    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wysiadł pilot do miniwieży Samsunga MM-N4
    Date: Wed, 2 Jan 2013 00:38:00 +0100

    news:kbvj4g$9fq$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > To już raz było:
    > http://hacking.pl/wiadomosci/7253/nastolatek-zhakowa
    l-siec-tramwajowa/

    Tak, było, nawet w jednym z odcinków "Detektywów" to pokazali, pozmieniali
    sporo szczegółów, chłopakowi dodali zespół Aspergera.
    Ja bym się do tego nie posunął, spoko, spoko. Natomiast np. pierdnięcie z
    głośnika przy drzwiach, czy słupka informacyjnego na przystanku - owszem,
    spsocę :)) Ale zawsze tak, żeby nikt i nic, nie poniósł szkody. Np. napiszę
    na zaszronionej szybie "dupa", bo to łatwo bez śladu usunąć, ale nigdy nie
    wydrapię tego, ani nie wypalę kwasem... Jestem psotnik, ale mam swój honor,
    w dobrym tego słowa znaczeniu.

    > Jestem ciekaw czy gdzieś jeszcze stosują tak dziwny sposób sterowania,
    > zwłaszcza w tak newralgicznym zastosowaniu. Pomijając kwestie

    Nie wydaje mi się niczym złym samo sterowanie podczerwienią. Natomiast źle
    jest tego nie zabezpieczyć. Pamiętam, jak bardzo dawno temu, chyba jeszcze
    przed stanem wojennym, u kogoś ręką machnąłem przed telewizorem (sterowany
    IR), włączył się wyciszony dźwięk. Nikt z zewnatrz nie mógł posterować.
    Wyczynu nie udało mi się powtórzyć. Czyli może zajść sytuacja, że choćby
    zsumują się zajączki puszczane przez kilka samochodów, przyłoi w fotoelement
    i wysteruje w drugim kierunku zwrotkę trama jadącego 50 kph, co może
    skończyć się tym (był taki przypadek!), że tramwaj sam się pocałuje w dupę
    (*). Akurat może nie od zwrotki, ale był.

    > bezpieczeństwa, podczerwień zbyt pewnej łączności nie zapewnia...

    IMHO to nie powinno być zbyt czułe. Pokusiłbym się nawet, żeby konieczne
    było np. a. zastosowanie IR o określonej długości fali, b. zastosowanie
    dużej mocy, żeby maksymalnie utrudnić władowanie się przerobionym pilotem,
    c. zaszyfrowanie transmisji, d. widać nie zastosowano - blokadę użycia
    zwrotnicy, do momentu, gdy tram zjedzie z krzyżówki. W razie draki ma ręczny
    zwrotnik. Diody IR nie są szczególnie drogie, więc ich "bateria" kosztoała
    by może 100 złotych, drugą stówę zasilanie i sterowanie, trzecią wypełnienie
    kieszeni Ważnemu Decydentowi. Jeszcze parę innych spraw, ale o nich nie
    teraz.
    A... że zużyty dodatkowo prąd? Policzę, że moc takiej baterii, to 3W, takie
    luźne założenie, czas użycia np. 5 sekund, ilość użyć dziennie... na jedno
    kółko zakładam 120 użyć, co daje 600 sekund łącznej pracy, kółek dziennie
    zakładam 6, łącznie godzina dziennie świecenia. dni w miesiacu 30 - wychodzi
    0.15 kWh miesięcznie per tam. zakładam 1000 tramów w mieście, razem 150 kWh
    miesięcznie na sterowanie zwrotkami (piszę o samej części transmisyjnej).
    150 kWh * 50 groszy per kWh, to 75 zyla. Pomnóżmy na pensje prezesa przez
    dwa, na błąd pomiaru kolejne dwa, czyli w sumie miesiecznie sterowanie
    pochłonie 300 złotych. Tyle kosztuje bezpieczeństwo. Oczywiście wiem, że ten
    system, to nie tylko pilot w tramie i odbiornik na semaforze... Ale na razie
    mówimy o dystancie pilot-odbiornik, reszta chwilowo jest milczeniem.

    (*) Pociąg dwuwagonowy, pierwszy wagon wytramwaił się i wyczepił, obrócił o
    360 stopni w pionie, przywaliwszy czołem na koniec w tył drugiego wagonu.
    Czyli nie mówmy tramwajomi "pocałuj się w dupę", bo to zrobi :) Nikt nie
    ucierpiał zbytnio. Nie pamiętam lokalizacji.