    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zwolnienia nie tylko w IT - życie współczesnego inżyniera
    Date: Wed, 28 Feb 2024 14:53:36 +0100

    W dniu 2024-02-28 o 12:29, J.F pisze:

    > Z trzeciej ... wczoraj usłyszałem, ze przetestowali AI,
    > i generacja jakiegos interfejsu programiscie zajmowała pare dni,
    > a AI 5 minut ...

    Właśnie od tygodnia piszę relatywnie prosty programik do komunikacji z
    naszą przejściówką USB-RS485 która będzie służyła do skonfigurowania
    naszych czytników OSDP po ich podłączeniu do jednej szyny.
    No i walczyłem z wydawało się dziwnym zachowaniem. Ta sama sekwencja
    działań po uruchomieniu dawała inny skutek niż po odłączeniu i
    podłączeniu kabla USB. Szukanie czego (po wykryciu nagłego odłączenia
    kabla USB) nie udało mi się ustawić dokładnie tak jak było na początku
    zajęło mi więcej czasu niż powinno. Miałem 2 myśli:
    - jak byłem młodszy to na pewno miałbym w głowie pełny obraz i
    znalazłbym znacznie szybciej,
    - czas potrzebny na to AI liczyło by się w ms.

    Dla nie wtajemniczonych: OSDP to taki idiotyczny standard, że systemu
    nie wolno najpierw zainstalować a potem skonfigurować tylko poszczególne
    urządzenia wymagają najpierw indywidualnego skonfigurowania (prędkość
    komunikacji, lokalny adres) i dopiero można je łączyć na wspólną szynę.
    Praktycznie oznacza to, że czytników nie można wysyłać prosto do
    instalatora tylko najpierw muszą trafić do kogoś, kto każdy rozpakuje,
    podłączy do komputera, ustawi co trzeba i potem zapakuje z powrotem i
    wyśle na instalację. Musi też jakoś opisać, który czytnik ma gdzie
    trafić bo potem funkcje będą określane według ich adresów (adresy na
    różnych szynach będą się powtarzać).

    Niestety OSDP zostało wpisane w normę, a jak jest norma to bywa, że
    zamawiający, zupełnie nie zdając sobie sprawy z tego co robi, ją wpisuje
    w zamówienie i dupa.

    Mierzi mnie niewyobrażalnie, że:
    - cały świat stara się oszczędzać energię a my przez jakąś idiotyczną
    normę jesteśmy zmuszani do zwiększenia zużycia prądu na transmisję RS485
    rzędu 40..200 razy! Jak pomyślę o tym ile jest cały czas działających
    łączy RS485 i ile ich przybywa każdego roku i że większość z nich
    prawdopodobnie właśnie zużywa kilkadziesiąt razy więcej energii niż
    faktycznie potrzebuje to... szkoda gadać.
    - dla większych systemów (np. 40 urządzeń na szynie) zastosowanie durnej
    normy w sposób zauważalny może pogorszyć czasy reakcji systemu. Wspólnik
    opowiadał, że był na jakiejś instalacji gdzie między zbliżeniem karty a
    otwarciem drzwi mijały sekundy (tubylcy byli do tego przyzwyczajeni).

    Norma wymusza działanie w stylu odpytywanie (nigdy tego nie
    stosowaliśmy) i daje urządzeniom do 200ms na odpowiedź. Do tego
    dopuszcza przerwy do 20ms między bajtami jednej ramki.
    Wprawdzie sugerowane jest odpowiadanie w max 3ms, ale to tylko zalecenie.
    Dla mnie to straszne marnowanie czasu - szyna jest w idle, ale nikt nie
    może nic przesłać, bo trzeba czekać, aż zapytane urządzenie:
    - sprawdzi CRC,
    - rozkoduje (AES128) ramkę,
    - zweryfikuje jej podpis kryptograficzny,
    - przygotuje odpowiedź,
    - podpisze ją,
    - zaszyfruje,
    - wstawi w ramkę z dopisanym CRC.

    A inne urządzenie ma jakiś ważny sygnał (typu naruszenie tampera) i musi
    czekać. Fatalne skutki durnego założenia.

    Na szczęście norma dopuszcza dodanie dodatkowych rozkazów specyficznych
    dla danego producenta. Dodajemy więc kilka aby choć na tyle ulżyć
    instalatorom, że nasze czytniki choć zgodne z OSDP będą mogli
    zainstalować i dopiero potem konfigurować (przejściówka radzi sobie z
    czytnikami pracującymi na różnych prędkościach i z tymi samymi adresami).

    > Ale najpierw firma sama musi przetrwac 40 lat :-)

    Już niewiele nam brakuje (działamy od 88).
    P.G.