    From: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Z nowym rokiem nowy komp? :)
    Date: Sun, 25 Dec 2022 10:15:56 +0100

    W dniu 25.12.2022 o 00:06, PiteR pisze:

    > Portfel parzy?
    >

    > wnioski pokuntrolne:
    >
    > Zbudowałem komp nowożytny bo w końcu mnie stać
    > i nie czuję się z tym jakoś super hiper.
    >
    > Teraz uważam, że karta graficzna jest ważniejsza (wsparcie dla VP9,
    > AV1) i dużo ramu tak z 64gb. W ogóle nie rozkminiam podstawek.
    > Dysk Samsunga 1TB pro z radiatorem.

    no właśnie, nvme to raczej jeden z głównych powodów dla których warto dogonić
    współczesność jeśli ktoś coś robi, a nie tylko przegląda internet
    ja dwa lata temu zrobiłem przejście z i5 2500k na 5900X i powiem że tu różnicy nie
    odczuwam aż tak bardzo (w codziennym użytkowaniu, jak trzeba coś policzyć, to
    oczywiście
    widać o ile szybciej leci) jak właśnie przez kilka szybkich dysków podpinanych
    inaczej niż
    przez sata

    graficzna też robi swoje, ale tutaj nie jest się aż tak bardzo ograniczonym platformą
    bo
    można wsadzić cokolwiek i najwyżej nie wykorzystać jej pełnego potencjału

    generalnie olałbym wybieranie po samym sockecie a skupił raczej na wybieraniu po
    procesorze+płycie - realnie - szanse na sensowną rozbudowę w dalszej przyszłości są
    niewielkie - top endowe procki sprzed lat dalej są relatywnie drogie w porównaniu do
    przyrostu mocy który oferują, a nowe średniaki w niewiele większej cenie biją je na
    głowę
    w wydajności i zużyciu energii (i5 2400 można mieć za 25 zeta, a 3770K kosztuje
    jakieś
    400, przy różnicy w wydajności rzędu 30-40%, dziś w niemal tej samej cenie [~450]
    można
    mieć dwa razy szybszy 10400 z gwarancją etc.)

    plus - zawsze pojawia się 'to coś' przez co samo zwiększenie mocy procka i tak nie
    jest
    zadowalające

    a przeinwestowanie też sensu nie ma, bo do dzisiejszego top endu dopłacasz masę kasy
    a za
    rok czy dwa i tak przegrywają z górną półką, za trzy-cztery ze średniakami, a po
    pięciu-sześciu średniaki i entry levele są od nich dwa razy szybsze i ciągną połowę
    prądu
    jak widać w przykładzie powyżej