    From: viktorius <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: VoIP Orange
    Date: Tue, 14 Jan 2020 15:14:08 +0100

    W dniu 2020-01-12 o 19:26, J.F. pisze:
    > Tak na marginesie dyskusji o ISDN -
    > Orange bardzo chetnie migruje klientow POTS do VoIP.
    > Ciekawe czemu - przeciez stare centrale juz sa, serwis za drogi?

    Słowo klucz: stare.
    Jak ja bym miał to obsługiwać i opłacać monterów, to wolałbym mieć w
    budynku centrali tylko DSLAMy a nie POTSy i DSLAMy. Żre to prądu, trzeba
    serwisować, porty po burzach się palą jak bezpiecznik nie zadziała za
    szybko. Baterie akumulatorów też wieczne nie są, same problemy.

    I tak grono ludzi ma linię tel tylko po to, żeby tam jakiś internet
    zapiąć. Na tej samej linii jak parametry spadną, DSL zmniejszy synchro i
    nadal będzie w miarę stabilny. A telefon już będzie szumieć, buczeć itp.
    To już lepiej zrobić router z bramką voip. I póki DSL stabilny, to
    jakość głosu o niebo lepsza.
    Mam trochę wglądu na usługi operatorów w innych krajach, już dawno tam
    uciekli od analoga. Jak klient jednak chce pogadać, to mu voip tylko
    pozostaje. Co to za różnica gdzie wepnie telefon, do gniazdka na
    ścianie, czy do routera? Postąpi jak mu w manualu narysowali :)

    > Ale jak klient chce wiecej nr, to co robia ?
    > Funbox ma przeciez jeden port tlf ?

    Widocznie więcej nie potrzeba. Neostrada to dla home'a przecież jest, a
    oni na analogu mają przecież tylko jeden numer :)

    Może z 10 lat temu Netia miała taką kompleksową usługę dla small
    biznesu: router DSL z wifi, jeden POTS, voip, fax2mail. Zarządzanie
    zdalne tym, klient nie musiał się znać, konfigurować. Wszytko maile, lub
    bezpośrednio na infolinii było załatwiane.
    W std wersji szło to z trzema liniami tel. Analogiem jako backup, 2xVoIP
    bo router miał 2 gniazdka FXS. Jak chciał więcej linii, dostawał
    dodatkowe bramki VoIP.

    --
    viktorius