  • 1. Data: 2021-04-11 13:42:55
    Temat: Zagar cyfrowy
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Mam kolejną zagwozdkę z zegarem nr 2. Taki tam od majfrendów. 4-ro
    cyfrowy. Sterowany kwarcem. Zasilanie 5V z osobnego zasilacza.
    A nawet dwie zagwozdki.

    Jedna to słabo świecący wyświetlacz. Wprawdzie ma 3-stopniową
    regulację jasności, ale nawet przy największej jest to za mało.
    Wydaje mi się, że z czasem jego jasność spadła. Szczególnie widać
    to, gdy świeci się pierwsza cyfra, dużo jaśniejsza od pozostałych.
    Jak zwiększyć jasność?
    Przy każdej cyfrze jest włączony w szereg rezystor 10 Ohm.
    Zmniejszając jego wartość aż do 1 Ohma nie następuje zauważalne
    zwiększenie jasności. Wylutowanie go, powoduje wygaszenie cyfry.
    Sterownik LED to TMI1628.
    Przy samym kwarcu zegar DS1302ZN.
    Jest tez pomiędzy nimi jakiś 16 nóżkowy podłużny scalak z
    zeszlifowanym oznaczeniem.

    Druga to spieszenie się. Spore było. Ok. 20s/dobę. Udało mi się
    zejść do ok. 9s/dobę.
    Przy kwarcu są 2 kondensatorki odchodzące od jego każdej nóżki do
    masy. Oba mają pojemność SMD :-) Czyli HGW, bo jak wylutuję któryś
    do sprawdzenia, to może mi się utopić w kropli cyny i go już nie
    odnajdę :-)
    Do każdego z kondków dodałem zwiększając pojemności aż do 82pF.
    Osiągnąłem skrócenie przyspieszania z 20 do 9s/d. Dodanie już ledwo
    4,7pF więcej powoduje zakłócenie generacji częstotliwości i
    zatrzymanie liczenia czasu. Wtedy na wyświetlaczu na stałe pozostaje
    ustawiony czas.
    Coś da się tu jeszcze ugrać z sekundami?

    Co do zegara sieciowego o którym pisałem 3 tygodnie temu, udało mi
    się zejść do doskonałego wyniku z przyspieszaniem. Głównie przez
    przeniesienie elementów RC na drugą stronę płytki drukowanej. Nie
    SMD. Niemniej będzie on nadal zależny od temperatury. Tego już nie
    dam rady wyeliminować, ale już nie warto. Przy cieplejszym
    pomieszczeniu o nadchodzącej porze roku, szczególnie w upały, będzie
    się bardziej spieszył, ale pewnie i tak będzie to o rząd wielkości
    mniej niż było. I o to chodziło.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 2. Data: 2021-04-11 17:36:23
    Temat: Re: Zagar cyfrowy
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 11/04/2021 12:42, Zbynek Ltd. wrote:
> [...]
    > Sterownik LED to TMI1628.
    > Przy samym kwarcu zegar DS1302ZN.
    > Jest tez pomiędzy nimi jakiś 16 nóżkowy podłużny scalak z zeszlifowanym

    Raczej stawiał bym na wypalone LED. Co do większej jasności pierwszej
    cyfry to ta się mniej wypala bo pewnie świeci się tylko przez 12h na
    dobę ;-)

    Wg dokumentacji ta kość ma 8-poziomową regulację jasności ale możliwe że
    używaja tylko min, max i coś po środku.

    c.

  • 3. Data: 2021-04-12 11:13:09
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Cezar napisał(a) :
    > Raczej stawiał bym na wypalone LED. Co do większej jasności pierwszej
    > cyfry to ta się mniej wypala bo pewnie świeci się tylko przez 12h na
    > dobę ;-)

    I tu może być pekińczyk pogrzebany.
    Diody marnej jakości z wyżyłowanym prądem ponad normę. Zegar używany
    ledwo 2 lata.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 4. Data: 2021-04-12 13:10:25
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 4/12/2021 o 11:13 AM, Zbynek Ltd. pisze:

    > I tu może być pekińczyk pogrzebany.
    > Diody marnej jakości z wyżyłowanym prądem ponad normę. Zegar używany
    > ledwo 2 lata.

    Trzeba sprawdzić jaki to wyświetlacz lub sprawdzić z dokumentacji
    scalaka i ewentualnie podmienić.
    Jednak nowy markowy wyświetlacz może być warty tyle co cały sprzęt...

    --
    pzdr, j.r.

  • 5. Data: 2021-04-12 13:14:33
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-04-11 o 13:42, Zbynek Ltd. pisze:
    > Elo
    > Coś da się tu jeszcze ugrać z sekundami?

    Może jeszcze jakąś cewkę szeregowo z kwarcem?
    Albo kwarc.

    Co do drugiego zegara to może zastosować specjalne robione do tego celu
    kondensatory ceramiczne o dużym dodatnim współczynniku temperaturowym?

  • 6. Data: 2021-04-12 13:35:12
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Rutkowski, Jacek napisał(a) :

    > Trzeba sprawdzić jaki to wyświetlacz lub sprawdzić z dokumentacji
    > scalaka i ewentualnie podmienić.
    > Jednak nowy markowy wyświetlacz może być warty tyle co cały sprzęt...

    Otóż to. Skórka nie warta wyprawki :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 7. Data: 2021-04-12 13:41:57
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    t-1 napisał(a) :

    > Może jeszcze jakąś cewkę szeregowo z kwarcem?
    > Albo kwarc.

    Może cewkę.
    Na razie doszedłem do tego, że dodanie zbyt dużej pojemności nie
    tyle zatrzymuje całkowicie odliczanie czasu, co jego bardzo bardzo
    mocno wolniejsze odliczanie. Pi razy oko 30 s na minutę. Przeskok
    pojemności pomiędzy spieszeniem 9s/dobę a zwalnianiem 30s/min (czyli
    12h/dobę:-) ) wynosi ok. 1pF. Bawię się właśnie w odcinanie skrętki
    drucików :-)

    > Co do drugiego zegara to może zastosować specjalne robione do tego celu
    > kondensatory ceramiczne o dużym dodatnim współczynniku temperaturowym?

    Nie warto już. Efekt końcowy uzyskałem zadowalający. Nie mam tym
    zegarem sterować badań CERN.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 8. Data: 2021-04-12 13:50:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Apr 2021 13:41:57 +0200, Zbynek Ltd. wrote:

> [...]
    > pojemności pomiędzy spieszeniem 9s/dobę a zwalnianiem 30s/min (czyli
    > 12h/dobę:-) ) wynosi ok. 1pF. Bawię się właśnie w odcinanie skrętki

    Zadziwiajacy przeskok ... moze masz kwarc pracujacy na overtonie ?
    Ale taki 32kHz na overtonie ?

    A czy warto docinac ... kot machnie ogonem, pojawi sie ten dodatkowy
    1pF, i zegar zacznie sie spozniac ...

    J.

  • 9. Data: 2021-04-12 14:58:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-12 o 11:13, Zbynek Ltd. pisze:

    > I tu może być pekińczyk pogrzebany.
    > Diody marnej jakości z wyżyłowanym prądem ponad normę. Zegar używany
    > ledwo 2 lata.

    Chciałem napisać, że też bym stawiał na wypalenie LED, ale najpierw bym
    sprawdził czy 5V jest gładkie (czyli elektrolity), ale skoro to tylko 2
    lata to na elektrolity za szybko chyba.
    P.G.

  • 10. Data: 2021-04-12 15:11:24
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Piotr Gałka napisał(a) :
    > Chciałem napisać, że też bym stawiał na wypalenie LED, ale najpierw bym
    > sprawdził czy 5V jest gładkie (czyli elektrolity), ale skoro to tylko 2
    > lata to na elektrolity za szybko chyba.

    No i zasilacz zewnętrzny. Od Nokii. Nie dołączany fabrycznie. Z
    drugim zasilaczem (lepszym) jest bez zmian.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65