    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sat, 16 Jan 2021 05:11:22 -0800 (PST)
    <rt1516$3a0r0$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5...@g...com>
    <ML6JH.476736$VfRc.231378@fx07.ams1>
    <f...@g...com>
    <z5sJH.538715$T8c9.432606@fx21.ams1>
    <3...@g...com>
    <U1NJH.539994$hYm1.285721@fx41.ams1>
    <4...@g...com>
    <dxuLH.551129$AwC.515264@fx02.ams1>
    <6...@g...com>
    <CXrMH.431002$5DLb.9695@fx26.ams1>
    Subject: Re: Zawracanie gitary
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Saturday, 16 January 2021 at 03:11:53 UTC+1, Marcin Debowski wrote:

    > Socjalizm też nam się w tym względzie przysłużył. Jak jest obecnie z
    > polską kreatywnością? Nie w jakimś wzniosłym sensie, a bardziej taką
    > codzienną zawodową i prywatną zaradnością. Tu nikt nie będzie
    > kombinował, tylko opłaci wykonawcę. Absurd sięga braku umiejętności, a
    > może odwago podwieszenie prostej, lekkiej lampy sufitowej. Zresztą to
    > nie tylko tu, w Holandii też patrzyli na mnie jak na ufoludka, gdy
    > zamiast zamówić ze sklepu gotowy zestaw (z kilkutygodniowym czekaniem)
    > sklecałem go z tego co było pod ręką.

    Samo dawanie sobie rady tymi ręcami to jedno, ja akurat bardziej patrzę na drugie: na
    ile "yes we can" definiuje kulturę, ile ludzie "can do" mają w danym kraju do
    powiedzenia i co z tego wynika. Pod tym względem widzę w Polsce duże pogorszenie
    między moim pokoleniem a moich dzieci, ale czy dużo większe niż w innych krajach- nie
    mam jak ocenić.

    > Nie da się porównać brudu Indii z brudem np. Malezji czy Indonezji.

    No właśnie ja raczej porównuję z Pakistanem, Bangladeszem, Irakiem, czy Egiptem.
    Wiem, nie to samo.

    > Tylko w Indiach wynika to chyba z "nie przeszkadza". Brud jest w całej
    > Pd-Wsch Azji, ale jest to brud biedy jaki mielismy jeszcze nie tak dawno
    > w PL, i kontrastów społecznych.

    > Tak, ale też mądrych rządów. Jakoś łatwo znieść zamordyzm i
    > fragmentaryczny brak demokracji jak widać że coś działa. Mimo, że SG
    > regularnie dostaje łatkę oprawcy, cenzora, egzekutora drakońskiego
    > prawa, nic z tego manifestuje się w żaden negatywny sposób w
    > codzienności. Jak już, to wręcz pozytywnie.

    Rosjanie w 1917 dali się nabrać bandzie cwaniaczków że trzeba twardą ręką wziąć kraj
    za twarz, a przyjdzie stan powszecznej szczęśliwości. Głupi byli, wiemy przecież.
    Potem Chińczycy, ta sama historia. Potem połowa Koteańczyków. W ogóle nie jest mi ich
    żal. Trzeba było myśleć, jak był czas. No więc teraz, nauczony lekcją twardej ręki i
    jak się takie eksperymenty kończą, jak myślisz, czy mieszkańcy Singapuru to poparcie
    dla takiej linii władzy to tak łatwo dali?

    > Tak mówią. Mówią też coś wręcz przeciwnego, głównie ze względu na
    > sąsiadów po linii równoleznikowej.

    Jedni mają kasę, inni tani towar. A my nie potrafimy sklepu postawić pośrodku. Jeden
    z cośtamstanów (Tadżykistan? nie pamiętam) żył przez 20 lat z handlu między Chinami a
    Rosją. Do powołania EAC.

    > Bo wykorzystując takie okazje trzeba nadal mieć świadomość, że tworzą
    > one jedynie pewien pretekst i tylko odrobinę przechylają języczek wagi
    > nięchętnych obywateli. Jak się w tym samym czasie wprowadza bzdurne
    > zakazy w rodzaki wchodzenia do lasu lub jazdy z górki na sankach i
    > angażuje w to policję, jak się w najbardziej skrajnie bezczelny sposób
    > próbuje na pandemii zarabiać, jak się równie skrajnie i bezczelnie nie
    > przestrzega własnych zaleceń pokazując tej bandzie chamów, przepraszam,
    > suwerenów sortów obu co jest warta, to skutek będzie jaki jest.

    "Trzeba mieć świadomość" w zasadzie nic nie znaczy. W sensie że takie ludziki jak ja
    czy Ty żadnej materialnej korzyści z tego nie wyciągną. Ty mi mów gdzie taka
    świadomość występuje w ilości istotnej dla dobrobytu państwa/regionu.