    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zegar sieciowy przyspieszył?!
    Date: Mon, 22 Mar 2021 15:08:21 +0100

    Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Mam zegar cyfrowy z radiem i budzikiem. Kiedyś spóźniał się może z 1
    >minutę na 2 tygodnie. Co zupełnie nie przeszkadzało. Teraz gwałtownie
    >przyspieszył. Około minutę na dzień.

    >Co się zmieniło? Kiedyś był na osobnym gniazdku, około metr (czyli
    >pewnie z 4 m druta dalej) od gniazdka w którym była lodówka. Obecnie
    >inna lodówka (z tych nowoczesnych) jest wpięta w to samo gniazdko co
    >zegar.
    >Ktoś ma pomysł jak to naprawić? Dlaczego coś takiego może się dziać?

    A na kwarcu czy na czestotliwosci sieci ?

    Sieciowe 50Hz bylo kiedys stabilne, przynajmniej dlugookresowo.
    Ale potem sie cuda zaczely dziac.
    Moze sie spoznial, spoznial, a teraz odrabia te spoznione minuty.
    A bedzie jeszcze gorzej.

    Tylko mam taki zegar .. raczej nie zauwazylem ostatnio duzych
    odchylek.

    Lodowka raczej nie ma na to wplywu.

    Pracy na UPS czy falowniku odcietym od sieci jak rozumiem nie masz.
    To moze wymiana kwarcu ..

    https://www.mainsfrequency.com/

    https://www.swissgrid.ch/en/home/operation/regulatio
    n/frequency.html