    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Widzenie barw
    Date: Sun, 4 Oct 2020 00:40:07 +0200

    Hello Paweł,

    Saturday, October 3, 2020, 8:52:30 PM, you wrote:

    [...]

    > Mmmmm... a może jesteś kobietą. To by nawet conieco wyjaśniało ;-)

    Nie. Udało mi się spłodzić syna, którego w żaden sposób nie mogę się
    wyprzeć (przez telefon nawet najbliżsi nas mylą). Bez chromosomu Y
    byłoby to trudne.

    Ad meritum: po prostu uważam, że problem nie tkwi w rzekomej,
    nadludzkiej mocy kobiecego wzroku, tylko w tym, że mężczyźni naprawdę
    mają w odwłoku, czy dany kolor to papuzi zielony, krokodylowy zielony
    czy też zieleń liści. Dla nas są to po prostu odcienie koloru
    zielonego, dość do siebie podobne ale jednak bardzo różne. Nie mam
    problemu z rozróżnianiem ich przy otwarciu 3 odrębnych kart - są
    naprawdę różne. Ale pojedynczo bym ich nie potrafił rozpoznać i
    nazwać. Nie oznacza to, że nie widzę różnicy, a tylko tyle, że mojego
    mózgu ta różnica nie obchodzi. Rozróżniam kolory na tyle, że popularne
    testy na ,,tetrachromatyzm" rozpoznają mnie jako kobietę. Ale już testy
    profesjonalne tak dobrze mi nie idą - mam za słaby monitor i kartę
    grafiki na nie. 8 bitów na kolor to wystarczająco dla podstawowej gamy
    Pantone ;) Problemem jest również to, że nie pracuję z kolorami - nie
    zajmuję się grafiką. Moje zainteresowanie kolorami ma bardzo ciekawy
    początek - angielskie słowo ,,purple" oznaczające purpurę. Dla nas
    purpura to kolor bliski ,,biskupiemu", fioletowoczerwony - przez
    skojarzenia z purpurą biskupią - jasny i agresywny. Dla Anglosasów
    jest to kolor znacznie ciemniejszy i przygaszony. Od tamtego czasu
    próbuję uczyć się nazw kolorów i odkrywam, jak bardzo różni się ich
    postrzeganie, zależnie od kultury.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Barwa_purpurowa

    [...]

    > To potwierdzam. Miałem kota, który kradł cukierki. odpakowywał je w
    > ciekawy sposób (przegryzał na pół) i z lubością wyżerał. Najbardziej
    > lubił michałki. Pomimo, że to dla niego trucizna.

    Dlatego twierdzę, że skoro w ramach jednego gatunku są spore różnice w
    odbieraniu bodźców, to kategoryczne stwierdzenia o wyższości wzroku
    kobiecego nad męskim są bez sensu. Bo nie każdy mężczyzna przegra z
    każdą kobietą.

    --
    Best regards,
    RoMan