    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ZX Spectrum
    Date: Thu, 22 Oct 2020 11:32:41 +0000 (UTC)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jak pamietam, to polibuda miala jakis program obliczajacy uklady
    > elektroniczne na Spectrum.
    > Na niewielka ilosc wezlow dawal rade.
    >
    > Spectrumowy Basic byl bardzo wolny, a specjalistow od assemblera
    > jeszcze bylo malo ... ale pare minut na obliczenia to ciagle szybciej
    > niz wycieczka do ZETO ...

    Gdzies w 1983 na PWr popelnilem program do obliczania obwodow.
    Pisalem go na ZX81 z modulem 64k (56k bylo uzywalne, reszta
    zaslonieta przez ROM). Metoda byla glupia, ale to chcial
    prowadzacy (w skrypcie to byla "metoda topologiczna").
    Z grubsza sprowadzalo sie to do rekursywnego rozwijania
    wyznacznika, ale jak byly rownolegle elementy to sie
    liczylo kazdy osobno. Zaleta bylo ze dostawalo sie
    wzor (ze wspolczynikami zmiennopozycyjnymi). Pod
    koniec semestru wymyslilem lepsza metode, ale bylo
    za pozno zeby zmieniac program.

    Ten program nalezalo pisac w Pascalu, byla rekursja
    i manipulacje na listach. W Basicu mialem tablice
    robiace za stos, przed i po wywolaniu trzeba bylo
    kopiowac parametry...

    Nie wiem czy moj program byl dalej uzywany. Czesc
    planowanych funkcji nie dzialala (nie zdazylem ich
    zdebugowac). Obkomentowalem program jak sie dalo,
    ale znajac zycie gdyby ktos inny mial to poprawiac
    to wolaby zaczac od poczatku.

    Co do czasu obliczen: moj program robil sporo obliczen
    zmiennopozycyjnych. Inny jezyk mogl cos zmienic
    szybkosciowo gdyby mial lepsza bibliteke zmiennopozycyjna.
    Ewentualnie robic obliczenia stalopozycyjnie.
    Tak jak zostawilem program to byl max do 6 wezlow,
    glownie z powodu czasu obliczen (kilka minut). Lepsza
    metoda powinna zredukowc czas do kilku sekund.

    W tym czasie na PWr powstalo sporo kodu na ZX81, np.
    procedury do oblicznia funkcji Bessla. Alternatywa
    moglo byc liczenie na kalkulatorze, zajmujace setki
    czy tysiace razy wiecej czasu lub wycieczka do
    centrum obliczniowego, rzedu 20 min z powrotem
    (ZETO bylo daleko i raczej nie wchodzilo w gre).

    --
    Waldek Hebisch