  • 1. Data: 2009-06-12 19:16:24
    Temat: Zastapienie rezystancji
    Od: "KarolW" <k...@g...comWYTNIJTO>

    Czolem,

    Pytanie od poczatkujacego. Musze zbudowac uklad ktorym zastapie dzialanie
    termistora. Innymi słowy od dzialajacego juz ukladu musze odpiac
    termistor i na jego miejsce podlaczyc moje "urzadzenie" tak aby moc
    dowolnie symulowac rezystancje.
    Orginalnie termistor pracuje jako jeden z dwoch rezystorow w klasycznym
    dzielniku rezystorowym, wpiety jest "od strony" masy urzadzenia.
    Wszelkie sugestie i pomysly mile widziane.

    Dzieki i pozdr
    Karol W

  • 2. Data: 2009-06-12 19:51:10
    Temat: Re: Zastapienie rezystancji
    Od: "lukasz" <...@...z>

    potencjometr ;)

    Użytkownik "KarolW" <k...@g...comWYTNIJTO> napisał w
    wiadomości news:h0u9hl$4gl$1@news.onet.pl...

  • 3. Data: 2009-06-12 20:22:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Jun 2009 21:16:24 +0200, KarolW wrote:
> [...]
    >dzielniku rezystorowym, wpiety jest "od strony" masy urzadzenia.
    >Wszelkie sugestie i pomysly mile widziane.

    Kontrola jakosci ? moze wystarczy sprawdzony potencjometr.

    Patrz archiwum - bylo :-)

    Symulacja rezystancji .. jest trudna.
    Jesli uklad jest znany, to byc moze wystarczy wymusic napiecie lub
    prad, i ewentualnie sprawdzic czy zasilanie od strony ukladu jest
    ciagle takie samo.

    A regulowana rezystancja:
    -garsc przekaznikow i rezystorki 1-2-4-8-16-...
    -precyzyjny potencjometr i silnik krokowy,
    -LED/zarowka i fotorezystor dobrze skalibrowane.
    -a moze grzejnik i termistor ?

    Formalny elektroniczny nastawialny symulator wymaga dosc
    skomplikowanego ukladu wzmacniaczy, pomiaru pradu i napiecia,
    oraz ukladu mnozacego. A i tak bedzie tylko do jednej polaryzacji.
    Troche sie uprosci jesli rezystancja ma byc podlaczona jednym koncem
    do masy.

    reszta juz bedzie dzialala w ograniczonym zakresie:
    -jak wyzej, ale mnozenie cyfrowe,
    -przelaczanie rezystorow mosfetami.
    -przelaczana pojemnosc [dosc ciekawy pomysl]
    -scalony potencjometr cyfrowy .. i klopot z zasilaniem i z
    "rezystancja suwaka".
    -pomysly z PWM,

    http://goepel.com/index.php?id=1699&L=4
    http://goepel.com/index.php?id=1704&L=4

    J.

  • 4. Data: 2009-06-12 20:23:05
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "lukasz" <...@...z> wrote in message news:h0ubj1$9im$1@news.onet.pl...
    > potencjometr ;)

    Dodać warto że są takie mechaniczne, gdzie kręci
    się gałką lub suwakiem, ale są też elektroniczne,
    gdzie można sterować rezystancją podając na wejście
    cyfrowe dane: http://www.maxim-ic.com/products/digi_pot/

  • 5. Data: 2009-06-12 20:23:47
    Od: "u" <...@w...yz>

    Użytkownik "lukasz" <...@...z> napisał w wiadomości
> [...]

    Worek oporników i przełączniki.
    Typowa dekada rezystancyjna.
    Zwykły potencjometr i omomierz.

  • 6. Data: 2009-06-12 21:40:46
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    KarolW pisze:

> [...]

    > Orginalnie termistor pracuje jako jeden z dwoch rezystorow w klasycznym
    > dzielniku rezystorowym, wpiety jest "od strony" masy urzadzenia.

    Jeżeli napięcie zasilające ten dzielnik jest stałe i niezmienne,
    wystarczy wygenerować napięcie niższe od niego. Ze współczynnika
    podziału napięcia wyliczysz, jakie dla pożądanej "udawanej" rezystancji
    termistora. Napięcie możesz wygenerować np. przetwornikiem C/A.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 7. Data: 2009-06-13 15:21:57
    Od: HaMMeR <t...@a...pl>

    KarolW wrote:
> [...]
    > dzielniku rezystorowym, wpiety jest "od strony" masy urzadzenia.
    > Wszelkie sugestie i pomysly mile widziane.

    Przede wszystkim, musisz wiedziec, co to jest termistor.
    Potem zmierz jego wartosc rezystancji omomierzem, wymuszajac jesli masz te
    mozliwosc, skrajne temperatury pracy w tym konkretnym ukladzie.
    Te dwie wartosci okresla, jaka wartosc potencjometru
    powinienes przyjac symulujac przedmiotowy termistor.
    Aby zachowac orginana wartosc dzielnika, staraj sie dobrac potencjometr
    o nieco mniejszej wartosci (nie wiekszej!), niz wynikalo by to z pomiaru
    termistora, a roznice skoryguj, dodajac w szereg (najlepiej od strony masy)z
    potencjometrem odpowiedni rezystor o mozliwie najmniejszej rezystancji.
    Oczywiscie, jesli masz dostep do katalogu termistorow i znany ci jest typ
    tego termistora (np. oznaczenie na jego obudowie), to sobie mocno ulatwisz
    korzystajac z jego charakterystyki temperaturowej w funkcji jego rezystancji,
    gdzie na osi temperatury oznaczysz dwa skrajne punkty pracy tego termistora
    (w tym konkretnym ukladzie!) i odczytasz na osi rezystancji odpowiadajace temu
    termistorowi rezystancje. Wartosc zawarta pomiedzy tymi punktami na osi
    rezystancji, bedzie wartoscia twojego potencjometru symulujacego termistor!
    I to by bylo...
    Bardziej lopatologicznie nie potrafie...
    Kristo

  • 8. Data: 2009-06-13 18:27:20
    Od: "KarolW" <k...@g...comWYTNIJTO>

    Dzieki za podpowiedzi. Sek w tym ze nie moze to byc zwykly potencjometr.
    Musi to cos byc sterowane odpowiednio i myslalem tu o jakims procku. O
    program sie nie boje poradze sobie, gorzej z moja wiedza na temat
    hardwaru ... mysle ze w poniedzialek uda mi sie dorwac kawalek schematu
    to podrzuce na grupe. W kazdym razie dzieki za zainteresowanie i pomoc!

    Pozdr
    Karol

  • 9. Data: 2009-06-13 18:43:04
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "KarolW" <k...@g...comWYTNIJTO> wrote in message
> [...]
    > ... mysle ze w poniedzialek uda mi sie dorwac kawalek schematu to podrzuce
    > na grupe. W kazdym razie dzieki za zainteresowanie i pomoc!

    No to podałem Ci już link do elektronicznych potencjometrów:
    http://www.maxim-ic.com/products/digi_pot/ W czym masz problem?

  • 10. Data: 2009-06-15 09:00:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > No to podałem Ci już link do elektronicznych potencjometrów:
    > http://www.maxim-ic.com/products/digi_pot/ W czym masz problem?

    Viper resistance i pare innych problemow :-)

    J.