  • 31. Data: 2020-01-28 16:58:13
    Temat: Re: Usprawnienie PC
    Od: Trybun <C...@y...com>

    W dniu 28.01.2020 o 14:57, Roman Tyczka pisze:

    > Wiele biosów ma funcję wyboru boota z przycisku, czasem jest to F11,
    > sprawdź. Wtedy przy starcie wciskasz i wskazujesz, bez wchodzenia w
    > ustawienia.

    Nie, u mnie chyba tego nie ma,. Stary komputer,   niedługo będzie
    obchodził dziesięciolecie pracy zawodowej...;-)

    Poza tym śwoeżo zainstalowany Linux namieszał, wyraźnie zabroniłem mu
    instalować GRUBa w MBR;-), a łachmyta i tak to zrobił, tak że już nie ma
    potrzeby wchodzenia do biosu aby wybrać system,. Ale czy to nie dziwne
    że na liscie wyboru jest również XP który znajduje się na innym dysku
    (HDD)?

  • 32. Data: 2020-01-28 16:59:18
    Od: Trybun <C...@y...com>

    W dniu 28.01.2020 o 14:27, zhbick pisze:

    > Zauważ, że 7ka włącza się od zera a 10ka wybudza z uśpienia (chociaż
    > wszystkie znaki na niebie i ziemi każą Użytkownikowi myśleć, że
    > uruchamia komputer a nie go wybudza)

    Nie, te same reguły, zarówno startu jak i samej pracy.. No cóż, cudów na
    pewno nie ma - spowalniaczem 7ki, jak to w wielu laptopach mogło być
    firmowe oprogramowanie producenta.

  • 33. Data: 2020-01-28 23:27:13
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2020-01-28 16:57, Trybun wrote:
    > Po jakichś 20 latach użytkowania komputerów wniosek nasuwa
    > się jeden - najsłabszy i najmniej trwały element komputera to
    > wentylatory na karcie grafiki.

    ale ze kosztuje pare zlotych i mozna go zastapic dowolnym podobnym to
    wybieranie wszystkiego przez pryzmat wentylatorka to srednio trafiony pomysl

  • 34. Data: 2020-01-28 23:37:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-28 o 16:58, Trybun pisze:
> [...]
    > potrzeby wchodzenia do biosu aby wybrać system,. Ale czy to nie dziwne
    > że na liscie wyboru jest również XP który znajduje się na innym dysku

    Linux potrafi wystartować w zasadzie ze wszystkiego, co jest w stanie
    zobaczyć, w tym dowolna partycja dowolnego dysku, iSCSI, SD, USB itd.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 35. Data: 2020-01-29 12:10:18
    Od: Trybun <C...@y...com>

    W dniu 28.01.2020 o 23:27, m4rkiz pisze:

    > ale ze kosztuje pare zlotych i mozna go zastapic dowolnym podobnym to
    > wybieranie wszystkiego przez pryzmat wentylatorka to srednio trafiony
    > pomysl

    Niestety nie, od ponad roku szukam i jakoś nie znalazłem wentylatora
    który by pasował do mojej karty.

  • 36. Data: 2020-01-29 12:11:10
    Od: Trybun <C...@y...com>

    W dniu 28.01.2020 o 23:37, Adam pisze:

    > Linux potrafi wystartować w zasadzie ze wszystkiego, co jest w stanie
    > zobaczyć, w tym dowolna partycja dowolnego dysku, iSCSI, SD, USB itd.

    Teraz widzę że faktycznie ma takie możliwości. Pytanie tylko gdzie on
    zainstalował GRUBa (sektor startowy)? W ustawianiach OpenSuse stoi że
    tam gdzie mu zleciłem instalację, czyli "partycja główna" dysku 0 (SSD)
    a jak to się dzieje że ma możliwość wystartowania Win XP który znajduje
    się na innym dysku (HDD) i w biosie ustawione jest botowanie na dysk "0"
    (SSD)?

  • 37. Data: 2020-01-29 18:07:41
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2020-01-29 12:10, Trybun wrote:

    > Niestety nie, od ponad roku szukam i jakoś nie znalazłem wentylatora
    > który by pasował do mojej karty.

    myślę że jest to temat do ogarniecia w jeden dzień

    oczywiście jeżeli poprostu ma działać a nie być zastąpiony identycznym OEMem

  • 38. Data: 2020-01-29 18:33:02
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2020-01-25 11:14, Trybun wrote:
    > Teoria.

    Praktyka.

    > Zwracam szanowną uwagę że do jeszcze niedawna 10ka hulała na HDD
    > jak baletnica.

    Sam system z założenia będzie szybki. Ale chodzi o aplikacje oraz
    przetwarzanie w nich danych.

    > Laptop z win7 to był koszmar, montuję SSD i lapek rusza z
    > kopyta, przejście na 10kę i tu w stosunku do HDD przyrost wydajności
    > prawie niewidoczny.

    Wydajności? Dysk nie ma być 'wydajny' tylko niezauważalny.

    W czasach kiedy przyzwoity 100GB+ ssd mozna kupić sporo poniżej złotówki
    za gigabajt systemowe dyski twarde nie maja racji bytu pod windowsami.

  • 39. Data: 2020-01-29 18:36:49
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2020-01-26 10:10, ąćęłńóśźż wrote:
    > Przy WD Black 7200 rpm faktycznie nie widać różnicy w porównaniu z SSD poza
    ładowaniem systemu.

    przy samym uruchamianiu pewnie nie

    ale wystarczy miec np. thunderbirda z ustawieniem wiadomosci w
    pojedynczych plikach zeby sie przekonac ze ssd bije hdd na glowe

    a o np. laptopach to juz wogole nie ma co mowic

  • 40. Data: 2020-01-30 00:08:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-29 o 12:11, Trybun pisze:

> [...]
    > a jak to się dzieje że ma możliwość wystartowania Win XP który znajduje
    > się na innym dysku (HDD) i w biosie ustawione jest botowanie na dysk "0"

    Żaden problem.
    Jeszcze w czasach DOS 3.3 był programik bootb.com (albo exe) który
    potrafił przenieść bootowanie na inny dysk.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam