji sa cienkie
    i z jednego procesu - wiec tam wychodzi rezystancje na kwadrat.

    Sciezka co jest np 10 razy dluzsza niz szersza - to jest 10 kwadratow,
    i ma opór niezalezny od rozmiarow.

    J.