  • 31. Data: 2017-03-23 12:14:42
    Temat: Re: Zasilanie pętli prądowej w dalekopisie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Widzę, że w projektach pętli prądowych do kluczowania często
    >wykorzystywane są transoptory zawierające na wyjściu dwa MOSFET-y,
    >np.
    >HSR312. Dzięki temu kierunek przepływu prądu w pętli nie ma
    >znaczenia.
    >Ktoś wie, gdzie można kupić taki element za rozsądne pieniądze? W
    >najpopularniejszych polskich sklepach go nie widzę. Jest parę ofert
    >na
    >Aliexpress, ale nie wiem jak z oryginalnością. No i kwestia czekania
    >tygodniami na przesyłkę z Chin...
    >Czym mogę zastąpić taki element?

    No i zapomnialem o najprostszym - przekaznik kontaktronowy.
    Czas zwarcia i rozwarcia - ok 1ms, starczy.

    J.

  • 32. Data: 2017-03-23 16:10:21
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-03-23 o 12:13, J.F. pisze:

    > Farnell i inni ?

    Właśnie nie widzę, żeby gdzieś były dostępne. Któryś sklep wyświetlił mi
    nawet informację "no longer manufactured"...
    To faktycznie aż tak deficytowy towar?

    > Jesli chodzi o dwukierunkowosc - to np jednokierunkowym i mostkiem
    > prostowniczym.
    > Albo dwoma jednokierunkowymi.

    Rozumiem, że pętlę podpinam do pinów, które normalnie przyjmują prąd
    zmienny, a jednokierunkowy element kluczujący łączę z plusem i minusem
    mostka.
    Istnieją jakieś znaczące wady tego rozwiązania? Skoro to takie proste (i
    tanie), to dlaczego autorzy takich urządzeń jak to
    (http://heepy.net/index.php/USB-teletype) upierają się przy stosowaniu
    drogich i trudno dostępnych elementów? Zwłaszcza, że przecież w tym
    samym projekcie na wejściu został zastosowany mostek...

    > Ale te mosfetowe chyba dosc duzy prad potrafia przepuscic, co przy
    > bipolarnych moze byc problematyczne - trzeba by wzmacniacz.

    Jeśli będę pilnował polaryzacji (albo zastosuję mostek prostownicy)
    zwykły transoptor się sprawdzi, o ile maksymalne napięcie i prąd będą
    się mieściły w granicach specyfikacji?

  • 33. Data: 2017-03-23 19:13:45
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-23 o 16:10, Atlantis pisze:

> [...]

    > drogich i trudno dostępnych elementów? Zwłaszcza, że przecież w tym
    > samym projekcie na wejściu został zastosowany mostek...

    Może dlatego że taki klucz jest wolny, czas załączania rzędu 1ms więc w
    sposób naturalny tłumi szybkie zakłócenia.

    > Jeśli będę pilnował polaryzacji (albo zastosuję mostek prostownicy)
    > zwykły transoptor się sprawdzi, o ile maksymalne napięcie i prąd będą
    > się mieściły w granicach specyfikacji?
    Dodaj zewn tranzystor i zrób darlingtona, wtedy nie będziesz miał
    ograniczeń.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 34. Data: 2017-03-23 19:14:27
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-23 o 12:14, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > No i zapomnialem o najprostszym - przekaznik kontaktronowy.
    > Czas zwarcia i rozwarcia - ok 1ms, starczy.
    Ale to takie nieeleganckie :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 35. Data: 2017-03-24 10:59:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup

    >Rozumiem, że pętlę podpinam do pinów, które normalnie przyjmują prąd
    >zmienny, a jednokierunkowy element kluczujący łączę z plusem i
    >minusem
    >mostka.

    Tak jest.

    >Istnieją jakieś znaczące wady tego rozwiązania?

    Spadek napiecia chocby. Przy TTY raczej nieistotny.

> [...]
    >drogich i trudno dostępnych elementów? Zwłaszcza, że przecież w tym
    >samym projekcie na wejściu został zastosowany mostek...

    Bo sa powszechnie dostepne i tanie ? :-)

    nie wiem czy zadziala - przekazniki SSR jednofazowe, zaznaczyc
    PhotoMOS.
    http://www.tme.eu/pl/katalog/przekazniki-ssr-jednofa
    zowe_100052/#id_category=100052&page=1&s_field=niski
    _prog&s_order=ASC&visible_params=2%2C914%2C996%2C936
    %2C757%2C915%2C916%2C167%2C698%2C945&used_params=915
    %3A4160%3B

    np ten
    http://www.tme.eu/pl/details/aqy214s/przekazniki-ssr
    -jednofazowe/panasonic/
    aa, stan 0, wiec ten
    http://www.tme.eu/pl/details/aqy210st/przekazniki-ss
    r-jednofazowe/panasonic/

    czy ten, jesli wystarczy 60V 20mA
    http://www.tme.eu/pl/details/assr-1218/przekazniki-s
    sr-jednofazowe/broadcom-avago/

    >Jeśli będę pilnował polaryzacji (albo zastosuję mostek prostownicy)
    >zwykły transoptor się sprawdzi, o ile maksymalne napięcie i prąd będą
    >się mieściły w granicach specyfikacji?

    Nie kazdy - spojrz na parametr CTR - czyli wspolczynnik miedzy pradem
    wyjsciowym, a wejsciowym.

    Taki najtanszy darligton z TME
    http://www.tme.eu/pl/details/ps2702-1-f3-a/transopto
    ry-wyjscie-cyfrowe/cel/
    CTR moze byc 2000% czyli 20 w wersji K, a moze byc tylko 200% w wersji
    M.

    No i jak masz pecha czyli 200%, to trzeba 10mA przez diode, aby
    wyjscie przepuscilo 20mA.
    Dla bezpieczenstwa dalbym 15 czy 20mA ... 20mA nieduzo, ale pytanie,
    czy wyjscie uC tyle da, czy to juz za duzo.

    A jak za duzo - lepszego transoptora szukac, czy wzmacniacz dawac ?
    A ze Darlington, to spadek napiecia rosnie.

    Jak jest "zwykly transoptor", to CTR potrafi byc np 0.5 - i problem
    rosnie, choc ciagle nie jest zle.
    Znalezc taki na napiecie 50-100V tez moze byc problem.

    A ten 6N139 z przykladowego interfejsu ... cholera wie, jak on sobie
    poradzi bez zasilania po wyjsciowej stronie.

    J.

  • 36. Data: 2017-03-25 15:34:39
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Janusz" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Ale to takie nieeleganckie :)

    Na razie, to to ma zadziałać. O elegancji pomyślimy potem...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 37. Data: 2017-03-28 17:26:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, miałem okazję przyjrzeć się samemu urządzeniu i wynik pierwszych
    prób jest następujący:

    1) Dalekopis jest wersją z wbudowanym wzywakiem, przystosowanym
    najwyraźniej do współpracy z centralą automatyczną, najpewniej w sieci
    teleksowej (tarcza numerowa).
    2) Wygląda na to, że wtyczka służąca do połączenia z linią transmisyjną
    nie jest połączona z mechanizmem dalekopisu bezpośrednio, ale za
    pośrednictwem automatyki wzywaka. Podłączone są do niego dwie wtyczki w
    kształcie kostek z większą liczbą płaskich pinów - jedna łączy się z
    wtyczką na zewnątrz obudowy, druga z mechanizmem dalekopisu.
    3) Tak samo zasilanie nie jest podawane bezpośrednio - jedynym elementem
    zasilanym po podłączeniu do 230V jest wzywak. To jego automatyka
    decyduje o podaniu zasilania do właściwego mechanizmu i co za tym idzie
    - włączeniu silnika.
    4) Próbowałem utworzyć pętlę prądową z paru baterii 9V i potencjometru
    na odpowiednią moc. Posłużyłem się w tym celu tą rozpiską pinów na
    wtyczce: http://cryptomuseum.com/telex/img/ADoS.png
    TXb połaczyłem z RXa, a pozostałem piny podłączyłem do pętli. Jednak nie
    ważne jak ustawiony był potencjometr, amperomierz nie pokazał żadnego prądu.
    5) Co ciekawe wzywak posiada jakiś tryb "diagnostycznmy", w którym
    dalekopis pracuje na wewnętrznej pętli (albo prościej rzecz ujmując -
    zachowuje się jak maszyna do pisania). Włącza się go odpowiednim
    przyciskiem. Tylko w ten sposób jak do tej pory udało mi się uruchomić
    mechanizm. Co ciekawe przynosi to efekt tylko wówczas, gdy piny RXb i
    RXa są zwarte, jak to napisałem w punkcie powyższym. Wystarczy sama
    zwora, bez podawania prądu.

    Dobrze rozumiem, że dalekopis przystosowany do pracy w sieci teleksowej
    nie będzie pracował bez przeróbek pracował bezpośrednio na pętli
    prądowej? A może kluczem jest ten tryb diagnostyczny? Bo wygląda na to,
    że wzywak ma chyba jakieś źródło prądowe i tworzy własną pętlę - w takim
    wypadku wystarczyłoby się w nią wpiąć.

    Tylko tak się zastanawiam... Czy urządzenie może dłużej pracować w tym
    trybie?

  • 38. Data: 2017-03-28 18:17:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >zasilanym po podłączeniu do 230V jest wzywak. To jego automatyka
    >decyduje o podaniu zasilania do właściwego mechanizmu i co za tym

    Nie pisalem, ale jak tak to przeciez musialo byc - nie moze urzadzenie
    ciagle szumiec, aby raz na tydzien telegram odebrac.

    I jakis tam czas na rozpedzenie silnika musi centrala dac.

> [...]

    >teleksowej
    >nie będzie pracował bez przeróbek pracował bezpośrednio na pętli

    To proste urzadzenie, musi sie dac prosto przystosowac.
    Zacznij od omomierza.

    TX sa normalnie zwarte, czy rozwarte ? Po nacisnieciu klawisza powinna
    byc chwilowa zmiana (krotka).

    RX zapewne do jakiegos elektromagnesu dochodza, omomierz powinien to
    zmierzyc.

    >A może kluczem jest ten tryb diagnostyczny? Bo wygląda na to,
    >że wzywak ma chyba jakieś źródło prądowe i tworzy własną pętlę - w
    >takim
    >wypadku wystarczyłoby się w nią wpiąć.

    Wzywak ma chyba prosta konstrukcje - nie da sie zobaczyc co on tam
    robi ?

    J.

  • 39. Data: 2017-03-28 19:33:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-03-28 o 18:17, J.F. pisze:

    > Nie pisalem, ale jak tak to przeciez musialo byc - nie moze urzadzenie
    > ciagle szumiec, aby raz na tydzien telegram odebrac.
    >
    > I jakis tam czas na rozpedzenie silnika musi centrala dac.

    Teraz podstawową kwestią jest sposób, w jaki centrala zgłaszała
    dalekopisowi pojawienie się połączenia przychodzącego. Będę to jakoś w
    stanie symulować prostym interfejsem, który właśnie powstaje i który
    potrafi tylko kluczować pętlę prądową?

    Ktoś wie, czy dalekopisy automatycznie odbierały takie połączenia, czy
    też konieczna była ingerencja operatora (jak to ma miejsce w przypadku
    telefonu)?

> [...]
    > byc chwilowa zmiana (krotka).
    >
    > RX zapewne do jakiegos elektromagnesu dochodza, omomierz powinien to

    To zrobię w następnej kolejności. Po prostu miałem nadzieję, że ktoś już
    ma to rozpracowane. Internet niestety milczy.

    > Wzywak ma chyba prosta konstrukcje - nie da sie zobaczyc co on tam robi ?

    Pewnie się da, chociaż ta plątanina kabli na pierwszy rzut oka nie
    wygląda wcale tak prosto. Reverse engineering wolałbym sobie zostawić na
    koniec.

  • 40. Data: 2017-03-28 23:17:22
    Od: Swift <p...@g...com>

    https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.misc.tele