    From: "jedrek" <w...@...on>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <607711b8$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <607736a9$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
    <607a103e$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <pNUmI.405437$PPIc.285638@usenetxs.com>
    <s7h5vo$37k$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <VttoI.414782$qtBf.333913@usenetxs.com> <s7uk8t$1hfp$1@gioia.aioe.org>
    <60a53a23$0$501$65785112@news.neostrada.pl> <s83oi1$so9$1@gioia.aioe.org>
    <60a628e4$0$513$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Zagar cyfrowy
    Date: Sun, 4 Jul 2021 23:40:26 +0200

    "Michal Jankowski"
    > Miałem jeszcze w liceum w czasach PRL zegarek naręczny, który przez ok. 11
    > miesięcy spóźniał się w sumie tylko 3-4 sekundy.

    Te lepsze edycje starych zegarków LCD naręcznych z lat 80, to miały
    wbudowany elegancki metalowy trymer (pięknie wkomponowana "śrubka" ~2mm z
    otoczką metalową w płytkę drukowaną zegarka, którym można było precyzyjnie
    kwarc zestroić. Nie wiem czy takie trymerki mikro gdzieś można dziś nabyć,
    bo inaczej pozostaje jakieś chałupnictwo typu 0,5cm dwa druciki miedziane w
    izolacji i skręceniem pary reguluje pojemność ~0,5-1pF.
    Te eleganckie maleńkie metalowe trymery były mniejsze i bardziej płaskie (
    bo nie miały podbudowy z tworzywa, były całe metalowe) niż współczesne
    popularne SMD
    https://allegro.pl/oferta/5szt-3-10pf-100v-trymer-sm
    d-rf-murata-tzb4-10114547385
    A tych współczesnych SMD nie lubię za brak nacięcia na typowy śrubokręcik
    płaski tylko na jakieś tam kluczyki, by w te ząbki się zaczepić by tym
    maleńkim talerzykiem zakręcić, a potem trymer zmaskarowany, bo nie mamy
    dedykowanego stroika.
    Nie mam zdjęcia, widzę to tylko w głowie jak to tam dziesiąt lat temu
    wyglądało jak się otworzyło do środka, i nie był to jakiś "trzeszczak" jak
    współczesne chińskie plastikowe trymery, które trzeba ruszyć 2 do przodu 3
    do tyłu aby wskoczyć na oczekiwaną pojemność, bo nie mają powtarzalności
    nastaw.
    To były edycje zegarków coś w tym stylu
    https://allegro.pl/oferta/zegarek-elektroniczny-mbo-
    z-prl-bransoletka-nowy-10663501606
    Zastanawiam się czy dziś jakiś zegarek taki przeciętny za 100-200zł ma
    łaskawie wciśnięty trymer? W prostych Casio nie ma śladu po trymerze. Czyli
    to co zalutują jako kwarc to tak sobie będzie spieszył lub spóźniał i za
    dużego pola manewru tam nie ma, bo regulacji zero.
    I widzę, że edycja wcześniejsza z fabryki taiwańskiej z końca lat 90 miała
    lepiej dobrane kwarce, niż kilka lat później edycja takiego samego modelu
    ale już chińska fabryka. Ten młodszy egzemplarz już gorzej trzymał takt w
    zerze. Czy raczej dopiero jakieś dzisiejsze zegarki powyżej 1000zł mają
    łaskawie trymer montowany, by sobie
    pięknie ustawić wyjściowy takt na 1,000000sek dla temperatury 21st i dla
    danego stanu napięcia baterii zasilającej.