  • 1. Data: 2020-10-02 15:46:55
    Temat: Widzenie barw
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    Czołem,
    Była tu kiedyś dyskusja dotycząca różnic w widzeniu barw u mężczyzn i
    kobiet. Wpadła mi w ręce książka Richarda Dawkinsa "Opowieść przodka",
    polecam, szczególnie RoManowi, rozdział "Opowieść wyjca". Rozdział ten
    poświęcony jest widzeniu barw u małp a opis jest bardzo uproszczony, ale
    jasno z niego wynika przewaga samic małp nad samcami w kwestii widzenia
    barw. A przecież my też jesteśmy małpą. Wąskonosą ;-)
    Swoją drogą, książka jest znakomita, gorąco polecam :-)

    Paweł

  • 2. Data: 2020-10-02 17:58:40
    Temat: Re: Widzenie barw
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 02.10.2020 o 15:46, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]
    > barw. A przecież my też jesteśmy małpą. Wąskonosą ;-)
    > Swoją drogą, książka jest znakomita, gorąco polecam :-)

    Dzisiejszy artykuł
    https://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,26332042,
    niektore-kobiety-widza-100-milionow-barw-zamiast-jak
    -inni-ludzie.html

    --
    Czarek

  • 3. Data: 2020-10-02 19:19:28
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 02.10.2020 o 17:58, Czarek pisze:

    > Dzisiejszy artykuł
    > https://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,26332042,
    niektore-kobiety-widza-100-milionow-barw-zamiast-jak
    -inni-ludzie.html

    Obejrzałem sobie kolory Pantone wymienione w tym artykule. Dla mnie są
    identyczne. Moja żona. po zapytaniu, który z nich akceptujesz jako kolor
    ścian, powiedziała: "ten fajny, ten podobny i też fajny, a ten całkiem
    do kitu". Porażka :-)

    Paweł

  • 4. Data: 2020-10-03 16:50:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Friday, October 2, 2020, 3:46:55 PM, you wrote:

> [...]
    > barw. A przecież my też jesteśmy małpą. Wąskonosą ;-)
    > Swoją drogą, książka jest znakomita, gorąco polecam :-)

    Nie obchodzi mnie problem widzenia małp. Wykonane testy wskazują, że
    moje widzenie kolorów nie jest gorsze niż kobiet. Może miałbym problem
    z niektórymi kobiecymi nazwami typu ,,jaśminowy poranek" ale nie wynika
    to z rozpoznawania kolorów ale niezgody na przesadę.

    Uprzedzając: tak, znam kolor ,,fuksja".

    Tak przy okazji - koty rzekomo nie czuja smaku słodkiego. Tylko
    dlaczego jeden z moich kocurów nie mógł oprzeć się lukrowi na
    pączkach? Zżerał sam lukier. Zwykły lukier z cukru i wody, nie
    królewski na białkach.
    Obecna kotka dałaby się pokroić żywcem za czekoladę. Pomimo, że to dla
    niej trucizna. Itd.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2020-10-03 20:52:30
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > z niektórymi kobiecymi nazwami typu ,,jaśminowy poranek" ale nie wynika
    > to z rozpoznawania kolorów ale niezgody na przesadę.

    Mmmmm... a może jesteś kobietą. To by nawet conieco wyjaśniało ;-)

> [...]
    > królewski na białkach.
    > Obecna kotka dałaby się pokroić żywcem za czekoladę. Pomimo, że to dla

    To potwierdzam. Miałem kota, który kradł cukierki. odpakowywał je w
    ciekawy sposób (przegryzał na pół) i z lubością wyżerał. Najbardziej
    lubił michałki. Pomimo, że to dla niego trucizna.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2020-10-04 00:40:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Saturday, October 3, 2020, 8:52:30 PM, you wrote:

    [...]

    > Mmmmm... a może jesteś kobietą. To by nawet conieco wyjaśniało ;-)

    Nie. Udało mi się spłodzić syna, którego w żaden sposób nie mogę się
    wyprzeć (przez telefon nawet najbliżsi nas mylą). Bez chromosomu Y
    byłoby to trudne.

    Ad meritum: po prostu uważam, że problem nie tkwi w rzekomej,
    nadludzkiej mocy kobiecego wzroku, tylko w tym, że mężczyźni naprawdę
    mają w odwłoku, czy dany kolor to papuzi zielony, krokodylowy zielony
    czy też zieleń liści. Dla nas są to po prostu odcienie koloru
    zielonego, dość do siebie podobne ale jednak bardzo różne. Nie mam
    problemu z rozróżnianiem ich przy otwarciu 3 odrębnych kart - są
    naprawdę różne. Ale pojedynczo bym ich nie potrafił rozpoznać i
    nazwać. Nie oznacza to, że nie widzę różnicy, a tylko tyle, że mojego
    mózgu ta różnica nie obchodzi. Rozróżniam kolory na tyle, że popularne
    testy na ,,tetrachromatyzm" rozpoznają mnie jako kobietę. Ale już testy
    profesjonalne tak dobrze mi nie idą - mam za słaby monitor i kartę
    grafiki na nie. 8 bitów na kolor to wystarczająco dla podstawowej gamy
    Pantone ;) Problemem jest również to, że nie pracuję z kolorami - nie
    zajmuję się grafiką. Moje zainteresowanie kolorami ma bardzo ciekawy
    początek - angielskie słowo ,,purple" oznaczające purpurę. Dla nas
    purpura to kolor bliski ,,biskupiemu", fioletowoczerwony - przez
    skojarzenia z purpurą biskupią - jasny i agresywny. Dla Anglosasów
    jest to kolor znacznie ciemniejszy i przygaszony. Od tamtego czasu
    próbuję uczyć się nazw kolorów i odkrywam, jak bardzo różni się ich
    postrzeganie, zależnie od kultury.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Barwa_purpurowa

> [...]

    > ciekawy sposób (przegryzał na pół) i z lubością wyżerał. Najbardziej
    > lubił michałki. Pomimo, że to dla niego trucizna.

    Dlatego twierdzę, że skoro w ramach jednego gatunku są spore różnice w
    odbieraniu bodźców, to kategoryczne stwierdzenia o wyższości wzroku
    kobiecego nad męskim są bez sensu. Bo nie każdy mężczyzna przegra z
    każdą kobietą.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2020-10-04 02:36:23
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    > Dla mnie są identyczne.

    No bo faceci rozróżniaja 4 kolory:
    ładny, brzydki, pedalski i ch'owy.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2020-10-04 04:40:42
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 2 października 2020 o 15:46:56 UTC+2 Paweł Pawłowicz napisał(a):
> [...]
    > barw. A przecież my też jesteśmy małpą. Wąskonosą ;-)
    > Swoją drogą, książka jest znakomita, gorąco polecam :-)

    Opisz jak się tych małp pytali o kolor i jak odpowiadały. Ze szczególnym zwróceniem
    uwagi na przykład na bardzo bardzo bardzo jasno różowy i bardzo bardzo jasno różowy.
    To że można z grubsza stwierdzić czy i jak różne zwierzęta widzą kolory jestem w
    stanie ogarnąć. Wymaga to zabicia zwierzęcia i sprawdzenia jakie ma filtry przy
    fotokomorkach w oczach. Bo np w sprawdzenie czy pies widzi czy nie widzi kiełbase
    pomalowaną na określony kolor nie wierze.

  • 9. Data: 2020-10-04 12:03:34
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 04.10.2020 00:40, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Barwa_purpurowa

    Monitory w ogóle nie mają fioletu, więc ta strona nie ma sensu.
    To w końcu purpura jest niebiesko-czerwona (czyli bez fal krótszych niż
    niebieskie), czy niebiesko-fioletowa?
    Ja mam większy problem z niebieski - niebiesko-zielony - zielony.
    Pamiętam kiedyś określiłem kolor czegoś jako zielony (no OK, trochę
    niebieskawy był) - Wszystkie kobiety odpowiadały stanowczo: NIE-BIE-SKI!
    A samochód mam teraz w męskiej skali czerwony, ale słyszałem już różne
    określenia: ceglany, koralowy... a w dowodzie napisali, że pomarańczowy.

    --
    Mirek.

  • 10. Data: 2020-10-05 16:02:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >są identyczne. Moja żona. po zapytaniu, który z nich akceptujesz jako
    >kolor ścian, powiedziała: "ten fajny, ten podobny i też fajny, a ten

    Ale ogladales na wzorniku drukowanym/malowanym, czy na monitorze ?
    Bo monitor z 8 bitami na kolor ... potrafi pokazac 16.7 mln kolorow a
    nie 100 mln :-)

    Ale tu roznice sa wieksze, bo wedle Pantone RGB z grubsza wynosi

    Oczywiscie jaki to bedzie kolor, to zalezy od monitora, a u mnie
    jeszcze od kąta patrzenia na monitor, i pewnie od dziesiatek ustawien,
    typu chocby jasnosc.
    I jak sobie trzy prostokaty obok siebie narysuje, to róznice widze -
    co nie znaczy, ze jakbym zobaczyl osobno, to bym powiedzial cos wiecej
    niz tylko "zielony".

    Przy czym - jak te wartosci podziele przez ich sume, to mi wychodzi
    0 0,614754098 0,385245902
    0 0,595121951 0,404878049
    0 0,613636364 0,386363636

    Czyli pierwszy i trzeci sie mało roznią kolorem, za to troche
    jasnością. Co zreszta HSV potwierdza - 158 stopni, 100%.

    No i tak jak patrze ... jeden jakis taki "ponury", a jeden w miare
    "radosny". Ale sa obok siebie, to roznice widac :-)

    No to teraz masz zagwozdke - zona jest normalna jak przecietna
    kobieta, tylko one te kolory jakos inaczej odbieraja,
    czy żona jest nadzwyczajna i widzi cos jeszcze, np czwarta skladową
    koloru ...

    J.