    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Z nowym rokiem nowy komp? :)
    Date: Sun, 25 Dec 2022 10:17:05 GMT

    On 2022-12-25, m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> wrote:
    > a przeinwestowanie też sensu nie ma, bo do dzisiejszego top endu
    > dopłacasz masę kasy a za rok czy dwa i tak przegrywają z górną półką,
    > za trzy-cztery ze średniakami, a po pięciu-sześciu średniaki i entry
    > levele są od nich dwa razy szybsze i ciągną połowę prądu jak widać w
    > przykładzie powyżej

    MZ można to zrobić w ten sposób, że starać się lawirować w obrębie nie
    tyle procesorów co socketów, choć to oczywiście związane. Wybrać jakąś w
    miarę tanią ale rozsądną płytę, która pozwala na pewną perspektywiczną
    rozbudowę, dobrać do niej tańszy, używany procesor. Potem zmienić
    procesor a potem znowu płytę, po drodze dokładając pamięci jeśli
    odpowiednio stanieją.

    Przykładowo, 2.5 roku temu, udało mi się kupić nówkę Asusa X370 za
    jakieś 300zł. Do tego dukupiłem Ryzena 7-1700, używkę, za podobną ceną.
    W tym roku Ryzeny mocno potaniały, więc obecnie mam 5-5700X, a 7-1700
    poszedł do kompa syna. No a teraz staram się śledzić co tam słychać u
    X570, na której ten nowszy Ryzen przecież pójdzie, a będzie pcie 4 gen.
    Jak coś upoluję taniej to pewnie kupię. A jak już kupię, to pociągnę
    kolejne 3-5 lat, aż gdzieś coś mocno w jakimś segmencie potanieje.

    Wcześniej bujałem się tak z AM3+, zaczynając od FX-6100 a kończąc na
    FX-8350 wszystko na przestrzeni 7-miu czy coś lat.

    Przy czym zgadzam się, że cpu to rzecz drugorzędna a to nvme na codzień
    rządzi, ale akurat w ww. przypadku to maszyna do obróbki multimediów a w
    przekodowywaniu filmów trochę cpu robi.

    --
    Marcin