    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: bierna pojemnosciowa
    Date: Fri, 21 Aug 2020 14:56:44 +0200

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 19.08.2020 o 07:19, J.F. pisze:

    >Jak to jest, że kiedyś się zawsze operowało "cos fi", a przecież
    >cosinus nie odróżnia znaku kąta fi? Założenie było takie, że moc
    >bierna u odbiorcy jest zawsze indukcyjna? W czasach żarówki i
    >odkurzacza pewnie słuszne, co niby miało tę moc pojemnościową
    >wprowadzać...

    No wiesz, gdyby popatrzec na czesc oficjalna, ze bierna pracy nie
    robi, a siec transmisyjna obciaza, to znak kata nieistotny.

    Chyba jednak dobrze zgadujesz, mieli prawie zawsze do czynienia z
    indukcyjna i tak sie przyzwyczaili.

    I chocby w tym watku w linkach pare razy padlo "pobór mocy biernej" i
    "dostarczanie mocy biernej" ... moze sie tak przyzwyczaili, ze znaku
    kąta nie wspominaja, bo maja "lepsze" okreslenia ...

    >I cała praca poszła w kompensatory mocy indukcyjnej i dlatego teraz
    >ta moc pojemnościowa im się nie podoba?

    Mam wrazenie, ze to o cos wiecej chodzi.
    Poza tym oni chyba nie inwestowali w kompensatory - to niektorzy
    klienci inwestowali.

    Mam wrazenie, ze ta pojemnosciowa jest w jakis sposob grozna dla
    systemu.
    Chocby np wsrod zalet linii HVDC wymienia sie duza pojemnosc kabli
    AC - kabli np podmorskich, bo w liniach napowietrznych pojemnosc mała.

    A wydawaloby sie, ze taka pojemnosc to swietny kompensator.
    Rezonansow sie boją czy co ?

    http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.elemen
    t.baztech-76aaca73-0e31-4247-9410-e4596c611004/c/Naw
    rowski.pdf

    "Należy rozróżniać moc bierną indukcyjną i pojemnościową. W sieciach
    elektroenergetycznych niskiego napięcia, praktycznie zawsze,
    przesyłana i odbierana
    jest moc bierna indukcyjna. Moc ta jest dostarczana z sieci
    rozdzielczej średniego
    napięcia. Ta sieć jest z kolei zasilana z sieci przesyłowej o napięciu
    220 kV lub
    400 kV, połączonej bezpośrednio z elektrowniami. Generatory w
    elektrowniach są
    przystosowane do wytwarzania mocy biernej indukcyjnej. Ich znamionowy
    współczynnik mocy musi się mieścić w przedziale od 0.8 do 1, przy
    przewzbudzeniu. Aktualnie, w krajowym systemie elektroenergetycznym,
    tylko
    generatory w elektrowni Żarnowiec, które ze względu na współpracującą
    z nimi
    linię 400 kV zwykle pracują przy niedowzbudzeniu, co oznacza, że nie
    wytwarzają
    mocy biernej indukcyjnej.
    [...]
    Ponieważ
    urządzenia elektromagnetyczne takie jak maszyny elektryczne i
    transformatory
    potrzebują dla swego działania mocy biernej indukcyjnej, należy zawsze
    rozważać
    możliwość wytwarzania takiej mocy w miejscu jej zapotrzebowania, by
    odciążać
    generatory od jej wytwarzania a sieć od przesyłania mocy biernej.
    Ponieważ taka
    sytuacja nie zawsze jest technicznie możliwa i ekonomicznie
    uzasadniona, należy
    tak planować gospodarkę mocą bierną indukcyjną, by straty mocy czy
    energii były
    jak najmniejsze.
    Równocześnie należy mieć na uwadze, że przy wytwarzaniu
    mocy biernej indukcyjnej generatory pracują przy przewzbudzeniu, a
    zatem przy
    dużej wartości prądu wzbudzenia, która wpływa na zwiększenie momentu
    maksymalnego, czyli na powiększenie przeciążalności. Tak więc dla
    zwiększenia
    stabilności systemu elektroenergetycznego generatory powinny wytwarzać
    moc
    bierną indukcyjną.
    W takim przypadku jaki występuje w elektrowni w Żarnowcu,
    kiedy z konieczności generatory pracują przy niedowzbudzeniu, czyli
    przy małym
    prądzie wzbudzenia, trzeba się liczyć z możliwością niestabilnej pracy
    generatora
    w systemie elektroenergetycznym. "

    Połowe jakbym rozumiał, ale drugiej połowy nie :-)

    J.