    From: Marcin Kulas <h...@k...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Walka z kiepskimi enkoderami
    Date: Tue, 27 Dec 2011 16:30:46 +0100

    Janko Muzykant wrote:
    > Czy ma ktoś jakieś tajemnicze sposoby na obsługę kiepskich enkoderów?
    > Metodę ich zmiany na niekiepskie oczywiście znam :)
    > Chodzi mi o enkodery mechaniczne, niskorozdzielcze, stwarzające głównie
    > problemy przy lekkim poruszaniu (drganiu) - potrafią wypluć serię
    > impulsów w losowym kierunku. Dzielenie już i tak kiepskiej
    > rozdzielczości odpada, wprowadzanie histerezy również jak też znaczące
    > ograniczenie częstotliwości pracy. Obsługa w asemblerze, ale nie ma
    > znaczenia, szukam algorytmów, może o czymś nie wiem.

    Masz na myśli takie śmieci?
    http://hit.kropka.net/adhoc/enc_notrap/gen-0004.html

    Na początek dodałem pojemności przy samych wyprowadzeniach enkodera.
    http://hit.kropka.net/adhoc/enc_trap_470pF/gen-0006.
    html

    Uzyskałem pewniejsze "zero" i mniejszą sieczkę, za której obróbkę
    zabrałem się przy pomocy kodu. Ponieważ te enkodery potrafią
    się cofnąć o pół taktu przy puszczaniu gałki, stworzyłem sobie tablicę
    wszystkich możliwych zmian stanów na 2 hopy do przodu (N, N-1, N-2)
    i ponadawałem im wartości +1/-1 dla przejść dozwolonych oraz 0 dla
    zabronionych. Straciłem trochę na czułości przy pierwszym cyknięciu,
    ale na pewno działa pewniej niż przy samym porównywaniu stanu N i N-1.
    Tylko tyle mi przyszło do głowy, a siedziałem dość długo wzywając
    Imię Kobiety Upadłej podczas szukania rozwiązania problemu.

    > Drugie pytanie - gdzie kupić niekiepskie i niedrogie? (~5zł za sztukę,
    > proste - z przesuniętą fazą, a nie dekoderem kierunku).

    Dołączam się do pytania. I najlepiej, żeby nie cykały głośno.
    Kupiłem chyba 12 tych tanich enkoderów i jakoś nie mam ochoty
    ich już nigdzie użyć. Paskudne są.

    --
    [ Marcin Kulas jid: h...@j...org ]
    [ ,,Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]