  • 61. Data: 2012-12-24 12:39:50
    Temat: Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 23 Dec 2012 20:22:05 +0100, Sylwester Łazar napisał(a):
    > Prędkość wynika z ukształtowania dyszy.
    > Tak właśnie było w tych fontannach.
    > Pomkę i tak trzeba dać, ale ta z hydroforu o ciśnieniu ustawionym na 4 bar
    > wydaje mi się wystarczająca.

    Nie bedzie taniej drugi zbiornik zbudowac ? :-)

    > Poza tym, w początkowej fazie strumień może lecieć długo po drucie, tak jak
    > w Bielsku-Białej fontanna w takim
    > centrum Sfera czy może to było we Wrocławiu takie centrum handlowe przy
    > wlocie od Poznania.

    Ale spojrz na slaby strumien wody z kranu.
    po sekundzie swobodnego spadku cialo jest 5m nizej, po 2s juz 20m nizej.
    Wniosek - sekundowy fragment strugi zajmuje 5m przy wylocie, ale 15m
    ponizej - struga musi sie zwezic. A jak sie zwezi za bardzo, to sie robia
    krople.
    Pogromcy mitow testowali silanie z wiaduktu na trakcje kolejowa - nie da
    sie tak zabic, nie ma ciaglosci strugi.

    Inaczej sprawa wyglada gdy jest wieksza predkosc poczatkowa, a i fontanna
    tryska pood katem.

    > Te dalmierze, to metodami trygonometrycznymi raczej jednak operują,
    > więc Twój komentarz będzie raczej do tej metody poniżej.

    Raczej nie. czas przelotu mierza. Ale cena jest adekwatna do trudnosci
    zagadnienia.

    > No niekoniecznie.
    > Możemy sobie powtarzać pomiar np. 10 000 razy.
    > Czas pomiaru będzie wynosił kilka sekund max, bo światło jest dość
    > szybkie:-)
    > Któryś musi trafić.

    No, jak sie wzbudza jakies dwuwymiarowe fale stojace to chyba
    niekoniecznie.

    Tak czy inaczej - myslalem o czasie przelotu, jak wiazka bedzie dokladnie
    pionowa, odbije sie od spokojnej wody pionowo i trafi w laser.
    Jak bedzie nieco odchylona, to trafi obok i tam mozna fotodiode umiescic
    ... ale ile obok, to od glebokosci zalezy. Trzeba duza fotodiode lub
    soczewke.

    > No jak to.
    > Ustawimy laser, tak, aby świecił od brzegu studni pod kątem w kierunku
    > przeciwległego brzegu, ale na dno.
    > Przy zmianie poziomu lustra wody plamka będzie widoczna w różnych miejscach.

    Smiem twierdzic ze nie bedzie widoczna. Choc czula kamera moze dostrzeze.
    Jesli juz ... to ogladac odbita wiazke na scianie studni.

    J.

  • 62. Data: 2012-12-24 15:04:23
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Sylwester Łazar napisał:

    > Ooo!!
    > Faktycznie.
    > Fajnie: diodka laserowa dodana, aby móc omamić klienta.
    > Porażka. Wszędzie w dokumentacji omijają metodę pomiaru, sugerując laser!
    > S.

    Trolujesz, czy faktycznie przespałeś drobny rozwój techniki?
    Nawet ten amatorski dalmierz Bosha stosuje pomiar laserowy. To nie jest
    laserwy wskaźnik dla pomiaru ultradźwiękowego. Takie są np. czasami w
    Lidlu za nieco ponad 100 zł i ich dokładność nie schodzi poniżej 10cm.
    Bosh PLR25 to amatorski dalmierz laserowy.
    Na codzień używam GLM80 ale zasada działania jest identyczna. Jeżeli nie
    wierzysz, to idź np. do Castoramy czy innego sklepu z tego typu sprzętem
    i zmierz odległość do ściany między wąską przestrzenią, między regałami.
    Gdyby to był ultradźwiękowy, to zawsze pokaże odległość do przedniej
    krawędzi regału, bo zawsze tam będzie odbicie echa. Laserowym wystarczy
    że trafisz w ścianę, nie oświetlając boków tego regału i otrzymasz
    odległość od ściany. Podobnie jak pomiar głębokości, na jakiej utkwił
    przedmiot w rurze wentylacyjnej.
    Maciek

  • 63. Data: 2012-12-24 15:30:30
    Od: Maciek <m...@p...com>

    > Te dalmierze, to metodami trygonometrycznymi raczej jednak operują,
    > więc Twój komentarz będzie raczej do tej metody poniżej.

    Oj nieprawda, przynajmniej nie w obecnych rozwiązaniach:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Dalmierz_laserowy
    Puszczaniem zajączków pod różnymi kątami i sprawdzaniem kiedy odbiornik
    zostanie oświetlony odbitym promieniem, to się chyba ostatnio zajmowały
    aparaty kompaktowe na klasyczny film.
    W rozwiązaniach fabrycznych, np. w dalmierzach budowlanych owszem laser
    i fotoelement są umieszczone obok siebie ale nie dlatego, że zmienia się
    im kąt widzenia.
    Maciek

  • 64. Data: 2012-12-24 21:38:42
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > Lidlu za nieco ponad 100 zł i ich dokładność nie schodzi poniżej 10cm.
    > Bosh PLR25 to amatorski dalmierz laserowy.
    Po prostu nie wiem. Bosch nie uznał za stosowne podać metody pomiaru.
    Z parametrów podał tylko długość fali lasera.
    W związku z tym, jak mówicie w roku 2013 w sklepach w okupowanej strefie
    polskiej,
    dostępne są dwa typy, swiecące laserem, to raczej producent powinien się
    starać
    podać tę podstawową informację.
    Ja nie kupiłem tego "PRL"a, więc skąd mam wiedzieć.
    Jeśli wyczytasz to z ulotki Boscha, to daj znać.

    Czy Twoim zdaniem spełni to zadanie?
    Jeśli tak, to proponowałbym kupić coś tańszego niż Bosch,
    podpiąć się pod sygnał z PCB lub z wyświetlacza LCD
    i sprawa będzie rozwiązana elegancko tanio i profesjonalnie.

    S.

  • 65. Data: 2012-12-24 22:33:44
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Nie bedzie taniej drugi zbiornik zbudowac ? :-)
    Hydrofor przecież już jest.
    Zawór elektromagnetyczny potrzebny.
    100 zł powinno wystarczyć.
    Jeśli taki plastikowy od pralki to pewnie z 20 zł.
    Są takie trójdrożne. Można je podłączyć równolegle.

> [...]
    > sie tak zabic, nie ma ciaglosci strugi.
    >
    > Inaczej sprawa wyglada gdy jest wieksza predkosc poczatkowa, a i fontanna
    Przegapiłeś: "po drucie".
    Chodzi o fizyczny, zwisający drut.
    Można go spuścić w dół, tak aby koniec zwisał 50 cm nad lustrem wody w
    stanie maksymalnym.
    No trzeba by pobadać trochę, czy tak łatwo można wtedy zakończyć strumień
    przez odcięcie zaworu na początku 20 metrowego drutu.

    Zawsze można spuścić zawór 20 metrów w dół na rurze PE za 1,30 zł/metr.

    > Raczej nie. czas przelotu mierza. Ale cena jest adekwatna do trudnosci
    > zagadnienia.
    Bez przesady:
    Tutaj widać jak można pięknie to zrealizować na sali w pracowni szkolnej.
    http://www.jensign.com/opto/speedoflight/index.html
    A tu diodą IR:
    http://www.jensign.com/sol/index.html

    > No, jak sie wzbudza jakies dwuwymiarowe fale stojace to chyba
    > niekoniecznie.

    Wszystko się może zdarzyć.
    Pytanie, czy umiesz tę sytuację wykryć.
    Nawet w śmieciach można znaleźć złoty pierścionek :-)

> [...]
    > Jak bedzie nieco odchylona, to trafi obok i tam mozna fotodiode umiescic
    > ... ale ile obok, to od glebokosci zalezy. Trzeba duza fotodiode lub
    Soczewka to chyba standard w tych dalmierzach.

    > Smiem twierdzic ze nie bedzie widoczna. Choc czula kamera moze dostrzeze.
    > Jesli juz ... to ogladac odbita wiazke na scianie studni.
    Pan Jarek Sokołowski może to sprawdzić, bo ma studnię, a ja jeszcze nie.
    S.

  • 66. Data: 2012-12-25 01:48:34
    Od: Maciek <m...@p...com>

    > Po prostu nie wiem. Bosch nie uznał za stosowne podać metody pomiaru.
    > Z parametrów podał tylko długość fali lasera.

    Podał:
    http://www.bosch-do-it.pl/boptocs2-pl/Majsterkowicze
    /Narz%C4%99dzia/PL/pl/hw/Dalmierze/95299/PLR+25/2411
    5/3165140532471/index.htm

    "Cyfrowy dalmierz laserowy"
    "Precyzyjne i niezawodne pomiary dzięki technologii laserowej"
    W instrukcji obsługi jest kilka miejsc informujących o sposobach
    wykonywania pomiarów, co wpływa na zasięg itp.
    Nie pisz, że nie podał, tylko nie doczytałeś.
    Uprzedzam - urządzenie tak po prostu nie jest przystosowane do
    sprzęgania z zewnętrznym odbiornikiem danych. Jeżeli wątkotwórca chce
    skorzystać z tej metody, to albo musi kupić coś znacznie droższego (np.
    Leica) albo szukać gołych modułów do wykorzystania we własnych projektach.
    Maciek

  • 67. Data: 2012-12-25 02:19:25
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]

    > wykonywania pomiarów, co wpływa na zasięg itp.
    > Nie pisz, że nie podał, tylko nie doczytałeś.

    Kurcze. Są Święta Bożego Narodzenia,
    a jednak denerwuje mnie trochę, że wmawiasz mi że to moja wina, że BOSCH
    nie umie napisać:
    "rodzaj pomiaru: odległość mierzona wiązką lasera"

    Nie uważam twórców tego opisu za idiotów,
    ale czy oni nie wiedzą, że można kupić ultradźwiękowy dalmierz
    z naprowadzaniem za pomocą wiązki laserowej?
    Przecież to w ich interesie.

    Zauważ, że dla takiego ultradźwiękowego dalmierza hasła:
    > "Cyfrowy dalmierz laserowy"
    > "Precyzyjne i niezawodne pomiary dzięki technologii laserowej"
    również pasują.

    Brakuje prostej, podstawowej informacji.
    Jako inteligentny człowiek - musisz przecież to widzieć.

    Nawet jak pracujesz dla Boscha, bądź czerpiesz korzyści finansowe ze
    sprzedaży ich produktów,
    bądź kupiłeś ich produkt i się z nimi utożsamiasz, musisz widzieć
    ewidentne braki elementarnej informacji.
    Mam czytać instrukcję obsługi przed zakupem, aby pośrednio na podstawie
    opisu sposobu pomiaru,
    dojść do wniosku, że to może być pomiar polegający na zmierzeniu czasu
    przebycia drogi wiązki laserowej?

    Wybacz.

    No dobrze, ale przecież ja nie szukam konfliktu.
    Toż przecież napisałem, że widzę zastosowanie dalmierza laserowego do
    pomiaru.
    To wszytko.
    Czy możesz zbadać, czy Twój przyrząd umie zmierzyć poziom tafli wody na
    kilkanaście metrów w dół?
    A może opisz swoje doświadczenia.
    Ja jestem laikiem w tej kwestii, gdyż nie miałem takiego dalmierza nawet w
    ręce.
    Wtedy naprawdę byś pomógł i faktycznie wniósłbyś coś wartościowego do
    dyskusji.

    S.

  • 68. Data: 2012-12-25 13:45:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sylwester Łazar napisał:

    > Pan Jarek Sokołowski może to sprawdzić, bo ma studnię, a ja jeszcze nie.

    Studnię mam, ale sprawdzić nie mogę. Wiercone studnie rurowe zupełnie się
    do tego nie nadają. Tam w ogóle każdy pomiar wysokości swobodnego lustra
    wody musi być z zasady pomiarem "niszczącym" -- trzeba rozhermetyzować
    przewód ssący, zmierzyć, a następnie mozolnie wysysać powietrze z rury,
    co może trwać nawet kilkanaście minut. Tak to można raz do roku, a wtedy,
    to i sznurek będzie dobry.

    Ja to mogę tylko podciśnieniowo. Przy wyłączonej pompie odczytam wysokość
    poziomu wody w złożu, a przy włączonej -- ogólny parametr oporów ssania.
    Im wyższe ciśnienie, tym lepiej, a wydajnośc pompy większa. Przy ciśnieniu
    zerowym (próżnia) -- kompletny klops, dziesięć metrów do wody.

    --
    Jarek

  • 69. Data: 2012-12-25 14:09:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 25 Dec 2012 02:19:25 +0100, Sylwester Łazar napisał(a):
> [...]
    > ale czy oni nie wiedzą, że można kupić ultradźwiękowy dalmierz
    > z naprowadzaniem za pomocą wiązki laserowej?

    No ale co maja napisac ?
    "Dalmierz laserowy, naprawde laserowy, k*, NIE ultradzwiekowy".

    > Mam czytać instrukcję obsługi przed zakupem, aby pośrednio na podstawie
    > opisu sposobu pomiaru,
    > dojść do wniosku, że to może być pomiar polegający na zmierzeniu czasu
    > przebycia drogi wiązki laserowej?

    No, czasem warto.
    2mm dokladnosci ... jak oni to zrobili ? Moze jednak inaczej niz czasem ?

    Dawniej uzywalo sie do tego generatora impulsow o zmiennej czestotliwosci,
    liniowo narastajacej, zdudnienie czestotliwosci odbieranej i nadawanej
    dawalo czestotliwosc roznicowa zalezna od czasu przelotu.
    Ale to i tak wymagalo wielkiej dokladnosci ..

    > Czy możesz zbadać, czy Twój przyrząd umie zmierzyć poziom tafli wody na
    > kilkanaście metrów w dół?

    Wystarczy w miednicy na podlodze, albo kaluzy ..

    a w instrukcji zapis ze do obiektow przezroczystych (szklo, woda) nie
    mierzy.

    J.

  • 70. Data: 2012-12-25 18:57:28
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 25.12.2012 01:48, Maciek wrote:

    > Jeżeli wątkotwórca chce
    > skorzystać z tej metody, to albo musi kupić coś znacznie droższego (np.
    > Leica)
    Nawet ten nie bardzo mieści się w budżecie - choć gdyby miał jakiegoś
    rs-a sam dla siebie bym kupił.
    I tak trzeba by było zastosować jakiś pływak i do niego mierzyć.

    Mirek.