  • 1. Data: 2020-08-05 09:30:53
    Temat: bierna pojemnosciowa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=-340E_lrMJc

    No i zaczelo sie - bateria dlawikow :-)

    A nie da sie tego zaprogramowac w falowniku ?

    Dlaczego energetycy tak jej nie lubia ?
    Tak walcza o poprawe indukcyjnej ... powinni byc wdzieczni ...

    J.

  • 2. Data: 2020-08-05 12:17:26
    Temat: Re: bierna pojemnosciowa
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, August 5, 2020, 9:30:53 AM, you wrote:

    > https://www.youtube.com/watch?v=-340E_lrMJc
    > No i zaczelo sie - bateria dlawikow :-)
    > A nie da sie tego zaprogramowac w falowniku ?

    Nie.

    > Dlaczego energetycy tak jej nie lubia ?
    > Tak walcza o poprawe indukcyjnej ... powinni byc wdzieczni ...

    Jak ktoś produkuje 5 razy więcej pojemnościowej niż zużywa czynnej, to
    ja się nie dziwię.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2020-08-05 14:08:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,
    >Nie.

    Nie ?
    Nie znam sie na falownikach od PV, ale ... przesunac troche
    generowane napiecie/prad wzgledem napiecia sieciowego nie wydaje mi
    sie niemozliwe.

    >Jak ktoś produkuje 5 razy więcej pojemnościowej niż zużywa czynnej,
    >ja się nie dziwię.

    Ale zauwaz, ze oplata wysoka i startuje od najmniejszego
    przesuniecia - indukcyjne toleruja spore, pojemnosciowego zadnego.
    Wybitnie cos nie lubia takiego obciazenia.
    Boja sie o rezonans, czy jakos na stabilnosc sieci im wplywa ?
    Bo imo powinni sie cieszyc, ze kompensuje indukcyjnych sasiadow, a
    bierna moc nie leci do elektrowni i z powrotem :-)

    Dawniej licznik mocy biernej to chyba sie cofal i usrednial miedzy
    odczytami inkasenta, teraz te elektroniczne licza indukcyjna i
    pojemnosciowa osobno,
    i nie wiem - usredniaja co godzine, 15 minut, sekunde, czy wrecz w
    kazdym okresie ...

    Ale ... klient poprzednio tyle nie placil.
    Zawsze bral duzo pojemnosciowej, tylko mu teraz pod PV licznik
    zmienili i liczą,
    czy ten falownik wprowadzil takie zamieszanie ?

    Pisales, ze sie nie da, a wychodzi na to, ze potrafi :-)

    J.

  • 4. Data: 2020-08-06 10:16:51
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-08-05 09:30, J.F. wrote:

    > https://www.youtube.com/watch?v=-340E_lrMJc
    >
    > No i zaczelo sie - bateria dlawikow :-)
    >
    > A nie da sie tego zaprogramowac w falowniku ?

    oczywiście, że się da, ale nie wolno.
    Przeczytaj IRiESD np. Tauronu, inni pewnie mają podobnie (punkt 9, str.
    232) - jest wymaganie, że falownik ma mieć regulację Q=f(U).
    Tylko, że oni narzucają dokładnie jaką..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 5. Data: 2020-08-06 11:13:52
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-08-05 o 09:30, J.F. pisze:

    > https://www.youtube.com/watch?v=-340E_lrMJc
    >
    > No i zaczelo sie - bateria dlawikow :-)

    To nic nie da, ale od początku.
    Jak coś pomylę to proszę nie bić za mocno, bo nie mam dyplomu z energetyki.
    Jak się podłączy kondensator do prądu przemiennego to przy przejściu
    przez "górkę/dołek" sinusoidy kondensator oddaje zgromadzoną energię,
    czyli prąd płynie "przeciwko" napięciu.
    To się elektrykom nie podoba bo prąd grzeje kable, są straty a opłata za
    moc czynną wynosi zero.
    To da się skompensować dławikiem podłączonym za licznikiem i wtedy prąd
    bierny płynie sobie ZA licznikiem, a licznik nie rejestruje żadnego
    przepływu i nie ma problemu (zakładamy że mamy idealne elementy i
    idealne dopasowanie dławika i kondensatora).
    Podobnie zachowuje się falownik od instalacji FW - wpycha prąd do
    instalacji czyli zachowuje się jak naładowany kondensator. Tego nie da
    się skompensować, bo falownik musi działać przeciw elektrowni żeby
    wprowadzić prąd do sieci.
    I tu wchodzi zakład energetyczny, montuje licznik który liczy energię
    bierną u zwykłego prosumenta i rozlicza energię dostarczaną do sieci z
    falownika jako moc bierną. Ktoś się kapnął że można orżnąć prosumentów
    na rzekomym przekraczaniu mocy biernej. Przepisy tego nie zabraniają,
    więc kto monopoliście zabroni.
    Jeżeli to się potwierdzi i rząd tego nie ukróci to grozi nam zarżnięcie
    branży domowych instalacji FW.

    https://www.gramwzielone.pl/trendy/23005/energia-bie
    rna-pojemnosciowa-nowym-kosztem-prosumentow

    Piotrek

  • 6. Data: 2020-08-06 12:26:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, August 6, 2020, 11:13:52 AM, you wrote:

    > To nic nie da, ale od początku.
    > Jak coś pomylę to proszę nie bić za mocno, bo nie mam dyplomu z energetyki.

    [...]

    Bardzo mocno pomyliłeś. Wpychanie mocy czynnej do sieci nie generuje
    mocy biernej, dopóki falownik robi to poprawnie. To kwestia poprawnych
    przesunięć fazowych i pilnowania tego przez falownik. Proste
    falowniki, bez dobrych (== ciężkich i kosztownych) filtrów wyjściowych
    mogą generować sporą moc pozorną.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2020-08-06 13:27:37
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

> [...]
    > przesunięć fazowych i pilnowania tego przez falownik. Proste
    > falowniki, bez dobrych (== ciężkich i kosztownych) filtrów wyjściowych
    Czyli producenci falowników to lenie albo/i głupki, nie potrafią zrobić
    dobrego falownika? Nie ma na to normy, dopuszczenia czy innego certyfikatu?
    Czy może licznik energii liczy prąd oddawany do sieci jako produkcję i
    jednocześnie jako moc pozorną, a potem elektrownia dolicza opłaty za
    prąd który musi być "wepchnięty" do sieci, bo to jest warunek produkcji
    energii przez prosumenta?

    Według instrukcji Froniusa można zmieniać wsp. mocy cos fi od 0,7 do 1,
    w innych od 0,85 w stronę indukcyjną lub pojemnościową. Zniekształcenia
    to mniej niż 2-3%, więc chyba dramatu nie ma.
    Domyślnie cos fi to 1, ale podobno jak jest ustawione np. 0,7
    pojemnościowy to więcej mocy można wygenerować do sieci, i pewnie to nie
    jest dobre dla sieci.
    Ale zakładając że mamy ustawione cos fi na 1, elektrownia liczy
    przepływy prądu po całym dniu i okazuje się że mamy ujemny bilans i
    przekraczamy limit (więcej wypływa niż wpływa). No to jak to skompensować?
    Co zrobić jeżeli dostawca złośliwie nie odliczy prądu wynikającego z
    produkcji i zaliczy to jako moc bierną? Bo z tego co czytałem to nikt
    nie mówi że odliczają, po prostu montują nowy licznik, jest wskazanie to
    jest opłata.
    Zresztą na filmie jest wyraźnie powiedziane że opłaty za moc bierną
    wzrosły po montażu instalacji, więc zakładając że nic innego nie
    zmieniali to przyczyną jest produkcja prądu a nie wzrost/zmiana
    charakteru zużycia.

    Takie pytanie teoretyczne: Mamy falownik który daje idealny sinus,
    idealnie zgrany fazowo. Czy przy produkcji energii będzie naliczana moc
    bierna czy nie? W końcu przepływ prądu jest inny niż przy obciążeniu
    rezystancyjnym.
    Jeżeli jest wzrost mocy biernej to czy licznik to zmniejszy o produkcję
    czy pokazuje stan faktyczny bez żadnej zmiany?

    Piotrek

  • 8. Data: 2020-08-06 14:16:50
    Od: "m...@g...ze.ta.pl" <m...@g...com>

    W dniu czwartek, 6 sierpnia 2020 13:27:40 UTC+2 użytkownik Piotr Dmochowski napisał:
> [...]
    > wzrosły po montażu instalacji, więc zakładając że nic innego nie
    > zmieniali to przyczyną jest produkcja prądu a nie wzrost/zmiana

    Po pierwsze materiał z filmu dotyczy taryfy "firmowej", które bardzo często mają w
    umowach opłaty za moc bierną.
    Po drugie - założenie fotowoltaiki wiąże się z założeniem nowego licznika, który musi
    mierzyć energię dwukierunkowo - pobór i produkcję.
    Moim zdaniem krzyk się wziął z tego, że po zmianie licznika klient został obciążony
    opłatami za coś, co miał w umowie, ale wczesniej nie był obciążany, bo starego typu
    licznik tego nie wykazywał, albo wykazywał sumę (w której ind/poj się wzajemnie
    zerowały), a nowe liczniki pokazują osobno jedno i drugie. No i OSD z tego skwapliwie
    skorzystał by wyciągnąć kasę.
    Po trzecie - przeczytaj sobie wymogi, jakie musi spełniać wytwórca podpięty do sieci
    dystrybucyjnej - zwie to się IRiESD. Co do mikroinstalacji w Tauronie jest to punkt
    9. Jasno z niego wynika, że każdy falownik PV musi mieć możliwość regulacji
    produkowanej mocy biernej, i ma, co znajdziesz choćby w instrukcji Froniusa na którą
    się powołujesz. Instalując falownik PV ustawiasz w nim kraj - jest to po prostu
    wczytanie nastaw zgodnych z IRiESD danego państwa - i tam jest zdefiniowane, jak ma
    się zachowywać m.in. z generacją mocy biernej. A ma na przykład generować moc bierną
    gdy napięcie w sieci jest zbyt niskie lub zbyt wysokie (Q=f(U)). Powiem więcej - w
    przypadku naszych zaniedbanych sieci, zwłaszcza na wsiach, okoliczne instalacje PV
    często znacznie podnoszą napięcie i falowniki zgodnie z wymogami zaczynają generować
    duze ilości mocy biernej, aby ograniczyć dalsze podnoszenie napięcia w sieci. Kosztem
    oczywiście czynnej. Więc słyszałem już o przypadkach ustawiania w falownikach
    standardów z innych krajów, aby tej mocy biernej nie generować.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 9. Data: 2020-08-06 14:49:31
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-08-06 o 14:16, m...@g...ze.ta.pl pisze:

> [...]
    > Po drugie - założenie fotowoltaiki wiąże się z założeniem nowego licznika, który
    musi mierzyć energię dwukierunkowo - pobór i produkcję.
    A czy mierzy moc bierną "dwukierunkowo"?

> [...]
    licznik tego nie wykazywał, albo wykazywał sumę (w której ind/poj się wzajemnie
    zerowały), a nowe liczniki pokazują osobno jedno i drugie.
    No nie sądzę że licznik bilansował moce bierne, ani teraz ani kiedyś.

> [...]
    produkowanej mocy biernej, i ma, co znajdziesz choćby w instrukcji Froniusa na którą
    Fajnie, ale jakie to ma znaczenie jeżeli do produkcji prąd musi płynąć
    przeciwnie do napięcia sieci.
    Załóżmy brak przesunięć, idealny sinus. Mamy tylko produkcję, zużycie
    zero. Moc zużywana/czynna zero, moc całkowita = produkcja. Z tego wynika
    że jak nie odejmiesz produkcji od mocy całkowitej to moc bierna = produkcja.
    Pytanie za grube miliony - czy zakład zamówił liczniki które kompensują
    moc bierną mocą oddawaną do sieci czy nie?

> [...]
    biernej, aby ograniczyć dalsze podnoszenie napięcia w sieci.
    Ale to jest faktycznie bezużyteczna moc bierna czy moc czynna
    (użyteczna) tyle że z przeciwnym znakiem? Przecież ktoś z tej
    wpompowanej mocy korzysta, więc czy to jest tylko puste obciążenie sieci
    czy podstawowy warunek produkcji energii przez prosumenta.

    > Więc słyszałem już o przypadkach ustawiania w falownikach standardów z innych
    krajów, aby tej mocy biernej nie generować.
    Ja czytałem że są falowniki które badają napięcie i prąd na wejściu
    instalacji prosumenta, tak że falownik na bieżąco wyrównuje przepływ
    prądu żeby cos fi zawsze był 1, ale to jest kompensacja prądu ZA
    licznikiem. Co zrobić jeżeli produkcja przewyższa zużycie? Jak wtedy
    skompensować "ujemny" przepływ prądu przez licznik?

    Piotrek

  • 10. Data: 2020-08-06 15:02:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, August 6, 2020, 2:49:31 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > licznikiem. Co zrobić jeżeli produkcja przewyższa zużycie? Jak wtedy
    > skompensować "ujemny" przepływ prądu przez licznik?

    Ale co chcesz kompensować? Przeciwny przepływ prądu to nadal moc
    czynna, tylko przepływająca w drugim kierunku. Moc bierna powstaje dla
    przesunięć fazowych pomiędzy 0 a 180° i 180° a 0. Największa jest przy
    90 i 270° przy 0 i 180° jest ZEROWA.

    --
    Best regards,
    RoMan