  • Data: 2022-01-12 11:30:10
    Temat: Re: interpretacja zachowania dysku
    Od: ptoki <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    wtorek, 11 stycznia 2022 o 20:02:50 UTC-6 a...@p...com napisał(a):

> [...]

    Nieco wiadomo, ale odpisuje nie temu przedpiscy wiec prosze o rozwage.
    Wiadomo ze bledy sie pojawily i kontroler je adresuje naprawiajac.

> [...]
    > Jeśli jakiś sektor zostanie reallokowany u usera, to musi trafić do
    > G-List, nie ma w dyskach innej, "tajnej" tabeli na takie sektory,
    > translator musi znać nowe adresy sektorów po podmianie.
    > 197 to sktory, które odczytują się z błędem i algorytm korekcji nie
    > może tego błędu naprawić, mogą sobie tkwić w takim stanie do usranej
    > znaczy się usłanej różami całkowitej śmierci dysku.
    > Naprawa polega na zapisie do takiego sektora i weryfikacji, jak się
    > zweryfikuje poprawnie, to sektor nie jest reallokowany, jak znów jest
    > błąd, to sektor trafia do G-List w której też zapisywany jest adres

    Tak, dziekuje za skrecyzowanie ze to nie tak ze jak sie na liscie 197 sektor pojawi
    to juz jest nie do uratowania.
    Ale troche sie przyczepie ze takie zachowanie nie jest sztywne, jeden producent zrobi
    tak ze sprobuje zapisu a drugi od razu sektor zrealokuje.
    W sumie to juz dzis ich na tyle niewielu zostalo ze moze nawet nie ma co roztrzasac
    mozliwosci.

    Ilu ich jest? Seagate, WD, Toshiba (oni chyba tylko rebranduja WD oidp)?

    > Takie sektory nie powstają bez powodu, ich obecność może świadczyć o
    > kłopotach z nośnikiem czy innych problemach, dysk przestaje być
    > "zaufany" i moim zdaniem powinien zostać objęty wcześniejszą
    > emeryturą, ewentualnie można go stosować jako magazyn na mniej ważne
    > dane.

    I tu tez sie nieco nie zgodze.
    Przyczyny dla jakich sektory sie uszkadzaja moga byc podobne do tych wykrytych w
    fabryce albo w pierszych tygodniach pracy i te nie beda sie lawinowo mnozyc.
    Takich bledow na dyskach moze byc calkiem sporo jak dysk sluzy tylko do zapisu (np.
    logi albo materialy wideo nagrywane w kolko i nie odczytywane zbytnio.

    Natomiast bledy powstale z powodu zanieczyszczen, utleniania sie powlok magnetycznych
    czy jakichs urazow mechanicznych moga powodowac lawinowe narastanie liczby
    uszkodzonych sektorow i w rezultacie pad dysku.

    Wiec ja bym podsumowal to tak ze jak padlo pare sektorow na relatywnie intensywnie
    uzywanym dysku w ciagu paru miesiecy to nie jest to duzo gorsza oznaka od po prostu
    nowego dysku gdzie tych realokowanych raportowanych w smarcie juz troche jest.
    Natomiast jak smart relatywnie czesto raportuje nowe uszkodzenia to rzeczywiscie,
    trzeba sie z dyskiem pozegnac, magnesy i lozyska wyjac a reszte bezpiecznie wyrzucic.
    No, albo ontrackowi sprzedac elektronike jak sie oglosza...