    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Edwin Wierszelis <n...@n...to.go>
    Subject: Re: Zegar o dużej rozdzielczości
    Date: 29 Jun 2020 08:09:40 GMT

    Dnia 28.06.2020 Piotrne <p...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Chciałem sobie zrobić zegar pokazujący czas z rozdzielczością
    > większą niż 1 sekunda. Na przykład do używania przy nagrywaniu
    > filmów jako znacznik czasu.
    > - czy w modułach GPS za kilkanaście dolarów sygnał 1pps (impuls
    > na sekundę) pokazuje dokładny początek "urzędowej sekundy",
    > czy tylko pojawia się co sekundę bez gwarancji, że wtedy zaczyna się
    > nowa sekunda?

    Pytanie chyba dobre do zadania na jakiejś grupie astronomicznej. Z fizyki
    wiemy że nie ma czegoś takiego jak czas bezwzględny. Twój "czas urzędowy" ma
    niekiedy przestępne sekundy, pojawiające się nieregularnie i zapowiadane z
    najwyżej półrocznym wyprzedzeniem, określanym obserwacjami astronomicznymi.

    Odbiornik GPS wydaje się być dobrym źródłem. Sieć GSM/?G stosuje do
    synchronizacji m.in. GPS. Czas na satelitach GPS biegnie inaczej niż na
    Ziemi (bliskość dużej masy, może tzw. frame dragging). GPS musi to
    uwzględniać.

    By default użyłbym odbiornika GPS, który daje sygnał czasu o żądanej
    specyfikacji. Może to być choćby i sekundowy impuls. Po dłuższej obserwacji
    impulsu jego początek można wyznaczyć precyzyjnie i pokroić na mniejsze.
    Konstrukcja powinna zawierać własny generator, choćby na zwykłym kwarcu z
    programową korekcją dryftu, synchronizowany do lepszego wzorca. Nie
    urządzonko, które sobie stoi cały czas zimne i liczysz na to że gdy je sobie
    włączysz, to po kilku sekundach pokaże Bardzo Dokładny Czas. ;-)

    Aby pójść dalej, potrzebne są odpowiedzi na szereg pytań. M.in.:

    - czy wzorzec będzie pracował ciągle,
    - jak kalibrujemy, jak często i jak obsługujemy dryft,
    - co jest "bazą"? Inna będzie do obserwacji astronomicznych, inna dla
    ratuszowego zegara. ;-)

    Itp. zależne od aplikacji.

    Najczęściej stosuje się jakąś bazę ("czas zero") i czas liczony
    monotonicznie od tego momentu, bez podziału na minuty, godziny itp. To
    bardzo ułatwia liczenie czasu trwania zjawisk - po prostu odejmujesz dwie
    liczby. Na jednostki "ludzkie" przelicza się go dopiero na samym mońcu, z
    uwzględnieniem stref czasowych, przestępnych dni i sekund itd. Por.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Epoch_(computing)

    HTH.

    --
    Pozdrawiam, EdWin