    From: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jak ladowarka widzi taki pakiet?
    Date: Sun, 14 Jun 2009 22:54:48 -0700 (PDT)

    On Jun 15, 2:34 am, "Michał" <gg:2200...@mail.pl> wrote:

    > mam ladowarke graupnera - ultramat 14, ktora jak podaje producent laduje od
    > 1-14 ogniw. nie wiem czy dobrze kombinuje, ale rozumiem, ze chodzi o
    > napiecie ladowania?

    Chodzi o ilosc cel polaczonych szeregowo w pakiecie.
    Napiecie ladowania to jedno, a drugie to wykrywanie konca ladowania
    (im wiecej cel tym mniej czysty pik na koncu ladowania).

    > czy w zwiazu z tym moge ladowac nia pakiet ktory ma 36
    > ogniw - 3x12sztuk( 14.4V) polacznych szeregowo i pozniej 3 takie polaczone
    > rownolegle?

    Tak. Niewazne ile cel jest rownolegle, wazne, ile jest szeregowo.
    Przy czym taki pakiet 12x3 (czy 8x3, czy NxM) bedzie dluzej zyl, jesli
    spakietujesz go nie jako (12 szeregowo)x3 rownolegle, tylko jako (3
    rownolegle) x 12 szeregowo. Ogniwa maja pewien rozrzut pojemnosci,
    laczac trzy rownolegle dostajesz 3x pojemnosc, ale rozrzut sie
    zmniejsza (pojemnosci sie niejako usredniaja bo masz b. mala szanse
    trafic 3 ogniwa z odchylka od sredniej w te sama strone i odchylki sie
    zniosa czesciowo).
    W szeregu masz wtedy mniejsza szanse ubicia najslabszego ogniwa przez
    odwrocenie polaryzacji.

    Marek.