  • Data: 2023-01-30 18:30:40
    Temat: Re: Zamiennik elektrozaworu, dostępny w Polsce
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 30 Jan 2023 08:37:28 -0800 (PST), Mordoklejek Zygzakowaty
    wrote:

    > Aż żem zerknął do katalogu relpol, tam stoi AC obok DC.
    > Po części mechanizm przekaźnika można przełożyć na cewki elektrozaworów.

    No wlasnie w przekazniku jest obejma na polowie rdzenia - jak to
    zrobic w elektrozaworze?

    > Przy tej samej konstrukcji przekaźnika rezystancja dla cewki DC większa niż cewki
    AC.
    > Od kilkudziesięciu % do 400%. DC można sporo przeciążyć nawet x2,5.
    >
    > Teraz możemy dorobić teorię dlaczego tak się dzieje?
    > AC kłapie stykami, DC jest stabilne. Coby kompensować kłapanie , w tym mniejszy
    > docisk, prąd/moc dla AC muszą byś sporo większe niż dla rozwiazania opartego o
    DC.

    Popatrzylem w dane serii R4N
    https://www.relpol.pl/content/download/55664/947229/
    file/R4N.pdf

    Istotnie, cewka AC ma znacznie mniejszy opor niz cewka DC.
    Ale pradu roboczego nie podali :-(
    A przypominam, ze cewka ma indukcyjnosc, i prąd to nie jest U/R.

    Natomiast podali znamionowy pobór mocy:
    AC 1.6VA
    DC 0.9W

    Ciekawe ... prąd w cewce AC jednak większy?
    Grzeje niekoniecznie bardziej, moze wrecz tak samo, biorac pod uwage
    rezystancje np dla 24V DC 640 ohm, AC 158 ohm.

    I jeszcze jedna roznica:
    czas zadzialania: DC 13ms, AC 10ms.

    co mozna wytlumaczyc duzym pradem AC początkowo - mała indukcyjnosci
    przy przerwie w rdzeniu.
    Ale 10ms ... jeden polokres zasilania ... przypadek, czy
    bezpieczenstwo w dokumentacji?

    czas powrotu: DC 3ms, AC 8ms.

    Czyzby ta obejma sie objawiala ?

    > W takim razie nic nie przemawia za stosowaniem cewek AC.

    Przemawia, jak masz pod ręką tylko 230V AC zasilenia,
    albo duzy transformator na 24V i wiekszą ilosc przekaznikow do
    zasilenia. Po co ci jeszcze prostownik duzej mocy?

    Co prawda dzis zasilacz przetwornicowy DC tanszy niz duze trafo :-)
    No i czym te cewki sterowac - elektronika woli DC,
    AC to ... bez elektroniki, czy innym przekaznikiem, mniejszym? :-)

    > No chyba że coś się później magnesuje.

    To raczej problem DC - przekladke trzeba dawac, zeby kotwica sie nie
    przykleila na stałe.

    J.