  • 1. Data: 2022-12-24 11:51:54
    Temat: Z nowym rokiem nowy komp? :)
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Do tej pory ujeżdżam i5 na podstawce 1150. Wiele już z tej kombinacji
    nie wycisnę. Więc zaczynam się zastanawiać nad nowym kompem. Komp ma być
    do domowego użytku, bez grania i programowania i ogólnie ciężkiego
    przetwarzania danych. Oczywiście, wcale lepszego kompa nie potrzebuję,
    robię to tylko dla zabawy i żeby całkiem nie odstać od rozwoju techniki.
    Wpadłem na taki artykuł:
    https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/nauka-i-technik
    a/najta%C5%84sze-p%C5%82yty-intel-lga-1700-dla-proce
    sor%C3%B3w-core-13-tej-generacji-ka%C5%BCdy-znajdzie
    -co%C5%9B-dla-siebie/ar-AA15CLkq?ocid=EMMX&cvid=b4c4
    b80b3b9242ccaaaa8e4491f5c5e3
    Intel dał popalić z mnóstwem podstawek, generacji i rodzajów procków,
    nie idzie się w tym połapać a od czegoś trzeba zacząć :)
    Niech mi ktoś wytłumaczy dlaczego podstawka 1700 ma być dobrym wyborem?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2022-12-25 00:06:26
    Temat: Re: Z nowym rokiem nowy komp? :)
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:pr36og8lelbh$.17zckk9m5clql.dlg@40tude.net>
    user Jacek Maciejewski pisze tak:

> [...]

    > Oczywiście, wcale lepszego kompa nie potrzebuję, robię to tylko
    > dla zabawy i żeby całkiem nie odstać od rozwoju techniki.

    Portfel parzy?

    wnioski pokuntrolne:

    Zbudowałem komp nowożytny bo w końcu mnie stać
    i nie czuję się z tym jakoś super hiper.

    Teraz uważam, że karta graficzna jest ważniejsza (wsparcie dla VP9,
    AV1) i dużo ramu tak z 64gb. W ogóle nie rozkminiam podstawek.
    Dysk Samsunga 1TB pro z radiatorem. No i komp ma być cichy i
    bezproblemowy. Usypiać, budzić się, rozbudowany bios itp.
    Jednym słowem Dell ;)

    Zaoszczędzoną kasę wydałbym na lepszy telewizor OLED.

    --
    Piter

    Ostatniego Takiego Roku

  • 3. Data: 2022-12-25 08:51:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 24 Dec 2022 23:06:26 GMT, PiteR napisał(a):

    > No i komp ma być cichy i
    > bezproblemowy. Usypiać, budzić się, rozbudowany bios itp.
    > Jednym słowem Dell ;)
    Cichy i bezproblemowy Dell? To oksymoron :)

    > Zaoszczędzoną kasę wydałbym na lepszy telewizor OLED.
    A gdzie zabawa? :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2022-12-25 10:15:56
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 25.12.2022 o 00:06, PiteR pisze:

> [...]
    >
    > Teraz uważam, że karta graficzna jest ważniejsza (wsparcie dla VP9,
    > AV1) i dużo ramu tak z 64gb. W ogóle nie rozkminiam podstawek.

    no właśnie, nvme to raczej jeden z głównych powodów dla których warto dogonić
    współczesność jeśli ktoś coś robi, a nie tylko przegląda internet
    ja dwa lata temu zrobiłem przejście z i5 2500k na 5900X i powiem że tu różnicy nie
    odczuwam aż tak bardzo (w codziennym użytkowaniu, jak trzeba coś policzyć, to
    oczywiście
    widać o ile szybciej leci) jak właśnie przez kilka szybkich dysków podpinanych
    inaczej niż
    przez sata

    graficzna też robi swoje, ale tutaj nie jest się aż tak bardzo ograniczonym platformą
    bo
    można wsadzić cokolwiek i najwyżej nie wykorzystać jej pełnego potencjału

    generalnie olałbym wybieranie po samym sockecie a skupił raczej na wybieraniu po
    procesorze+płycie - realnie - szanse na sensowną rozbudowę w dalszej przyszłości są
    niewielkie - top endowe procki sprzed lat dalej są relatywnie drogie w porównaniu do
    przyrostu mocy który oferują, a nowe średniaki w niewiele większej cenie biją je na
    głowę
    w wydajności i zużyciu energii (i5 2400 można mieć za 25 zeta, a 3770K kosztuje
    jakieś
    400, przy różnicy w wydajności rzędu 30-40%, dziś w niemal tej samej cenie [~450]
    można
    mieć dwa razy szybszy 10400 z gwarancją etc.)

    plus - zawsze pojawia się 'to coś' przez co samo zwiększenie mocy procka i tak nie
    jest
    zadowalające

    a przeinwestowanie też sensu nie ma, bo do dzisiejszego top endu dopłacasz masę kasy
    a za
    rok czy dwa i tak przegrywają z górną półką, za trzy-cztery ze średniakami, a po
    pięciu-sześciu średniaki i entry levele są od nich dwa razy szybsze i ciągną połowę
    prądu
    jak widać w przykładzie powyżej

  • 5. Data: 2022-12-25 11:17:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-12-25, m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> wrote:
> [...]
    > za trzy-cztery ze średniakami, a po pięciu-sześciu średniaki i entry
    > levele są od nich dwa razy szybsze i ciągną połowę prądu jak widać w

    MZ można to zrobić w ten sposób, że starać się lawirować w obrębie nie
    tyle procesorów co socketów, choć to oczywiście związane. Wybrać jakąś w
    miarę tanią ale rozsądną płytę, która pozwala na pewną perspektywiczną
    rozbudowę, dobrać do niej tańszy, używany procesor. Potem zmienić
    procesor a potem znowu płytę, po drodze dokładając pamięci jeśli
    odpowiednio stanieją.

    Przykładowo, 2.5 roku temu, udało mi się kupić nówkę Asusa X370 za
    jakieś 300zł. Do tego dukupiłem Ryzena 7-1700, używkę, za podobną ceną.
    W tym roku Ryzeny mocno potaniały, więc obecnie mam 5-5700X, a 7-1700
    poszedł do kompa syna. No a teraz staram się śledzić co tam słychać u
    X570, na której ten nowszy Ryzen przecież pójdzie, a będzie pcie 4 gen.
    Jak coś upoluję taniej to pewnie kupię. A jak już kupię, to pociągnę
    kolejne 3-5 lat, aż gdzieś coś mocno w jakimś segmencie potanieje.

    Wcześniej bujałem się tak z AM3+, zaczynając od FX-6100 a kończąc na
    FX-8350 wszystko na przestrzeni 7-miu czy coś lat.

    Przy czym zgadzam się, że cpu to rzecz drugorzędna a to nvme na codzień
    rządzi, ale akurat w ww. przypadku to maszyna do obróbki multimediów a w
    przekodowywaniu filmów trochę cpu robi.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2022-12-25 13:13:40
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 25.12.2022 10:15, m4rkiz wrote:

    > no właśnie, nvme to raczej jeden z głównych powodów dla których warto
    > dogonić współczesność jeśli ktoś coś robi, a nie tylko przegląda internet
    E tam. W ramach robienia czegoś poza oglądaniem pornosów albo pato-gówna
    na jutubie czy tiktoku na moim 3770 z 16 GiB, wbudowaną grafiką i danymi
    na talerzowym RAID1 w tym miesiącu skompilowałem gcc ze 20 razy, a do
    tego cały toolchain (binutilsy, gcc, newlib, gdb) jakieś 6 razy. Da się żyć.

    RAM-u faktycznie by się przydało gdy odpalam wirtualkę.

  • 7. Data: 2022-12-25 14:46:44
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:188y4oyu1ny8n.qgfik7xzaazo$.dlg@40tude.net>
    user Jacek Maciejewski pisze tak:

    > A gdzie zabawa? :)

    tu 75" OLED

    i nikt nam nie powie, że czarne jest czarne ;)

    --
    Piter

    Miłość i wojna są jak s. Przychodzą znienacka.
    https://www.youtube.com/@hromadske_ua/videos

  • 8. Data: 2022-12-25 17:38:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 25 Dec 2022 13:46:44 GMT, PiteR napisał(a):

    > tu 75" OLED
    >
    > i nikt nam nie powie, że czarne jest czarne ;)

    Daj spokój, politycy na 43" są wystarczająco obrzydliwi żeby ich jeszcze
    powiększać do 75. A poza tym, nie zmieści mi się do mojej norki. Już mam
    TV-maxa.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2022-12-25 18:04:55
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:10ovjoneqswpn.1gs035xan0whh$.dlg@40tude.net>
    user Jacek Maciejewski pisze tak:

    > Daj spokój, politycy na 43" są wystarczająco obrzydliwi żeby ich
    > jeszcze powiększać do 75. A poza tym, nie zmieści mi się do mojej
    > norki. Już mam TV-maxa.

    Ale to w ogóle nie podłączasz anteny :) Dajesz skip skip ok.

    Rambalac

    https://www.youtube.com/watch?v=-NYrr3kMc1I

  • 10. Data: 2022-12-25 18:33:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 25 Dec 2022 17:04:55 GMT, PiteR napisał(a):

    > Ale to w ogóle nie podłączasz anteny :) Dajesz skip skip ok.
    >
    > Rambalac

    No to jest pewne wyjście :) jak byś miał/wiedział o takim z katamaranem
    lub trimaranem zapier... przez Atlantyk przy B7 czy 8 w bryzgach piany,
    to biorę z miejsca :)

    --
    Jacek
    I hate haters.