    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Widzenie barw
    Date: Mon, 5 Oct 2020 16:02:43 +0200

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 02.10.2020 o 17:58, Czarek pisze:
> [...]
    niektore-kobiety-widza-100-milionow-barw-zamiast-jak
    -inni-ludzie.html

    >Obejrzałem sobie kolory Pantone wymienione w tym artykule. Dla mnie
    >są identyczne. Moja żona. po zapytaniu, który z nich akceptujesz jako
    >kolor ścian, powiedziała: "ten fajny, ten podobny i też fajny, a ten
    >całkiem do kitu". Porażka :-)

    Ale ogladales na wzorniku drukowanym/malowanym, czy na monitorze ?
    Bo monitor z 8 bitami na kolor ... potrafi pokazac 16.7 mln kolorow a
    nie 100 mln :-)

    Ale tu roznice sa wieksze, bo wedle Pantone RGB z grubsza wynosi

    Oczywiscie jaki to bedzie kolor, to zalezy od monitora, a u mnie
    jeszcze od kąta patrzenia na monitor, i pewnie od dziesiatek ustawien,
    typu chocby jasnosc.
    I jak sobie trzy prostokaty obok siebie narysuje, to róznice widze -
    co nie znaczy, ze jakbym zobaczyl osobno, to bym powiedzial cos wiecej
    niz tylko "zielony".

    Przy czym - jak te wartosci podziele przez ich sume, to mi wychodzi
    0 0,614754098 0,385245902
    0 0,595121951 0,404878049
    0 0,613636364 0,386363636

    Czyli pierwszy i trzeci sie mało roznią kolorem, za to troche
    jasnością. Co zreszta HSV potwierdza - 158 stopni, 100%.

    No i tak jak patrze ... jeden jakis taki "ponury", a jeden w miare
    "radosny". Ale sa obok siebie, to roznice widac :-)

    No to teraz masz zagwozdke - zona jest normalna jak przecietna
    kobieta, tylko one te kolory jakos inaczej odbieraja,
    czy żona jest nadzwyczajna i widzi cos jeszcze, np czwarta skladową
    koloru ...

    J.