  • Data: 2012-02-14 11:34:51
    Temat: Re: [hrdw] ssd ze zrownoleglaniem
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2012-02-14 10:01, f...@g...pl wrote:
    > mi wcale nie chodzi o te 'peakowe' wartosci,
    > bardziej interesuje mnie nowy/aktualny sprzet
    > z dolnej polki - nie zajmuje sie hardwarem
    > zwykle nie mam pieniedzy ale z punktu

    Widzisz, powyzsze stwierdzenie jest kluczowe, po prostu sprzet sie na
    tyle szybko zmienia, iz 1-1.5 roku przerwy, powoduje ze wiekszosc
    informacji mamy nieaktualnych

    > widzenia programisty ciekawi mnie 'postep
    > techniki', 100MB/s to nie jest malo
    > zwlaszcza ze sa w tym wypadku mozliwosci
    > niemal nieograniczonego zrownolaglania
    > (byc moze bo nie znam sie na temacie),

    O sprzęcie mozna teoretyzowac na poziomie wewnetrznej budowy, co jak co,
    producent decyduje co jest w srodku, a tu istotne sa koszty.

    > z tego by wynikalo ze predkosci dyskow byc moze
    > beda rosly bez wyraznego limitu (np z
    > prockiem juz jest inaczej - o ile operacje
    > dysowe sa wydaje sie praktycznie czysto
    > rownolegle to kod/procek jest w poteznej
    > mierze sekswencyjny)

    Zwiększanie częstotliwości CPU zatrzymała fizyka, ciepło etc. Znacznie
    taniej zwielokratniać moduły (cpu/cache na jednej płytce). W przypadku
    SSD jest jeszcze sporo możliwości, szczegolnie ze super wydajne
    urzadzenia nie znajduja ekonomicznego uzasadnienia( bo mozna osiagac
    prędkośc>1GB/s). Ograniczeniem jest zas wytrzymalosc, ktora w przypadku
    SSD definiuje sie calosciowym zapisem, zazwyczaj jest to iles PB zapisów
    na urzadzenie. Dlaczego na urzadzenie, bo kontroler tak remapuje
    zapisy/kasowania blokow, ze wykorzystanie calej przestrzeni adresowej
    pamieci flash jest zrownowazone.

    Z w/w powodu mocno ograniczone jest wykorzystywanie SSD w systemach z
    duza iloscia operacji I/O. Powstają kontrukcje na bazie SLC nie MLC
    (Single Level Cell vs Multi Level Cell), ktore maja kilka razy wieksza
    tolerancje na kasowanie stron, ale cena jest znacznie wyzsza.