  • 11. Data: 2012-03-21 11:25:28
    Temat: Re: Wodomierze AMR
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    > Dobra, a z jakiej odległości normalnie się "szczytuje" taki wodomierz?
    > Inkasent musi zbliżyć się powiedzmy na metr, czy może "szczytywać" z
    > klatki schodowej, gdy nikogo nie ma w domu?

    U mnie inkasent stoi sobie pod klatką.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 12. Data: 2012-03-21 12:33:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości
    >Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> no to teraz trzeba obłożyć
    >spotami LED ew kwoka 1kW :)
    >>
    >Konstrukcja ma normalny licznik mechaniczny
    >wiec nawet gdybys oszukiwal zliczajacy modul optyczny
    >to i tak przy kontroli badz kolejnej legalizacji masz mokro ;P

    Nie, bo nie twoja wina ze sie elektronika zainstalowana przed dostawce
    myli :-)

    Tylko prosisz o rozlozenie splat na raty, oczywiscie nieoprocentowane,
    bo z ich winy, a moze nawet o udzielenie niewielkiego rabatu :-)

    J.

  • 13. Data: 2012-03-21 12:42:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości
    >Ok - chyba sie dogrzebalem.
    >Czujnik magnetyczny odpada bo konstrukcja jest mocno ekranowana
    >przed zlodziejami z magnesami neodymowymi ;) /sprzeglo magnetyczne/

    Tym niemniej sprzeglo magnetyczne tam jest. Ciekawe czy naprawde
    odporne na magnesy :-)

    >Samo zliczanie odbywa sie na zasadzie optycznej,
    >krecaca sie tarczka ktora "w starym" wodomierzu miala kreseczki,
    >tu wyposazona jest w lustereczko :)
    >http://www.enbra.pl/files/ulotka_Wodomierze_ER-AM%5
    B1%5D.pdf

    I tu jest drobna tajemnica ... ta nakladka to jak zasilana - z baterii
    ?
    Bo odczyt optyczny wymaga oswietlenia, a oswietlenie wymaga pradu.

    No powiedzmy ze 0.1mA w LED by wystarczylo, ale to nadal duzo.
    Sprawdzaja impulsowo ?
    Wypelnienie 1:100 powinno chyba wystarczyc, co by dawalo 9mAh
    rocznie.

    J.

  • 14. Data: 2012-03-21 13:50:46
    Od: shg <s...@g...com>

    On Mar 21, 9:45 am, "Waldek" <j...@t...mam> wrote:
    > Ponoc wysyla dopiero po "obudzeniu" odpowiednim sygnalem
    > nadajnik pewnie zzera troche mocy a bakteria litowa
    > musi wytrzymac 5 lat - chyba tyle wynosi okres legalizacji.

    W takim układzie musiałby pracować odbiornik, więc prawie na jedno
    wychodzi, pobór mocy jest podobny.
    Dla CR3220 (czy jak jej tam, ta co ma 220 mAh) wystarczy zapewnić
    średni pobór prądu na poziomie 5 uA, a to da się zrobić.
    Wiele modułów radiowych ma pobór prądu w stanie uśpienia poniżej 1 uA.
    W stanie aktywnym 5-20 mA.
    Wystarczy, że nawet raz na minutę będzie wysyłał dane przez 20 ms
    (zakładając pobór odpowiednio 1 uA i 10 mA) i mieści się w limicie.
    Robiłem kiedyś taki dinks, najwięcej prądu (średnio) pobierał dzielnik
    do pomiaru napięcia baterii. Czas pracy wielokrotnie przekraczał
    trwałość (samorozładowanie) ogniw alkalicznych.
    Nie jest to jakoś wybitnie skomplikowane, tylko trzeba zabezpieczyć
    układ przed czynnikami zewnętrznymi, dokładnie usunąć topnik itp. Ślad
    topnika + wilgoć i robi się na PCB upływność kilka razy większa niż
    pobiera sam układ.
    Faktycznie może być też odbiornik (uruchamiany okresowo), żeby układy
    niepotrzebnie nie śmieciły, ale to podnosi koszt.

  • 15. Data: 2012-03-21 14:56:09
    Od: "Waldek" <j...@t...mam>

> [...]
    >
    > Tylko prosisz o rozlozenie splat na raty, oczywiscie nieoprocentowane, bo z
    > ich winy, a moze nawet o udzielenie niewielkiego rabatu :-)

    Moze i gra bylaby warta swieczki gdybym zamiast
    np. dolnospluka napelnial basen olimpijski :D

  • 16. Data: 2012-03-21 16:03:23
    Od: bartek szurgot <b...@n...spam>

    On 03/21/2012 02:48 AM, shg wrote:
    > Nie wiem jak ten model, ale u znajomego jest na klatce zamontowane są
    > odbiorniki, dwa na piętro (długie korytarze), nie wiem czy na każdym
    > piętrze czy np. co drugie.
    > Dalej chyba jest to przesyłane przez internet.
    > W każdym razie, u niego do domu zaglądać nie trzeba, w tym przypadku
    > chyba też, bo gdyby trzeba było, to cała idea traci sens.
    > Pewnie siedzi tam jakaś bateryjka litowa i układ raz na parę minut
    > wysyła stan.

    ciekawi mnie jakie jest bezpieczeństwo informacji w takim rozwiązaniu?
    wcale bym się nie zdziwił, gdyby okazało się, że wystarczy znać
    częstotliwość i odczyty można sprawdzać wszystkim sąsiadom.

    niby pierdoła, ale zostawiając takie urządzenie sniffujące na klatce
    schodowej złodziej może zdalnie sprawdzić kto pojechał na wakacje. w
    zasadzie zbierając informacje o zużyciu wody można też tryb życia
    monitorować: poranna toaleta, wieczorny prysznic...

    inna sprawa, że "uprzejmy" może także nadawać fałszywe informacje o
    odczycie z liczników w czyimś imieniu i dzięki temu nabić mu duży
    rachunek. wszystko do odkręcenia, ale delikatnie mówiąc - fatygujące dla
    pechowca.

    oczywiście wszystkie powyższe scenariusze są możliwie jedynie
    zakładając, że transmisja nie jest szyfrowana (lub szyfr nie jest
    trywialny).

    --
    pozdrawiam serdecznie / best regards,
    bartek szurgot

  • 17. Data: 2012-03-21 19:30:18
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    > I tu jest drobna tajemnica ... ta nakladka to jak zasilana - z baterii ?
    > Bo odczyt optyczny wymaga oswietlenia, a oswietlenie wymaga pradu.

    A nie może być odczyt raz na dobę?
    Wojtek

    --
    Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
    poświęcają cały swój czas i wiedzę

  • 18. Data: 2012-03-21 20:50:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wowa"

    >A nie może być odczyt raz na dobę?

    Nie, bo jest tylko jedna tarcza z jednym sektorem. Trzeba sledzic na
    biezaco czy sie kreci.

    J.

  • 19. Data: 2012-03-21 21:40:35
    Od: "Ciemny" <a...@w...lhs.pl-na.tej.stron.ie>

    Użytkownik "bartek szurgot" <b...@n...spam> napisał w wiadomości

> [...]
    > zasadzie zbierając informacje o zużyciu wody można też tryb życia
    > monitorować: poranna toaleta, wieczorny prysznic...

    Odczyt jest z reguły raz w roku. Jeśli wiesz kiedy, to na resztę czasu
    zakładasz klatkę Faradaya i nikt Ci tego nie odczyta.

    Pozdr. TC

  • 20. Data: 2012-03-22 01:04:25
    Od: Meloman <x...@x...xa>

    1%5D.pdf

    > Dobra, a z jakiej odległości normalnie się "szczytuje" taki wodomierz? Ink

    Jedno hasło z tego PDFa "Wireless M-Bus" i sporo się wyjaśnia:
    http://www.radiocrafts.com/index.php?sideID=429&ledd
    1=330
    http://kamstrup.pl/21409/MULTITERM-Pro-Wireless-M-Bu

    ( ( ( o ) ) ) | Przemysław Korpas |