    Date: Sat, 13 Jun 2009 17:21:57 +0200
    From: HaMMeR <t...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zastapienie rezystancji

    KarolW wrote:
    > Czolem,
    >
    > Pytanie od poczatkujacego. Musze zbudowac uklad ktorym zastapie dzialanie
    > termistora. Innymi słowy od dzialajacego juz ukladu musze odpiac
    > termistor i na jego miejsce podlaczyc moje "urzadzenie" tak aby moc
    > dowolnie symulowac rezystancje.
    > Orginalnie termistor pracuje jako jeden z dwoch rezystorow w klasycznym
    > dzielniku rezystorowym, wpiety jest "od strony" masy urzadzenia.
    > Wszelkie sugestie i pomysly mile widziane.
    >
    > Dzieki i pozdr
    > Karol W

    Przede wszystkim, musisz wiedziec, co to jest termistor.
    Potem zmierz jego wartosc rezystancji omomierzem, wymuszajac jesli masz te
    mozliwosc, skrajne temperatury pracy w tym konkretnym ukladzie.
    Te dwie wartosci okresla, jaka wartosc potencjometru
    powinienes przyjac symulujac przedmiotowy termistor.
    Aby zachowac orginana wartosc dzielnika, staraj sie dobrac potencjometr
    o nieco mniejszej wartosci (nie wiekszej!), niz wynikalo by to z pomiaru
    termistora, a roznice skoryguj, dodajac w szereg (najlepiej od strony masy)z
    potencjometrem odpowiedni rezystor o mozliwie najmniejszej rezystancji.
    Oczywiscie, jesli masz dostep do katalogu termistorow i znany ci jest typ
    tego termistora (np. oznaczenie na jego obudowie), to sobie mocno ulatwisz
    korzystajac z jego charakterystyki temperaturowej w funkcji jego rezystancji,
    gdzie na osi temperatury oznaczysz dwa skrajne punkty pracy tego termistora
    (w tym konkretnym ukladzie!) i odczytasz na osi rezystancji odpowiadajace temu
    termistorowi rezystancje. Wartosc zawarta pomiedzy tymi punktami na osi
    rezystancji, bedzie wartoscia twojego potencjometru symulujacego termistor!
    I to by bylo...
    Bardziej lopatologicznie nie potrafie...
    Kristo